Annons

Nu har Samsung åter igen gett sig på Sony (och andra) på allvar ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Det är sånt jag tycker att det är märkligt med testare ovan !
Jag ska köpa en 85/1,4 från Samsung men det första säljaren sa till mig att optiken måste firmware uppdateras och det va jätte enkelt och det gjorde på den jag har lånat .
sen gnälls på att manuelltfokus justering inte funkar så bra nä , men bättre det än att ha ett optik som andas när man filmar som andra märken.
Och ska man maxa kameran för att Filma ska man köpa PL adapter med cinema optik om man filmar seriös .
Samsung representanter har informerat säljarna i detta fall cyberphoto om att ska man ska maxa 4K pro cinema så sätt dit cinema optik eller samyang video optik.



Kolla denna test från Canon eoshd.Com dem verkar lite mer seriösa speciellt när en konkurrent gör testen.

http://www.eoshd.com/2014/11/samsung-nx1-review-glory-technology/
 
EosHD.com är inte längre Canonspecifikt, så de är inte konkurrenter.

CamerastoreTV är en butik och de som testar är säljare..

Att det inte finns bra adaptrar för alla möjliga system kan möjligen vara ett problem jämfört med konkurrenterna :)
 
Självfallet har han inte skrivit så. Han skrev precis tvärtom!

Och det var inte heller hur jag skrev i mitt inlägg. Klart att skillnaden är väsentlig för de fotoentusiaster som har pengar för sådana här supertelen. Jag känner till ett fåtal som har pröjsat 120 papp (omräknat till svenskt pris) för Sonys 500/4 G SSM. Men de är nog bara halvamatörer (ekonomiskt sett)... Jag är inte säker på ifall Grevture skrev exakt 70.000 kr, men det var i närheten, kan ha varit typ 60.000 kr.



Nu påstod vare sig Grevture (eller jag i min återgivning) som sagt ingenting om hur betydelsefullt priset är för fotoentusiaster eller ensamföretagare, det är väl uppenbart att priset har betydelse då. Grevture skrev om företagare som drar in 60-70 papp om dagen. Gör du det? I så fall är jag nog lite förvånad över ifall ett objektivpris på denna nivå skulle ha någon nämnvärd betydelse under utslaget på ett år. Inköpspriset för ett objektiv är ju inte kostnader varenda dag - det är förstås en investering som "sprids ut" över åtskilliga år.

Jag tror du har läst mitt inlägg för slarvigt. Jag tycker att jag skrev tydligt - läs det igen.

70 000 om dagen? En dag om året eller 365? 365 x 70 000 blir ca 25,5 miljoner på ett år. Räknar vi med 5/7 av det för 5 arbetsdagar istället hamnar vi på 17,8 miljoner på ett år. Det låter som om ett objektiv för 120 000 skulle vara en ren skitsak då men vilka tjänar dessa summor i Sverige idag som fotograf. Jag tror att Martin kan ha slirat lite här eller så har ni citrat honom väldigt slappt. Möjligen kan väl Peter Lik tjäna summor som dessa men han jobbar ju i stora vida världen, är från Australien och van vid vida vyer och mycket i USA där dessa pengar tydligen finns. ....eller var det någon annan företagare som blivit onödigt rik i mjukvarubranschen som har foto som hobby - en onödigt dyr hobby t.o.m. kanske. Men har man onödigt mycket pengar så har man väl råd med en onödigt dyr hobby om man också har som mål att göra av med dem innan man skaffar en etta på Skogskyrkogården.
 
70 000 om dagen? En dag om året eller 365? 365 x 70 000 blir ca 25,5 miljoner på ett år. Räknar vi med 5/7 av det för 5 arbetsdagar istället hamnar vi på 17,8 miljoner på ett år. Det låter som om ett objektiv för 120 000 skulle vara en ren skitsak då men vilka tjänar dessa summor i Sverige idag som fotograf. Jag tror att Martin kan ha slirat lite här eller så har ni citrat honom väldigt slappt. Möjligen kan väl Peter Lik tjäna summor som dessa men han jobbar ju i stora vida världen, är från Australien och van vid vida vyer och mycket i USA där dessa pengar tydligen finns. ....eller var det någon annan företagare som blivit onödigt rik i mjukvarubranschen som har foto som hobby - en onödigt dyr hobby t.o.m. kanske. Men har man onödigt mycket pengar så har man väl råd med en onödigt dyr hobby om man också har som mål att göra av med dem innan man skaffar en etta på Skogskyrkogården.

