Annons

Nu har Samsung åter igen gett sig på Sony (och andra) på allvar ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad baserar du det påståendet på?

Reagerade också på det och ser heller inte riktigt vad som är så patetiskt med Canons M och Nikons 1 serier. Det var ju sett för Canon och Nikon att nå nya marknader. Är det inte just något sådant som FlyerOne rekommenderar Samsung att göra eller har jag fattat fel.

Rent tekniskt ser jag heller inget speciellt patetisk med Nikon 1 systemet. De var bland de absolut första med fasdetekterade AF på sensorn, och AF hastigheten på de första familjmedlemmarna i 1 serien än idag. Att få ned storleken på systemet genom att välja liten sensor med extremt hög pixeltäthet får väl även det ses som ett sätt att tänka "out of the box". Canons lösning var kanske inte lika fylld med innovation men man kunde trots detta erbjuda en liten kamera med hög bildkvalitet till nya kundgrupper.

Vad som Sony gjorde för att bli rumsrena som en riktig kamerafabrikant var att använda optikkonstruktioner från välrenomerade Zeiss. Panasonic har gjort detsamma genom att liera sig med Leica. Samsung skulle kunna göra något liknande. De hade väl för övrigt en del kompaktkameror med Schneider optik, men man ser inte så mycket spår av sådant numera.
Sony hade det väl dock lite lättare här eftersom de redan hade gått rykte inom video innan de gav sig in i stillbildsgetingboet.
 
Samsung är en gigant som är enormt diversifierad. De skulle ha råd att sälja med förlust. Jag skulle tro att om Samsung erbjöd rejält bra betalt för inbyte av gamla Samsung (håller begpriset uppe) och andra tillverkares kameror och objektiv skulle de få in många i systemet. Kameran må vara suverän - men skulle verkligen de avancerade användare som sitter på andra system sälja allt med stor förlust för att hoppa på NX1? Nej, för att slå sig in i en mogen marknad och ta andelar krävs mer än bra produkter. Jag sa samma sak redan flera år sedan då Sony satsade. Skall man ta andelar kan man inte konkurrera utan att vinna på pris och göra det billigt att byta. Sedan om några år då man har användare kan man börja tjäna pengar. T o m Nikon gjorde det lätt för proffs att byta in sin Canonutrustning då D3 kom och då hade vi en etablerad tillverkare.

Fredrik vad säger du om att NX1 saknar en otroligt viktigt sak på sin kamera, en sak som testare brukare värdera mycket högt, första A7 saknade det och A6000 saknar det. Och det är det så mycket viktiga främre hjulet som brukar sitta ovanför pekfingret vid greppet, ingen nämner det.


//Bengt.
 
Fredrik vad säger du om att NX1 saknar en otroligt viktigt sak på sin kamera, en sak som testare brukare värdera mycket högt, första A7 saknade det och A6000 saknar det. Och det är det så mycket viktiga främre hjulet som brukar sitta ovanför pekfingret vid greppet, ingen nämner det.


//Bengt.

Du menar det hjul som på NX1 sitter mellan avtryckare och toppdisplay? :D

Jag föredrar Nikons placering framför avtryckaren, men hjulet finns där. NX1 är en tjockkamera om än utan spegel, så det klart den har avtryckarhjul. A6000 skulle gärna fått ha det liksom A7, men där fanns inte plats misstänker jag - A7 II har större grepp och följaktligen mer plats för dylikt.
 
Du menar det hjul som på NX1 sitter mellan avtryckare och toppdisplay? :D

Jag föredrar Nikons placering framför avtryckaren, men hjulet finns där.

