afe
Aktiv medlem
vilken raw konverterare klarar Samsung kameran?
att se vad intern JPG hantering klarar av är av mindre intresse, iaf för mig
LR 5.7 och DNG Converter 5.7. ACR verkar ännu inte fått stöd för de.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
vilken raw konverterare klarar Samsung kameran?
att se vad intern JPG hantering klarar av är av mindre intresse, iaf för mig
https://www.youtube.com/watch?v=1flm65f2Gy8
positiva omdömen angående APS sensorn
Självfallet har han inte skrivit så. Han skrev precis tvärtom!
Och det var inte heller hur jag skrev i mitt inlägg. Klart att skillnaden är väsentlig för de fotoentusiaster som har pengar för sådana här supertelen. Jag känner till ett fåtal som har pröjsat 120 papp (omräknat till svenskt pris) för Sonys 500/4 G SSM. Men de är nog bara halvamatörer (ekonomiskt sett)... Jag är inte säker på ifall Grevture skrev exakt 70.000 kr, men det var i närheten, kan ha varit typ 60.000 kr.
Nu påstod vare sig Grevture (eller jag i min återgivning) som sagt ingenting om hur betydelsefullt priset är för fotoentusiaster eller ensamföretagare, det är väl uppenbart att priset har betydelse då. Grevture skrev om företagare som drar in 60-70 papp om dagen. Gör du det? I så fall är jag nog lite förvånad över ifall ett objektivpris på denna nivå skulle ha någon nämnvärd betydelse under utslaget på ett år. Inköpspriset för ett objektiv är ju inte kostnader varenda dag - det är förstås en investering som "sprids ut" över åtskilliga år.
Jag tror du har läst mitt inlägg för slarvigt. Jag tycker att jag skrev tydligt - läs det igen.
70 000 om dagen? En dag om året eller 365? 365 x 70 000 blir ca 25,5 miljoner på ett år. Räknar vi med 5/7 av det för 5 arbetsdagar istället hamnar vi på 17,8 miljoner på ett år. Det låter som om ett objektiv för 120 000 skulle vara en ren skitsak då men vilka tjänar dessa summor i Sverige idag som fotograf. Jag tror att Martin kan ha slirat lite här eller så har ni citrat honom väldigt slappt. Möjligen kan väl Peter Lik tjäna summor som dessa men han jobbar ju i stora vida världen, är från Australien och van vid vida vyer och mycket i USA där dessa pengar tydligen finns. ....eller var det någon annan företagare som blivit onödigt rik i mjukvarubranschen som har foto som hobby - en onödigt dyr hobby t.o.m. kanske. Men har man onödigt mycket pengar så har man väl råd med en onödigt dyr hobby om man också har som mål att göra av med dem innan man skaffar en etta på Skogskyrkogården.
Alla kan minnas fel. Lite grand...Den enda som kommit med sådana summor i tråden är Gunnar, och han har såvitt jag kunnat se inte visat vart han fått dem från. Jag antar att han helt enkelt kommer i håg fel, citerar summor ur en tråd som är uppåt väggarna eller bara gissar. Kort sagt - visa gärna tråden där en fotograf drar in sådana summor (om inte ryggen gör för ont eller klockan är för mycket)
http://www.slrlounge.com/samsung-nx1-vs-full-frame-cmos/
Här spöar NX1-sensorn fullformatare på löpande band. Nya tider nu.
Alla kan minnas fel. Lite grand...
Jag är ABSOLUT SÄKER på att jag sett ett inlägg från Grevture någonstans om denna sak. Men det behöver som sagt kompletteras. Jag är nästan lika säker på att det var här på Fotosidan. Tror inte summan var så stor. Vill dock erinra om att jag skrev "typ" 70.000 kr. Tror det kan ha varit 50-60.000 kr.
Det är säkert så att de traditionella AF-lösningarna fortfarande är bättre men hybrid-AF har bara ett par år på nacken och den har förbättrats lite under den korta tiden så vi får väl se vad som händer de närmaste generationerna av hybridlösningar.
Sedan finns ju en annan faktor att beakta också och det är EVF:ens fördelar i dåligt ljus. Jag har själv sett att EVF kan vara överlägsen optisk sökare i dåligt ljus. Genom EVF:ens förstärkning så ser man vad man fokuserar på efter att OVF-sökarna blivit helt svarta och helt oanvändbara. Det ser långtifrån snyggt ut i dåligt ljus men det funkar för att styra fokuseringen, vilket man då inte kan säga om en svart OVF.
Så det finns fler faktorer här att ta hänsyn till när det blir riktigt dåligt med ljus.
När det sedan gäller Samsungs sensorer så tror jag det bara är början vi sett. Vi får ge dem något år till att finlira med sin sensorteknik och se hur långt de kommer när de eventuellt för till en FF med modernare teknik än den vi har idag.