Den enda som kommit med sådana summor i tråden är Gunnar, och han har såvitt jag kunnat se inte visat vart han fått dem från. Jag antar att han helt enkelt kommer i håg fel, citerar summor ur en tråd som är uppåt väggarna eller bara gissar. Kort sagt - visa gärna tråden där en fotograf drar in sådana summor (om inte ryggen gör för ont eller klockan är för mycket) ;)
 
Klockan är mycket och Gunnar har nog lagt sig för ett bra tag sedan.

Peter Lik, den här killen, han kan ta betalt uppenbarligen sedan kan man tycka vad man vill om hans bilder. ;-) ;-). Jag tror inte han skulle höja på ögonbrynen för 120 000 för ett långt tele även om han mest verkar använda betydligt vidare objektiv. Jag tror verkligen att det är småpengar för honom vare sig han kör Nikon, Canon eller Sony men jag tror han kör Nikon för han vet nog att han får bättre DR med Sony sensorer:). Canon borde inte vara något för honom.

Jag antar att det här kan upplevas som gravt provocerande för de som har svårt att leva på sin fotografering vare sig de kallar det konst eller inte. Så nog finns det fotografer som tjänar ganska mycket pengar uppenbarligen och Peter Lik är förmodligen en av dessa. 120 000 kan han i vissa fall ta för en enda bild och sedan är det frågan hur många bilder han säljer om dagen genom sina olika kanaler och galleriutsläpp över världen.

Men de flesta skulle väl inte prostituera sig så här av oss måttfulla svenskar eller hur :) Sånt gör väl inte vi? Alldeles för mycket färg för att vi skulle må bra av det. Det passar absolut inte i vårt novembermörker.

Så jag vet inte men summorna som nämnts kanske visst är möjliga - för en del - och det är väl tillräckligt för att alla andra som vill ta chansen att vältra sig i det, ska kunna känna sig ordentligt misslyckade.

Min son var i Las Vegas för något år sedan och häpnade över både bilder och priser när han såg dem på ett galleri i staden.


http://www.ebay.com/bhp/peter-lik

http://www.lik.com/

https://www.google.se/search?q=pete...v&sa=X&ei=4XB-VLWhIeSeywOSzoGgDg&ved=0CDgQsAQ
 
Ja, jag hade tänkt lägga mig eftersom jag har rätt ont i ryggen just nu.

Men när jag såg afes inlägg visste jag att jag måste svara på detta. Så jag har suttit och skrivit, och letat och letat. Fotosidans sökfunktion är mycket primitiv, oanvändbar utom för de allra enklaste sökningarna, men än värre är att den är buggig. Ibland skriver man in ett ord som man VET finns, men den hittar ändå inte dessa inlägg - påstår att det inte finns några med dessa sökkriterter. Men ändå kan man själv råka hitta inlägget senare!

Men det finns värre fällor. På min laptop sitter Page Up och Page Down tangenterna högst upp till höger. Därunder sitter backspace och returtangent. Nån gång emellanåt kan jag råka gå ett snäpp för långt och slå ner returtangen i stället för Page Down. I alla andra sammanhang är det enda man behöver göra då för att komma tillbaka att klicka på pilen åt andra hållet. Men inte så när man skriver inlägg på Fotosidan! Råkar man komma åt tangenten rakt under Page Down så försvinner direkt allt man skrivit inlägget, och PERMANENT.

Därför lägger jag av för i natt och går och lgger mig, orkar inte mer nu. Vet att det finns fler frågor i den här tråden till mig, men vet inte när jag kan komma tillbaka och svara på dem

Jag hade fått ihop bakgrund och omständigheter till vad Martin skrev. Finns ingen möjlighet för mig skriva ner detta en gång till i natt.