NX1 har väl det mesta man kan förvänta sig, utom möjligen en viktig sak, nämligen dubbla minneskortplatser. Med tanke på att jag råkat ut för korthaverier ett par gånger skulle jag nog inte vilja använda den för jobb där jag säkert behövde ha bilder med hem. Känns som en ganska stor miss om man vill tävla med kameror som Canon 7DmkII vilket alla andra specar antyder att de vill
 
NX1 har väl det mesta man kan förvänta sig, utom möjligen en viktig sak, nämligen dubbla minneskortplatser. Med tanke på att jag råkat ut för korthaverier ett par gånger skulle jag nog inte vilja använda den för jobb där jag säkert behövde ha bilder med hem. Känns som en ganska stor miss om man vill tävla med kameror som Canon 7DmkII vilket alla andra specar antyder att de vill

Det finns det förstås en poäng med, men jag har aldrig använt de dubbla kortplatserna för backup i någon kamera som har det (och jag är nog inte helt ensam om det).
 
Du menar det hjul som på NX1 sitter mellan avtryckare och toppdisplay? :D

Jag föredrar Nikons placering framför avtryckaren, men hjulet finns där. NX1 är en tjockkamera om än utan spegel, så det klart den har avtryckarhjul. A6000 skulle gärna fått ha det liksom A7, men där fanns inte plats misstänker jag - A7 II har större grepp och följaktligen mer plats för dylikt.

Okej upptäckte inte den placeringen av hjulet.
 
Okej upptäckte inte den placeringen av hjulet.

Antar att de sneglat på Canon här. kanske en liten fingervisning om vems kunder de vill ta. För egen del föredrar jag om den ligger framför avtrycket som på Nikon/Sony A7II. Det borde samla mindre smuts, dessutom tycker jag det känns naturligare att dra fingret bakåt mot avtryckaren när man greppar kameran stadigt för att ta en bild, men det är säkert något man vänjer sig vid.
 
Nu blev jag tvungen att greppa tag i närmaste Canonkamera för att ta reda på hur jag brukar göra. :)

Jag håller tydligen kameran så att jag har höger långfinger på avtryckaren och höger pekfinger på snurrhjulet. Det kanske går att göra på liknande sätt med NX1? Anders?
 
Nu blev jag tvungen att greppa tag i närmaste Canonkamera för att ta reda på hur jag brukar göra. :)

Jag håller tydligen kameran så att jag har höger långfinger på avtryckaren och höger pekfinger på snurrhjulet. Det kanske går att göra på liknande sätt med NX1? Anders?

Ja, det fungerar förstås utmärkt eftersom hjulet sitter där det sitter. Jag använder dock pekfingret oavsett placering, då jag sällan behöver pilla på exponeringen och trycka av samtidigt (fast det kanske jag ibland borde).
 
NX1 har väl det mesta man kan förvänta sig, utom möjligen en viktig sak, nämligen dubbla minneskortplatser. Med tanke på att jag råkat ut för korthaverier ett par gånger skulle jag nog inte vilja använda den för jobb där jag säkert behövde ha bilder med hem. Känns som en ganska stor miss om man vill tävla med kameror som Canon 7DmkII vilket alla andra specar antyder att de vill

Jo, det hade nog varit bra med en kortplats till, men NX1 har i likhet med övriga i familjen en möjlighet som de flesta inte bjuder på. Du kan lagra dina bilder i din egen NAS eller skicka dem till molntjänster där de är tillgängliga. Det går väl inte fullt så fort som att lagra dem lokalt, men kameran är byggd för nätverk.
 
Jo, det hade nog varit bra med en kortplats till, men NX1 har i likhet med övriga i familjen en möjlighet som de flesta inte bjuder på. Du kan lagra dina bilder i din egen NAS eller skicka dem till molntjänster där de är tillgängliga. Det går väl inte fullt så fort som att lagra dem lokalt, men kameran är byggd för nätverk.

Det skulle jag dock inte se som ett alternativ till dubbla minneskort. Det fungerar i bästa fall ganska långsamt ;)
 
Jäkel i mig vad stora, är det inte i klass med Nikons 36Mp. A77old som har 4Mp mindre ligger runt 24mb.


