Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nu har jag bestämt mig!
- Trådstartare Sabina85
- Start datum
Per Krook
Avslutat medlemskap
Om du inte redan hunnit köpa en systemkamera (du skrev igår kväll), så tycker jag att du skall titta lite på begagnade kameror. Jag är övertygad om att du skulle bli jättenöjd med en 300X, men du får (ännu) mer för pengarna om du köper begagnat. Här på fotosidan (och på Blocket) finns en massa intressanta annonser, och priserna är ofta mycket låga. Faktum är att priserna har sjunkit ordentligt sedan digitala systemkameror kom på bred front.
Jag försökte själv sälja ett EOS-hus, men lyckades inte trots mycket lågt pris. I stället behöll jag kameran och fick verkligen behärska mig för att inte köpa ytterligare en kamera. Det fanns många mycket fina hus som lockade - bl a flera som jag aldrig haft råd att köpa nya.
Du bör däremot vara lite försiktig - precis som när du köper andra begagnade saker från folk du inte känner. Lycka till!
Jag försökte själv sälja ett EOS-hus, men lyckades inte trots mycket lågt pris. I stället behöll jag kameran och fick verkligen behärska mig för att inte köpa ytterligare en kamera. Det fanns många mycket fina hus som lockade - bl a flera som jag aldrig haft råd att köpa nya.
Du bör däremot vara lite försiktig - precis som när du köper andra begagnade saker från folk du inte känner. Lycka till!
A.Juhlin
Aktiv medlem
Vet inte vad "X" står för men jag antar att kameran i grund o botten är den vanliga Eos 300.
Vill propsa på att du tittar på t.ex EOS 30 och 33 som finns begagnade för 1500-2000 och är på alla sätt bättre än vad 300 är.
Min är till salu med lite tillbehör om du är intresserad :0)
Vill propsa på att du tittar på t.ex EOS 30 och 33 som finns begagnade för 1500-2000 och är på alla sätt bättre än vad 300 är.
Min är till salu med lite tillbehör om du är intresserad :0)
Sabina85
Medlem
Det sket sig med 300x
Ja, som rubriken säger. Det blev inte av.
Jag vet att ni gärna vill tipsa om bättre kameror till bättre pris. Men jag tror att dom är för mycket än vad jag behöver faktiskt. Men tack för tipsen!
Jag var iväg till Expert och kollade lite, där hade dom en eos 300v med två sigma-objektiv, priset 3300:-
Var det ett bra pris?
Jag vet att ni gärna vill tipsa om bättre kameror till bättre pris. Men jag tror att dom är för mycket än vad jag behöver faktiskt. Men tack för tipsen!
Jag var iväg till Expert och kollade lite, där hade dom en eos 300v med två sigma-objektiv, priset 3300:-
Var det ett bra pris?
zoki
Aktiv medlem
Re: Det sket sig med 300x
Om du är helt ointresserad av foto så kan en kamera vara "för mycket", men är man minsta lilla intresserad så är det bara frågan om tid innan man blir riktigt biten.
Då börjar du utforska alla mörka hörn och vrån inom fotografi. Plötsligt är din "lite för mycket kamera" ganska begränsad när du fått forska lite. Då sitter du där och vill ha mer.
Så jag undrar, varför köpa skor som passar EXAKT om du vet att du kommer växa snart? Speciellt med tanke på att en "mer funktionsrik" kamera oftast fungerar på samma sätt som den "enkla" och speciellt att den kan kosta lika mycket.
Så för att förenkla, det finns inget som heter att en kamera är "för mycket", bara "för lite" om 2 månader.
Sabina85 skrev:
Var det ett bra pris?
Om du är helt ointresserad av foto så kan en kamera vara "för mycket", men är man minsta lilla intresserad så är det bara frågan om tid innan man blir riktigt biten.
Då börjar du utforska alla mörka hörn och vrån inom fotografi. Plötsligt är din "lite för mycket kamera" ganska begränsad när du fått forska lite. Då sitter du där och vill ha mer.
Så jag undrar, varför köpa skor som passar EXAKT om du vet att du kommer växa snart? Speciellt med tanke på att en "mer funktionsrik" kamera oftast fungerar på samma sätt som den "enkla" och speciellt att den kan kosta lika mycket.