Den enda som kommit med sådana summor i tråden är Gunnar, och han har såvitt jag kunnat se inte visat vart han fått dem från. Jag antar att han helt enkelt kommer i håg fel, citerar summor ur en tråd som är uppåt väggarna eller bara gissar. Kort sagt - visa gärna tråden där en fotograf drar in sådana summor (om inte ryggen gör för ont eller klockan är för mycket) ;)
Alla kan minnas fel. Lite grand...

Jag är ABSOLUT SÄKER på att jag sett ett inlägg från Grevture någonstans om denna sak. Men det behöver som sagt kompletteras.
Jag är nästan lika säker på att det var här på Fotosidan.
Tror inte summan var så stor. Vill dock erinra om att jag skrev "typ" 70.000 kr. Tror det kan ha varit 50-60.000 kr.

Tråden var seriös, annars hade Martin knappast brytt sig om den, eller hur?

"Eller att jag bara gissar" ! Det är ju för sjutton ingenting jag håller på med, bara för att du själv gör det, och därför vill pådyvla även mig detta! Psykologerna brukar kalla sådant för "projektion".
Att gissa = prata persilja.

God bye för ett tag - vet att det finns fler frågor till mig i denna tråd men det får vänta, lär inte klara att skriva mer på ett tag nu.
.
 
Hej
Ska jag göra längre inlägg klistrar jag in texten exempelvis från ett mejl som jag sedan slänger, utkast, eller från iOS anteckningar. Detta eftersom text och annat ibland försvinner av olika anledningar när man skriver inlägg direkt i forumrutan.
 
Ja, och nu får de tydligen bättre betalt för att använda bakbelysning av sensorn när de packat sina transistorer avsevärt hårdare än man gjort hittills. Tidigare har det ju låtit från många experter som om man lite nått vägs ände med den tekniken man har nu men som vi vant oss vid så går dessa gränser fortfarande att pressa en bit till. Intressant är jämförelsen av teknikgenerationerna med hur utvecklingen sett ut på datorprocessorsidan.

SLRLounge gör främst presets till Adobes produkter (har dem själv):


Detta visar att teknikfaktorn håller på att rita om sensortekniklandskapet igen som den gjorde tidigare när Sony kom med sin nya sensorteknik för några år sedan då framförallt DR höjdes flera steg i ett slag. Då såg vi att gapet mellan FF-sensorer gjorda med äldre teknik och APS-C sensorer gjorda med nyare teknik slöts. Sensorn i Sony A580 och Nikons D7000 åkte helt plötsligt cirklar runt FF-kameror som Canons 5D MK II främst på låga ISO.

Nu är det Samsung som är på väg att göra just med alla andra inklusive Sony genom ytterligare miniatyrisering av transistorerna och s.k. back illumination (belysning av sensorn från den sida där ledningslagret inte ligger för att få mindre störningar av ljusupptagningen). Tidigare har man ofta hört att back illumination inte gör någon större skillnad på så stora sensorer med så låg packningsgrad som dagens teknik har. Men nu har alltså Samsung tagit nästa steg och just packat transistorerna ännu hårdare och då händer det tydligen grejor.

Det är ju intressant att de ny åker jämt i detaljering med Sonys flaggskepp på området A7R och Nikons motsvarighet D800E möjligen kan den nya D810 ha en försumbar edge fortfarande.

Det här kommer nog att skaka om en del på sikt för Samsung har ju gjort det förr i andra tekniknischer.


Citat:
"Samsung has already beat Sony when it comes to home appliances, televisions, tablets and smartphones, and with the NX1 they could easily challenge Sony as a supplier of APS-C sensors to third parties if they wanted to pursue that route.

When it comes to manufacturing semiconductors, the “process generation” refers to how small the transistors are. The smaller the transistor, the less power it needs to do the same thing. That’s how our modern laptops with 14nm FinFET CPUs from Intel can have hours upon hours of battery life. The smaller the transistor though, the more precise your manufacturing has to be and the more leakage that can occur (which generates heat). When it comes to CMOS camera sensors, process technology matters just as much as it does with regular computer processors and heat equals noise.

Right now, Canon sensors including the EOS-1Dx are manufactured on a 500nm process. That’s the kind of process technology from the AMD 486DX4 era and Pentiums in the early 1990s. The Nikon D4 sensor uses a 250 nm process. That moves us up to the Pentium II or AMD K6 era. The Sony A7R/A7s sensors as well as the D800 sensor are built on an 180nm aluminum platform. Pentium III or Athlon XP.

What Samsung has done with the NX1 is go to 65nm with copper interconnect, the process technology used in the Core 2 Duo (Conroe). That alone is enough to help decrease noise. Where Samsung went even further was to make the sensor a backside illuminated one which puts the circuitry behind the light detecting photocathode layer." (slut citat)

Vi Sony-användare är bara att gratulera för nu kommer Sony fortsatt behöva stå på tå. De har ägt sensormarknaden länge nu och det är inte alltid så bra. Vore tråkigt om de blev lika trötta som Canon varit de senaste åren.
 
Det är en mycket marginell skillnad mellan en Nikon D810E och en Sony A7r och för den delen en D810 så jag tror inte det skulle göra någon mätbar skillnad och definitivt inte på den vetenskapliga nivå den här jämförelsen är gjord. Vi snackar okulärbesiktning här Bengt. D810 den senaste modellen har ytterligare bättre DR, men det verkar höra ihop med att den kameran går ner till ISO 50 och där har sin högsta DR. D800E har som A7r en begränsning nedåt på ISO 100. I övrigt ligger kurvorna i princip på varann.


http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...sus-Sony-A7R-versus-Nikon-D800E___963_917_814

Vi kan ju bara undra vad som kommer hända den dagen Samsung trocklar ihop en FF-sensor med samma teknik. Då kommer vi förmodligen bli förbluffade av en bakbelyst FF-sensor mer än dubbelt så stor som denna APS-C sensor som redan den åker jämt med de bästa FF-sensorerna vi har nu.

Då om inte förr kommer Canon behöva fatta ett beslut om att modernisera sin sensortillvekningsteknik eller helt enkelt börja köpa sensorer av Samsung istället.
 
Foto som har testat NX1 i Nr2-2015 näst sista numret, säger att NX1 ger INTE mindre brus än konkurrenterna med konventionella APS-C sensorer ( tex Nikon D7100 och A6000 )- En för övrigt mycket bra och sansad testning, mycket beröm men också kritik. Det var så bra med Fotos tester och att jämföra med utmärkte Martin Agfors, mycket lika tänk men också skillnader vilket var intressant.


//Bengt.
 
MJa... Ögonen har nästan började blöda i bland när man granskat iso tester på nätet, många olika motiv krävs, den ena sensorn klarar röda mönster bättre, medans den andra visar bättre på gula mönster, i bland kan man inte förstå eller se vad skillnaderna är någonstans som testaren påstår, det har hänt flera gånger att jag gjort rent glasögonen och sprungit tillbaka.


//Bengt.
 
Intressant i FOTOs test var att Samsung NX1 inte har jämförbar AF i sämre ljus mot en bättre DSLR. Vi kan alltså här få svaret - spegellösa kameror ersätter inte DSLR i total AF prestanda och sannolikt är NX-1 den spegellösa som har bäst AF.

Dessutom, för en ren stillbildsfotograf torde alltså 7DII med ett snarlikt pris erbjuda mer prestanda för pengarna. Detta innebär att antingen får Samsung hämta kunder bland de videointresserade eller sänka priset. Storleksvinsten med 50-150 eller 16-50/2,8 är obetydlig mot en DSLR med motsvarande objektiv. Då den faller till runt D7100 pris kan den bli intressant även för oss stillbildsfotografer om man inte fotar inomhussport förstås.
 
Det är säkert så att de traditionella AF-lösningarna fortfarande är bättre men hybrid-AF har bara ett par år på nacken och den har förbättrats lite under den korta tiden så vi får väl se vad som händer de närmaste generationerna av hybridlösningar.