//Bengt.
 
Vill byta tungkamera och bytte

Efter att ha läst tester till höger och vänster och i vilket 9/10 så får den bra eller rättare sagt mkt bra betyg.

så det jag gjorde va att hyra en nx1 med 16-50 +50-150 hos cyberphoto provade kameran i tre dagar,det överraskande va att kameran är jättesnabb med följande och spöade min d3 med nikon 70-200 markant.
jag såg till och med i e sökare om jag missade eller inte , sen kollade jag bilderna ju lite mer brus på nx1 men den behåller på nåt vänster detaljerna bättre.
Sen kollade jag optiken och den har snabb fokus och tyst stabilisator sen testade jag fokus anding när jag filmade och blev mkt imponerad .
Så jag bytte in min d3 mot nx1 och en vän byter in sin ny inköpta 7D II till nx1 efter att ha testat hastigheten.

Sen blev jag glad när jag läser denna stycke från cyberphotos test idag.



Nu efter att vi granskat bilderna mer ingående från ett äkta produktionsexemplar och jämfört med många andra kameror som bl.a. Canon 1DX, 5D MK3 och 7D MK2, Fujifilm X-T1, Nikon D7100, D750, Sony A77 MK2 m.fl. så kan vi bara konstatera att NX1 är kapabel till högre detaljåtergivning och mer naturlig bildkvalité (dvs mindre digital känsla) på låga ISO än det stora flertalet kameror, och det gäller oavsett fullformat eller APS-C! De enda dagsaktuella kameror som slår NX1 i detaljrikedom är Nikon D810 och Sony A7R pga högre upplösning, men skillnaden är faktiskt mindre än väntat. När det gäller brus på höga ISO så ser det bra ut till ISO 1600, fullt godkänt på 3200 och 6400 duger bra för mindre utskrifter. Det dynamiska omfånget upplever jag också bättre än normalt, åtminstone bland APS-C kameror. Bildkvalitén har garanterat mycket att tacka för den bakbelysta BSI-sensorn. Men ingen kamera blir ju bättre än vad objektiven kan prestera, och här behöver heller inte Samsung skämmas. Det finns idag ett tiotal riktigt bra objektiv att välja mellan, och fler lär det komma. Längre ner på sidan hittar du tips på bra objektivsom matchar kamerans kvalitéer
 
Om man ska ha någon trovärdighet i diskussioner kring objektiv så räcker det nog inte med känsla. Det är rätt meningslöst med känsla här. När jag skriver detta känner jag mig nästan som Per (PMD) och hade han skrivit detta skulle jag hållit med. Zeissobjektiven är dessutom synnerligen ojämna i kvalitet, så då undrar man ju vilket vi pratar om. Allt är ju som bekant inte guld som glimmar eller är ovanligt hajpat.

Jag menar alltså den fysiska känslan i fokusering, vikt och allmän brist på glapp och dylikt - jag menar alltså inte bildkvaliteten (som jag spontant tycker verkar bra, men har testat för lite för att kunna avgöra).
 
Efter att ha läst tester till höger och vänster och i vilket 9/10 så får den bra eller rättare sagt mkt bra betyg.

så det jag gjorde va att hyra en nx1 med 16-50 +50-150 hos cyberphoto provade kameran i tre dagar,det överraskande va att kameran är jättesnabb med följande och spöade min d3 med nikon 70-200 markant.
jag såg till och med i e sökare om jag missade eller inte , sen kollade jag bilderna ju lite mer brus på nx1 men den behåller på nåt vänster detaljerna bättre.
Sen kollade jag optiken och den har snabb fokus och tyst stabilisator sen testade jag fokus anding när jag filmade och blev mkt imponerad .
Så jag bytte in min d3 mot nx1 och en vän byter in sin ny inköpta 7D II till nx1 efter att ha testat hastigheten.

Sen blev jag glad när jag läser denna stycke från cyberphotos test idag.