Så för att förenkla, det finns inget som heter att en kamera är "för mycket", bara "för lite" om 2 månader.
lagus
Aktiv medlem
Jag hade helt klar klippt en bättre begagnad Eos 1n, Eos 5 eller Eos 30. Då får du betydligt mer för pengarna + att du har en chans att få tillbaka lite pengar om du ska byta upp dig någon gång pga dom redan ligger lågt i pris. En ny Eos 300 för 3000:- är enligt mig ganska vansinningt. Antagligen är Sigma gluggarna man får med ganska "smankiga" också.. Nej, en Eos 1 med en 50mm/1,8 och en 540EZ blixt hade jag nog rekomenderat. Såg att det fanns en Eos 1RS för 2000:- har på fotosidan
Eller gör en helomvändning och köp ett digitalt hus istället. Man kan få en Eos D30 för 3000:- Har själv haft en sådan och det är en mycket bra kamera.
Eller gör en helomvändning och köp ett digitalt hus istället. Man kan få en Eos D30 för 3000:- Har själv haft en sådan och det är en mycket bra kamera.
Senast ändrad:
mike islandman
Aktiv medlem
Re: Det sket sig med 300x
Ja, förmodligen själv köpte jag en 300V förra våren hos min lokala expert-handlare. Jag fick hus, 28-90 Canon, 100-300 Sigma, Batteripack, Blixt Sigma 500 DG Super och skylight-filter till båda objektiven och betalade ungefär 9000 kr för alltihop.
Jag vet att min kamera och blixten har sjunkit något i pris sedan jag köpte mina grejor. Köp ingen Canon 300 utan köp en X eller V eftersom den första modellen har bajonettfattning i plast.
Jag är mycket nöjd med min kamera, men se upp gamla objektiv som inte är kompatibla med kameran.
Jag fick först ett sigma 70-300 som visade vara just det, som jag fick byta mot ett Sigma 100-300 objektiv
/Mikael
Sabina85 skrev:
Var det ett bra pris?
Ja, förmodligen själv köpte jag en 300V förra våren hos min lokala expert-handlare. Jag fick hus, 28-90 Canon, 100-300 Sigma, Batteripack, Blixt Sigma 500 DG Super och skylight-filter till båda objektiven och betalade ungefär 9000 kr för alltihop.
Jag vet att min kamera och blixten har sjunkit något i pris sedan jag köpte mina grejor. Köp ingen Canon 300 utan köp en X eller V eftersom den första modellen har bajonettfattning i plast.
Jag är mycket nöjd med min kamera, men se upp gamla objektiv som inte är kompatibla med kameran.
Jag fick först ett sigma 70-300 som visade vara just det, som jag fick byta mot ett Sigma 100-300 objektiv
/Mikael
zoki
Aktiv medlem
Sabina85 skrev:
Tack för alla era svar!
Nu har jag en hel del att fundera på. Jag är dock inte alls sugen på digitalt. Jag vet inte varför faktiskt, det känns inte äkta på något vis.
/ Sabina
Okej, hade någon för en månad sen sagt att jag skulle skriva det här inlägget så hade jag inte trott på denne. Så iallafall...
Jag har suttit och funderat fram och tillbaka hur jag skulle göra. Först vare jag sugen på att köpa en mellanformatare pga deras fina bildkvalite.
Men så tänkte jag, fan jag vill gärna kunna visa upp mina bilder för folk, och idag är det internet man gör det över. Så en digitalisering är nödvändig. Jahapp, då måste man skaffa sig en scanner. Eftersom man knappast hittar någon bra scanner för det jag kan betala hade jag hamnat med en flatbäddsskanner.
Så läste jag tester. De flesta scanners är ju "si och så" med kvalite. Kollar man på filmscanners så blir ju kvaliten också väldigt nära om man jämför en 6mpix digitalare med en inscanning av film.
Så det innebär 2-3lök för en begagnad scanner. Sen ska man gå runt och snåla som fan för att man inte vill spendera en förmögenhet på film?
Jag är inte född med mångmiljoner på banken utan får jobba hårt för mina pengar. Så jag försöker spara. Men det är SÅ JÄVLA irriterande att låta sin fina kamera ligga i förrådet för att man "tagit upp sin månadskvot av film".
Inte minst att man är irriterad för att man varit SÄKER på att man tagit en fin bild på ungarna och sen när man 2 veckor senare får för första gången se bilden, så ser man att ungen blundat, eller att skärpan satt på örat eller att man bara missade just den perfekta exponeringen eftersom man koncentrerade sig på att fånga leendet.
Så, filmen all ära. Det har varit en fin period. Jag har lärt mig mycket. Filmen har fått mig intresserad av foto. Men nu är det fanimig dags att säga adjö. Jag vill fotografera utan ångest. Det är det jag tycker är kul.
Sabina85
Medlem
Okej, jag har också funderat fram och tillbaka hur jag skulle göra.
Med min begränsande inkomst (studerar) så har jag helt enkelt inte råd med en digital kamera. Det är bara så. Och om jag hade råd så vet jag inte om jag skulle ha köpt en digital systemkamera ändå, just för att det inte känns "äkta".
Jag ser bara en positiv sak med digitalt och det är att man kan ändra bilden med hjälp av olika dataprogram, men då känner jag att om jag skulle göra det så försvinner "min" bild, det blir någons annan.
Okej om ungarna blundar på en bild, men det är ju DET som är bilden, det är ju DET som är minnet av den bilden.
Jag är väl helt enkelt inte redo för en digitalkamera (= jag fattar inte poängen) för det är ju trots allt en hel del slantar dyrare än analogt.
Nu vill jag inte ha en massa påhopp som ska försöka övertyga mig om digitaliseringens positiva framfart, för jag tror att analogt inte kommer att dö ut, än i vilket fall som helst!
Ja, det blev väldigt långt detta, det var inte meningen, men jag blev lite till mig..
/ sabina
Med min begränsande inkomst (studerar) så har jag helt enkelt inte råd med en digital kamera. Det är bara så. Och om jag hade råd så vet jag inte om jag skulle ha köpt en digital systemkamera ändå, just för att det inte känns "äkta".
Jag ser bara en positiv sak med digitalt och det är att man kan ändra bilden med hjälp av olika dataprogram, men då känner jag att om jag skulle göra det så försvinner "min" bild, det blir någons annan.
Okej om ungarna blundar på en bild, men det är ju DET som är bilden, det är ju DET som är minnet av den bilden.
Jag är väl helt enkelt inte redo för en digitalkamera (= jag fattar inte poängen) för det är ju trots allt en hel del slantar dyrare än analogt.
Nu vill jag inte ha en massa påhopp som ska försöka övertyga mig om digitaliseringens positiva framfart, för jag tror att analogt inte kommer att dö ut, än i vilket fall som helst!
Ja, det blev väldigt långt detta, det var inte meningen, men jag blev lite till mig..
/ sabina
Arctic
Aktiv medlem
Sabina85 skrev:
Jag köpte mig en digital systemkamera för inte så många månader sedan. Detta efter att jag började tänka och gjorde ett överslag och kom fram till att kostnaden för film och framkallning skulle för mig vara insparad på ett par, tre år.
Mao, digitalkameran kostar en hel del i inköp men förbrukningsmaterialet är väldigt mycket billigare eftersom det går att använda.
zoki
Aktiv medlem
Sabina85 skrev:
Okej, jag har också funderat fram och tillbaka hur jag skulle göra.
/ sabina
Den ekonomiska aspekten beror på hur mycket du tänker plåta så klart. En analog kamera är kanske runt 2-3000 kr billigare i inköp, men så kör du runt 20 rullar och då är du uppe i digitalkameraprisklass. Så, visst. Tar det dig 3 år att ta 20 rullar så visst, då är det väl smartast att köra på film.
Alla bilder har ett värde. Vissa bilder har emotionellt värde och då spelar det ingen roll hur den är utförd. Men vissa vill man att de ska ha fotografiskt värde. Att man kan visa den för andra och säga "titta vad jag skapat". Då vill man ha lite mer "perfektion". Det är ju det vi fotografer strävar mot.
Per Krook
Avslutat medlemskap
Sabina, jag köper helt ditt resonemang om den analoga känslan - det närmast meditativa stunderna i mörkrummet. (I min situation som småbarnspappa finns inte riktigt möjligheten att låsa in sig i ett mörkrum på samma sätt - det är lättare att gå ifrån datorn ett par minuter. Men det är ju en helt annan historia.)
Just känslan är också det som gör att jag tycker att du skall ge begagnat en chans (se mitt tidigare inlägg ovan). Jag hoppas att du inte tycker att jag är tjatig, men så här tänker jag: det är aldrig för sent att köpa en ny EOS 300 X/V. Gå gärna och kläm ordentligt på den i affären, så att du vet vad du jämför med. Försök sedan få titta på intressanta begagnade kameror för lika mycket eller mindre pengar. Tycker du inte om dem, så är det bara att gå tillbaka till fotobutiken. Gillar du lätta kamerahus, så är 300 svårslagen. Gillar du (som jag) lite mer tyngd och byggkvalitet, så hittar du nog annat som lockar mer.