Sedan finns ju en annan faktor att beakta också och det är EVF:ens fördelar i dåligt ljus. Jag har själv sett att EVF kan vara överlägsen optisk sökare i dåligt ljus. Genom EVF:ens förstärkning så ser man vad man fokuserar på efter att OVF-sökarna blivit helt svarta och helt oanvändbara. Det ser långtifrån snyggt ut i dåligt ljus men det funkar för att styra fokuseringen, vilket man då inte kan säga om en svart OVF.

Så det finns fler faktorer här att ta hänsyn till när det blir riktigt dåligt med ljus.

När det sedan gäller Samsungs sensorer så tror jag det bara är början vi sett. Vi får ge dem något år till att finlira med sin sensorteknik och se hur långt de kommer när de eventuellt för till en FF med modernare teknik än den vi har idag.
 
Alla kan minnas fel. Lite grand...

Jag är ABSOLUT SÄKER på att jag sett ett inlägg från Grevture någonstans om denna sak. Men det behöver som sagt kompletteras. Jag är nästan lika säker på att det var här på Fotosidan. Tror inte summan var så stor. Vill dock erinra om att jag skrev "typ" 70.000 kr. Tror det kan ha varit 50-60.000 kr.

Jag skulle nog säga att dina minnesbilder är lite hopblandade.

I samband med diskussionerna om priset på D3x för några år sedan så tog jag upp att den, trots ett inköpspris på runt 70000 kronor, inte innebar en speciellt hög månadskostnad för en fotograf. Inte om man använder kameran i två-tre år och inte i relation till övriga utgifter som en hyra för en studio, övrig utrustning (det är fort gjort att köpa stativ, blixtar och ljustillbehör för åtskilliga hundratusen), eventuella personalkostnader (assistent, modeller, sminkörer m m), försäkringar med mera.

Jag skulle påstå att det är sällsynt att kunna ta 50000 kr/dag. Visst finns det säkert en pytteliten elit av fotografer som har sådana priser och skall man hyra in dyra/kända modeller eller arbeta med stora team för komplicerade jobb så kan priserna förstås springa iväg. Men det har jag så vitt jag vet inte skrivit speciellt mycket om ...
 
Det är säkert så att de traditionella AF-lösningarna fortfarande är bättre men hybrid-AF har bara ett par år på nacken och den har förbättrats lite under den korta tiden så vi får väl se vad som händer de närmaste generationerna av hybridlösningar.

Ett stort problem i alla lösningar hittills med sensorbaserad fokus är ju att du får en mycket begränsad insamlingsyta för AF vilket gör att alla vi sett hittills får problem i svagt ljus. Ett annat problem minskat, men ändå finns kvar, är de höga samplingskraven man har för effektiv AF med rörliga motiv - det räcker inte att göra några få utläsningar: Säg att man med en hybridlösning hinner med 20-30 utläsningar mellan exponeringarna under serietagning, där kan en separat AF-sensor - trots att den bara mäter mellan spegeluppfällningar - göra hundratals eller rent av tusentals mätningar (små separata AF-sensorer kan läsas ut ofantligt mycket snabbare än en bildsensor).

Sedan finns ju en annan faktor att beakta också och det är EVF:ens fördelar i dåligt ljus. Jag har själv sett att EVF kan vara överlägsen optisk sökare i dåligt ljus. Genom EVF:ens förstärkning så ser man vad man fokuserar på efter att OVF-sökarna blivit helt svarta och helt oanvändbara. Det ser långtifrån snyggt ut i dåligt ljus men det funkar för att styra fokuseringen, vilket man då inte kan säga om en svart OVF.

Så det finns fler faktorer här att ta hänsyn till när det blir riktigt dåligt med ljus.

När det sedan gäller Samsungs sensorer så tror jag det bara är början vi sett. Vi får ge dem något år till att finlira med sin sensorteknik och se hur långt de kommer när de eventuellt för till en FF med modernare teknik än den vi har idag.

Jag håller med om att Samsungs sensorer är mycket intressanta, de bygger ju på en mycket modernare teknik (sett till chip-tillverkningen) än någon annan sensor i de här storlekarna. Jag skall åter få låna en NX1 nu i veckan, måste ju testa hur den beter sig med firmware-uppdateringarna ... :) Skall bli intressant!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.