Nu efter att vi granskat bilderna mer ingående från ett äkta produktionsexemplar och jämfört med många andra kameror som bl.a. Canon 1DX, 5D MK3 och 7D MK2, Fujifilm X-T1, Nikon D7100, D750, Sony A77 MK2 m.fl. så kan vi bara konstatera att NX1 är kapabel till högre detaljåtergivning och mer naturlig bildkvalité (dvs mindre digital känsla) på låga ISO än det stora flertalet kameror, och det gäller oavsett fullformat eller APS-C! De enda dagsaktuella kameror som slår NX1 i detaljrikedom är Nikon D810 och Sony A7R pga högre upplösning, men skillnaden är faktiskt mindre än väntat. När det gäller brus på höga ISO så ser det bra ut till ISO 1600, fullt godkänt på 3200 och 6400 duger bra för mindre utskrifter. Det dynamiska omfånget upplever jag också bättre än normalt, åtminstone bland APS-C kameror. Bildkvalitén har garanterat mycket att tacka för den bakbelysta BSI-sensorn. Men ingen kamera blir ju bättre än vad objektiven kan prestera, och här behöver heller inte Samsung skämmas. Det finns idag ett tiotal riktigt bra objektiv att välja mellan, och fler lär det komma. Längre ner på sidan hittar du tips på bra objektivsom matchar kamerans kvalitéer

Ja det kanske börjar bli dags med lite bakbelysta sensorer nu även i större format när de blir alltmer pixeltäta.
 
Efter att ha läst tester till höger och vänster och i vilket 9/10 så får den bra eller rättare sagt mkt bra betyg.

så det jag gjorde va att hyra en nx1 med 16-50 +50-150 hos cyberphoto provade kameran i tre dagar,det överraskande va att kameran är jättesnabb med följande och spöade min d3 med nikon 70-200 markant.
jag såg till och med i e sökare om jag missade eller inte , sen kollade jag bilderna ju lite mer brus på nx1 men den behåller på nåt vänster detaljerna bättre.
Sen kollade jag optiken och den har snabb fokus och tyst stabilisator sen testade jag fokus anding när jag filmade och blev mkt imponerad .
Så jag bytte in min d3 mot nx1 och en vän byter in sin ny inköpta 7D II till nx1 efter att ha testat hastigheten.

Sen blev jag glad när jag läser denna stycke från cyberphotos test idag.



Nu efter att vi granskat bilderna mer ingående från ett äkta produktionsexemplar och jämfört med många andra kameror som bl.a. Canon 1DX, 5D MK3 och 7D MK2, Fujifilm X-T1, Nikon D7100, D750, Sony A77 MK2 m.fl. så kan vi bara konstatera att NX1 är kapabel till högre detaljåtergivning och mer naturlig bildkvalité (dvs mindre digital känsla) på låga ISO än det stora flertalet kameror, och det gäller oavsett fullformat eller APS-C! De enda dagsaktuella kameror som slår NX1 i detaljrikedom är Nikon D810 och Sony A7R pga högre upplösning, men skillnaden är faktiskt mindre än väntat. När det gäller brus på höga ISO så ser det bra ut till ISO 1600, fullt godkänt på 3200 och 6400 duger bra för mindre utskrifter. Det dynamiska omfånget upplever jag också bättre än normalt, åtminstone bland APS-C kameror. Bildkvalitén har garanterat mycket att tacka för den bakbelysta BSI-sensorn. Men ingen kamera blir ju bättre än vad objektiven kan prestera, och här behöver heller inte Samsung skämmas. Det finns idag ett tiotal riktigt bra objektiv att välja mellan, och fler lär det komma. Längre ner på sidan hittar du tips på bra objektivsom matchar kamerans kvalitéer

vilken raw konverterare klarar Samsung kameran?
att se vad intern JPG hantering klarar av är av mindre intresse, iaf för mig
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.