Bara som referens kan jag nämna att jag försökte sälja ett EOS 630-hus i AB-skick för 700 kr här på Fotosidan - och misslyckades! Lägre kunde jag bara inte gå. Jag älskar den kameran och beslöt mig för att behålla den. Jag är lite avundsjuk på dig - att vara på jakt efter en analog kamera idag är, i mina ögon, en drömsituation!
Just känslan är också det som gör att jag tycker att du skall ge begagnat en chans (se mitt tidigare inlägg ovan). Jag hoppas att du inte tycker att jag är tjatig, men så här tänker jag: det är aldrig för sent att köpa en ny EOS 300 X/V. Gå gärna och kläm ordentligt på den i affären, så att du vet vad du jämför med. Försök sedan få titta på intressanta begagnade kameror för lika mycket eller mindre pengar. Tycker du inte om dem, så är det bara att gå tillbaka till fotobutiken. Gillar du lätta kamerahus, så är 300 svårslagen. Gillar du (som jag) lite mer tyngd och byggkvalitet, så hittar du nog annat som lockar mer.
Bara som referens kan jag nämna att jag försökte sälja ett EOS 630-hus i AB-skick för 700 kr här på Fotosidan - och misslyckades! Lägre kunde jag bara inte gå. Jag älskar den kameran och beslöt mig för att behålla den. Jag är lite avundsjuk på dig - att vara på jakt efter en analog kamera idag är, i mina ögon, en drömsituation!
afe
Aktiv medlem
Sabina85 skrev:
Ja men själva känslan då? Känslan av att få framkalla? stå i mörkerrummet o.s.v...
Det är helt klart en annan sak att göra saker i mörkrummet. Själva framkallningen av filmen tycker jag man kan vara utan, men att gnugga fram detaljer med tummen, och andas lite på papperet för att få fram lite till är kul. Efterbelysning och pjattning är också skoj. Detta gäller dock endast svart/vitt.
Färgfotohantering är inte lika kul analogt. Det är dyrt och kräver andra (tristare) arbetssätt.
Något som inte är så kul med hantering av film och fotopapper är kemikalierna. De innehåller en massa silver och annat som inte är så nyttigt för vare sig miljö eller kropp. Efter några år i mörkrum var jag tvungen att börja med gummihandskar för att inte få eksem, och då försvann en del av nöjet.
Jag tror det är nyttigt att börja fotografera analogt (särskilt om man labbar själv). Man tänker efter mer när varje bild kostar, och man förstår förmodligen bildbehandlingsprogrammen bättre när man väl testar digital bildhantering.
Som många andra skrivit skulle jag nog hellre köpa en bra begagnad analog kamera än en ny. Du kan ju få en gammal proffskamera för samma pris som en ny plastkamera.
lottawe
Aktiv medlem
Jag köper också resonemanget helt.
Känslorna går inte att jämföra.
Själv körde jag helanalogt ända fram till för 9 månader sedan då jag helt enkelt var tvungen att bli digital för födan. Behöver man inte ha in bilderna i datorn är det analoga att föredra på många sätt tycker jag. Framförallt prismässigt om man slabbar själv.. Behöver de däremot digitaliseras och in i burken är analogt omständigt tycker jag, (men jag hatar att skanna och pilla damm i PS..)
Håller med ovanstående som råder till begagnatköp. Är det så att du tänker stå i mörkrum skulle jag även överväga att kolla på mellanformat i stället för småbild (fast det handlar ju iof om handhavande och om det ska vara snabba avtryck också.)
Hursomhelt kan du få megamycket mer för pengarna även i begagnade småbild än vad du får om du köper 300x. Något du säkert kan växa i många många år..
Känslorna går inte att jämföra.
Själv körde jag helanalogt ända fram till för 9 månader sedan då jag helt enkelt var tvungen att bli digital för födan. Behöver man inte ha in bilderna i datorn är det analoga att föredra på många sätt tycker jag. Framförallt prismässigt om man slabbar själv.. Behöver de däremot digitaliseras och in i burken är analogt omständigt tycker jag, (men jag hatar att skanna och pilla damm i PS..)
Håller med ovanstående som råder till begagnatköp. Är det så att du tänker stå i mörkrum skulle jag även överväga att kolla på mellanformat i stället för småbild (fast det handlar ju iof om handhavande och om det ska vara snabba avtryck också.)
Hursomhelt kan du få megamycket mer för pengarna även i begagnade småbild än vad du får om du köper 300x. Något du säkert kan växa i många många år..
Jag har en EOS 600 i toppskick som bara stått på hyllan och samlat damm sista åren. Får man ens en 500-lapp för en sån tro? Jag tvivlar och har därför inte ens försökt sälja..Per Krook skrev:
Senast ändrad: