Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu kostar Rawshooter

Produkter
(logga in för att koppla)
Svarta tumnaglar...!?

När jag laddar bilderna i Preemium så blir först bilderna synliga med en gul ram. När sedan bilderna uppdateras och den gula ramen försvinner så blir alla bilder svarta och omöjliga att använda.
I gratisutgåvan fungerade allt som det skulle.
Har någon en lösning???

När det dyker upp svarta bilder i vissa program brukar det ibland hjälpa att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet.

gerhardp skrev:
Mikael,

Har du noterat att du även måste sätta reglagen i "Processing Bias Parameters" till -50 för att det inte skall bli någon skärpning?

Detta gäller både "Sharpening bias" och "Detail extraction".

/G

Är det verkligen så? Kollade i manualen men kunde inte tyda att "nolläget" på dessa två reglage skulle innebära extra skärpning?

Är mycket grön på RAW & undrar bara?

//Larsa

Re: Re: Svarta tumnaglar...!?

timofej skrev:
Gå på deras forumsida och sök där. Om du inte hittar något brukar Michael vara duktig på att svara snabbt.

Har testat att uppdatera drivrutinen för grafikkortet men det hjälpte inte.
Jag använder samma dator som jag hade till gratisutgåvan. Då fungerade det utan problem.

Vilken Mikael?

Det är svårt att jämföra olika rawprogram. Skärpning ligger kvar trots att parametrar är o ställda. Vilket ses tydligt rawshooter där tipset från Gerhard från föregående sida gäller.
O-ställer man alla parametrar så blir bilderna tämligen lika i sin uppräkning från Camera Raw och Rawshooter. Vilken kamera som används har också betydelse.Jag har tittat på bildfiler från d2x och Canon 1dsmk2 .

Det är därmed tämligen meningslöst att spekulera i vilket program som är bäst, utan att först tala om vilken kamera som använts. Jag får bättre resultat i lågdagrar/skuggor med rawshooter vad det gäller röda färger och nyanser
samtidigt uppvisar Camera Raw en bättre uppräkning av blåa färger och nyanser.

Programmen är så lika i uppräkningen, så det är handhavandet som fäller avgörandet om hur bra bilderna blir till slut. Dvs rätt vitbalansering, vilken tonkurva som används etc etc

Mikael

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Svarta tumnaglar...!?

timofej skrev:
Om du följde mitt tips och kollade i deras forum skulle du veta vilken Michael. Han jobbar med support för RSE/RSP.

Jag fan följande:

Known Issues

--Some files from Olympus E20/N (and E10) not supported. Will show as Black in V1.0.DNG converted files from the E10/20 are supported properly.--

Jag har en E20. Så det är bara att vänt på en buggfix.

Tack för din hjälp

macrobild skrev:
Det är svårt att jämföra olika rawprogram. Skärpning ligger kvar trots att parametrar är o ställda. Vilket ses tydligt rawshooter där tipset från Gerhard från föregående sida gäller.

Mikael

Ok. Urkryssat "Apply sharpening", -50 på de två reglarna i "processing parameters".

Men sharpness & detail extraction i correctrutan då? ska de stå på 0 eller -50 för att vara säker på att ingen extra skärpning läggs till?

//Larsa

Jag har suttit och detaljstuderat bilder från C1, Nikon Capture och Rawshooter Premium nu och måste säga att det är tre bra program, men C1 gör konverteringen snyggast knappt före Nikon Capture och därefter Rawshooter. Men frågan är om skillnaderna syns i utskrift.

Rawshooters arbetsflöde och snabbhet är överlägset och det retar mig enormt att inte C1 LE har ett verktyg för att räta upp bilder annat än 90 grader. Svårt därför att välja mellan Rawshooter och C1 LE. C1 Pro med upprätningsfunktion kostar ju skjortan.

Jag kör vidare med Nikon Capture som jag redan betalt. Där finns allt men till priset av ganska dåligt arbetsflöde.

Har tyvärr inte den men Mikael Risedal brukar ju anse att den är bäst tillsammans med C1. Han kommer säkert med ett inlägg i den debatten snart om jag "känner" honom rätt ;-)

Hade jag råd skulle jag ha C1 Pro, men skillnaden för mig mellan LE och Pro är egentligen bara upprätningsfunktionen. Jag gillar Rawshooter också, men dom har en bit kvar i kvalitet. Tydligen är det inte lite tankearbete bakom algoritmerna i en råkonverterare.

Du har förresten ett test av råkonverterare i senaste Digitalfoto, men där är bara Rawshooter Essentials med. Där vann för övrigt C1 Pro. Adobe Camera Raw ansågs bra men lite långsamt.

Håller med om att arbetsflödet funkar bra i Rawshooter, även om jag tycker att knapparna ligger på ett sätt som jag i vanliga fall skulle hata...

Har börjat gilla just Camera Raw mer och mer sen jag började öppna upp det direkt från Bridge, men fortfarande går allt jag vill göra fortast i Rawshooter!

Slowfinger skrev:
Har tyvärr inte den men Mikael Risedal brukar ju anse att den är bäst tillsammans med C1. Han kommer säkert med ett inlägg i den debatten snart om jag "känner" honom rätt ;-)

Hade jag råd skulle jag ha C1 Pro, men skillnaden för mig mellan LE och Pro är egentligen bara upprätningsfunktionen. Jag gillar Rawshooter också, men dom har en bit kvar i kvalitet. Tydligen är det inte lite tankearbete bakom algoritmerna i en råkonverterare.

Du har förresten ett test av råkonverterare i senaste Digitalfoto, men där är bara Rawshooter Essentials med. Där vann för övrigt C1 Pro. Adobe Camera Raw ansågs bra men lite långsamt.

Hej Bo
Se tidigare svar,jag tycker det blir svårare att skilja programmen åt, speciellt nu när man kan få bort de skärpeartefakter som jag och andra fick tidigare med Rawshooter. Camera Raw brusar lite i rött och speciellt i skuggor jmf med rawshooter, och när jag jmf programmen med 1dsmk2 filer. As shoot (när kamerans vitbalanseringsvärde tas med) så blir bilderna något mer neutrala i rawshooter jmf med camera raw som är något varmare.

Jag tycker Rawshooter med skärpningen avstängd, (efter alla konstens regler, se tidigare tips)och grundskärpning senare i Photoshop ger ett alldeles utmärkt resultat.

Mikael

Hmmm... kan det vara så att det beror lite på vilken kamera man använder. Så här ser en näsa ut i C1:

Bilagor

• c1 näsa.jpg
    c1 näsa.jpg
    48.3 KB · Visningar: 208
Och en näsa i Rawshooter Premium. Jag får lite obehagligt rödstick i mina bilder från D70:

Bilagor

• rawsh näsa.jpg
    rawsh näsa.jpg
    46.9 KB · Visningar: 210
Obs - bildfilen från C1 var något större och har därför aningen bättre kvalitet, men det påverkar inte rödsticket.

En undran, det finns ju lite olika skolor om när och hur man ska skärpa. Antingen i flera steg eller sist när alla justeringar är gjorda. Om man gör det i flera steg, är det då ändå fel att ha skärpning i Rawshooter?m Undrar även när man har gjort justeringar i Rawhooter med Kurvor och Vibrance, behöver man göra något mer i Photoshop mer än skärpning?

Slowfinger skrev:
Och en näsa i Rawshooter Premium. Jag får lite obehagligt rödstick i mina bilder från D70:

Bo
Camera raw har lite mer "rött" i sig vid uppräkning. Detta kan du ändra på i inställningar så det passar dig bättre, både mättnad och nyans.
Hudtoner är alltid svårt. Jag korrigerar alltid hudtonerna separat före leverans av bilder. Mäter hudtonen i cmyk och korrigerar. Dvs i en allmänt vedertagen bra profil eller kundens profil
Mikael

Llindberg skrev:
En undran, det finns ju lite olika skolor om när och hur man ska skärpa. Antingen i flera steg eller sist när alla justeringar är gjorda. Om man gör det i flera steg, är det då ändå fel att ha skärpning i Rawshooter?m Undrar även när man har gjort justeringar i Rawhooter med Kurvor och Vibrance, behöver man göra något mer i Photoshop mer än skärpning?

Alltså, jag tycker inte att man kan göra fel... Allt hänger ju på hur du själv vill att slutresultatet skall bli.
Jag brukade vanligen applicera skärpa som sista åtgärd innan slutmedia men jag har mer och mer övergått till att göra det hela till en tvåstegsprocess. Dvs genom att låta t.ex. Rawshooter Essentials applicera en lagom mängd skärpa för att motverka AntiAlias filtret i kameran. Jag brukar ligga på -30 i skärpa och -20 i Detail extraction.

Om jag sedan förändrar storleken på bilden så lägger jag alltid på en sista Oskarp mask innnan slutmedia, oftast webb.

MVH /Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar