Annons

Nu kostar Rawshooter

Produkter
(logga in för att koppla)
Men de små uppdateringarna (nya kamerastöd) lär väl bli gratis så du kan väl testa programmet med din D2X som du så förtjänstfullt gjorde i en tidigare tråd?

Har snabbtestat nu och gränssnittet är snäppet bättre än C1. Snabbheten är också ruggigt bra hos Rawshooter.

Jag är inte man att se någon direkt skillnad i bildkvaliteten. Möjligen viss fördel C1 men det kan vara inbillning...

Re: Re: Re: Nu kostar Rawshooter

macrobild skrev:
för det första var det med ironi, detta är en Nikon tråd. (jag hatar att sätta glada gubbar för att du skall förstå)
För det andra. Jag tolkar som om gratisversionen inte kommer att stödja exv 5d och senare och att de nu börjar ta betalt.
Kan mycket väl ha fel.
Mikael

Nikon tråden, var det också med IRONI??? :))

\\Sten

Jag har 1600 iso bildfiler tagna idag från d2x och d70, (svar i d2x tråden)

Jag lät Rawshooter och PS Camera raw räkna upp bildfilen. Båda programmen analyserar bilden genom deras autofunktion, 0-ställde uppskärpning, och färgbrusredusering i båda programmen.
Rawshooter räknar fram bilden med mindre färgbrus, men kan inte ta fram gulheten i väggen bakom Sinarkameran, uppräkningen ser mer smutsig ut och de fula uppräkningsartefakterna finns kvar. (som en tidigare test av mig och även Jesper påvisat)Dessutom ser bilden fortfarande skärpt ut trots att skärpning är på 0.
Rawshooter till vänster, Camera raw till höger
Mikael

Bilagor

• storformat.jpg
    storformat.jpg
    43.6 KB · Visningar: 379
Senast ändrad:
Skärpning 0 i Rawshooter innebär att programmet lägger på skärpning. Du måste avkryssa en ruta för att bilden ska vara oskärpt eller dra ner reglaget på minus.

Det ser ut som CA i det blanka på ACR - stämmer det?

Re: Re: Re: Re: Nu kostar Rawshooter

Luguber skrev:
Nikon tråden, var det också med IRONI??? :))

\\Sten

Nu fattar jag .
Någon person har flyttat tråden från Nikon digitalt.

Alltså: jag skrev 1:a inlägget i Nikonforumet.
Då kanske även du Sten förstår

mikael

Håller med - lutar själv mot att köpa Rawshooter Premium. Undrar just hur mycket priset kommer att gå upp efter 31/10? Någon som vet?

Slowfinger skrev:
Håller med - lutar själv mot att köpa Rawshooter Premium. Undrar just hur mycket priset kommer att gå upp efter 31/10? Någon som vet?

I nyhetsbrevet står det "SPECIAL ONE TIME OFFER SAVE $40.00 ENDS OCTOBER 31!"

Så slutpriset borde bli $99

I nyhetsbrevet dom skickade ut tror jag mig minnas att det var $40 rabatt till den 31/10 - dvs orginalpriset är isåfall $99.

Re: Re: Re: Re: Re: Nu kostar Rawshooter

macrobild skrev:
Alltså: jag skrev 1:a inlägget i Nikonforumet.
Då kanske även du Sten förstår
Jag flyttade den. RS är knappast något Nikonunikt. Speciellt när ursprungsinlägget handlar om Canon 5D...

Slowfinger skrev:
Skärpning 0 i Rawshooter innebär att programmet lägger på skärpning. Du måste avkryssa en ruta för att bilden ska vara oskärpt eller dra ner reglaget på minus.

Det ser ut som CA i det blanka på ACR - stämmer det?
macrobild skrev:
den var avkryssad, alla reglage på 0
Mikael

Mikael,

Har du noterat att du även måste sätta reglagen i "Processing Bias Parameters" till -50 för att det inte skall bli någon skärpning?

Detta gäller både "Sharpening bias" och "Detail extraction".

/G

Bilagor

• rsp_bias.jpg
    rsp_bias.jpg
    37.6 KB · Visningar: 340
gerhardp skrev:
Mikael,

Har du noterat att du även måste sätta reglagen i "Processing Bias Parameters" till -50 för att det inte skall bli någon skärpning?

Detta gäller både "Sharpening bias" och "Detail extraction".

/G

Hej
Tack för tipset, är på väg till Malmö ,hann med att testa en bild, det blev mycket bättre, jämnare ,snyggare uppräkning.Skärpeartefakterna borta. Återkommer när jag har jämfört med andra programs uppräkningar.
Mikael

macrobild skrev:
När jag fick mailet från Pixmantec och ny rawshooter fanns var jag sugen på att testa just rawfiler från 5d eftersom PS camera raw uppräkning är en betaversion. men tyvärr
Mikael

Du kan alltid ladda ner RSP och testa det i 15 dagar. Under tiden kommer möjligtvis även RSE att stödja 5d.

macrobild skrev:
Hej
Tack för tipset, är på väg till Malmö ,hann med att testa en bild, det blev mycket bättre, jämnare ,snyggare uppräkning.Skärpeartefakterna borta. Återkommer när jag har jämfört med andra programs uppräkningar.
Mikael

jag hoppas och tror att du kommer fram till samma sak som jag när jag detaljkollade mot canons (fick med till 350d)... ingen skillnad typ ^^.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar