Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nu har jag bestämt mig!
- Trådstartare Sabina85
- Start datum
mats lindfors
Aktiv medlem
Gör som du har tänkt! Att framkalla själv och stå i mörkrummet kommer att ge dig erfarenheter som du alltid har nytta av. Och sedan är det en STOR UPPLEVELSE OCH GLÄDJE för väldigt många.Sabina85 skrev:
Ja men själva känslan då? Känslan av att få framkalla? stå i mörkerrummet o.s.v...
//mats
lottawe
Aktiv medlem
God luft, ingen hudkontakt med kemin, max 30 min i stöten mellan dörröpnningarna och kemin samt testremsor och snuttar till miljöstation efteråt..AFE skrev:
Något som inte är så kul med hantering av film och fotopapper är kemikalierna. De innehåller en massa silver och annat som inte är så nyttigt för vare sig miljö eller kropp. Efter några år i mörkrum var jag tvungen att börja med gummihandskar för att inte få eksem, och då försvann en del av nöjet.
Det finns faktiskt ingen säkerhet i att den digitala fotovärlden är ett dugg mer miljövänlig. Mer vänlig mot enskilda fotografens hälsa kanske den är däremot, men kemi går att handskas med med försiktighet.
Mer och mer pekar på att det digitala kanske är en större miljöbov t.o.m..
Håller med dig i allt annat i inlägget. Även det om att slabba färgfoto.
lagus
Aktiv medlem
lottae skrev:
Ah, en värmlänning till
Sabina, du kan kontakta mig via kontaktalänken eller telefonnr på min hemsida om du vill testa 600:an. I stället för att låta den samla damm kan jag tänka mig låna ut den en stund om du vill känna på den.
Värmland? Kolla då på denna annonsen:
http://www.blocket.se/view/5745649.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0
Mycket kamera för pengarna...
mike islandman
Aktiv medlem
Arctic skrev:
Jag köpte mig en digital systemkamera för inte så många månader sedan. Detta efter att jag började tänka och gjorde ett överslag och kom fram till att kostnaden för film och framkallning skulle för mig vara insparad på ett par, tre år.
Mao, digitalkameran kostar en hel del i inköp men förbrukningsmaterialet är väldigt mycket billigare eftersom det går att använda.
Det finns en fördel med analog fotografering, den är redan omodern. Utvecklingen på digitalsidan tycks just nu ha samma fart som datorer haft i flera år och dessutom tycks de inte bli dyrare. Förmodligen betalar man kanske lika mycket i pengar vara sig man fotograferar digitalt eller analogt, frågan är när man vill betala kostnaden. Bitvis med analog eller allt i en klumpsumma vid start med digital fotografering.
Jag fotograferar inte mer än att varje bild med en bra digitalkamera skulle bli dyrare än det kostar med en analog kamera.
/Mikael
StefanN
Aktiv medlem
Det är inte självklart att digitalt är billigare i drift heller:
"Oj, nu behöver jag en bra och högupplöst TFT (8000"
"Oj, jag behöver en portabel kortläsare för resor (2200"
"Oj, jag vill ha ett till 1gb kort (1000"
"Oj, behöver bra bildbehandlingsprogram (12000, arkiveringsprogram (500, brus- och skärpeprogram (1500"
"Oj, nu räcker visst inte utrymmet till. Ny HD (1500"
För att inte tala om alla timmar man kan lägga ner på att redigera en ofantlig mängd bilder, speciellt som man alltid kan förbättra någon liten detalj!
ps. ta nu inte detta på fullt allvar. Det ingår en stor efter varje punkt. Och jo, jag vet att man klarar sig bra utan mycket av ovanstående...jag gör det själv
"Oj, nu behöver jag en bra och högupplöst TFT (8000"
"Oj, jag behöver en portabel kortläsare för resor (2200"
"Oj, jag vill ha ett till 1gb kort (1000"
"Oj, behöver bra bildbehandlingsprogram (12000, arkiveringsprogram (500, brus- och skärpeprogram (1500"
"Oj, nu räcker visst inte utrymmet till. Ny HD (1500"
För att inte tala om alla timmar man kan lägga ner på att redigera en ofantlig mängd bilder, speciellt som man alltid kan förbättra någon liten detalj!
ps. ta nu inte detta på fullt allvar. Det ingår en stor efter varje punkt. Och jo, jag vet att man klarar sig bra utan mycket av ovanstående...jag gör det själv
MattiasL
Aktiv medlem
lottae skrev:
Det finns faktiskt ingen säkerhet i att den digitala fotovärlden är ett dugg mer miljövänlig. Mer vänlig mot enskilda fotografens hälsa kanske den är däremot, men kemi går att handskas med med försiktighet.
Mer och mer pekar på att det digitala kanske är en större miljöbov t.o.m..
Det där skulle jag vilja veta mer om. Har du uppgifter att länka till?
Tyvärr verkar man inte kunna lämna papper på miljöstation där jag bor.
/Mattias som just tar en paus från kopieringen av ett 6x6 porträtt på PanF.
Zamn
Aktiv medlem
Sabina85 skrev:
Jag ser bara en positiv sak med digitalt och det är att man kan ändra bilden med hjälp av olika dataprogram, men då känner jag att om jag skulle göra det så försvinner "min" bild, det blir någons annan.
Om du tycker så förstår jag att du inte gillar digitala kameror...
Dock så är det ju helt galet att säga så eftersom det inte har någon som helst att göra med att kameran är digital eller analog.
Prata inte ner digital fotografering med felaktiga argument bara för att du inte kan så mycket om den. Sen kan du inte, efter det, säga att du inte vill ha debatt för eller emot digitalt/analogt när du själv just lade ett inlägg i debatten.
För att det här inlägget inte ska bli bara klag så tycker jag du ska köpa en begagnad eos 30/33 iaf, otroligt prisvärd och bra kamera som inte är svårare att hantera än en 300.
walter-g
Aktiv medlem
Stå på dej!
Du ska göra som du vill Sabina.Jag har haft digitalfotografer i fjällen,och hört deras missnöje.Plöjer man genom frågeforumet,så drösar det av missnöje med nya digikameror som inte fungerar till 100 procent,och skit i sensorerna m.m,och man ska in på verkstad med nya prylar.Så det är ingen panik med digitalt,däremot är det som en svarar här, att man ganska lätt ångrar sej att man inte tog ett nummer större på sin analoga kamera....
Du ska göra som du vill Sabina.Jag har haft digitalfotografer i fjällen,och hört deras missnöje.Plöjer man genom frågeforumet,så drösar det av missnöje med nya digikameror som inte fungerar till 100 procent,och skit i sensorerna m.m,och man ska in på verkstad med nya prylar.Så det är ingen panik med digitalt,däremot är det som en svarar här, att man ganska lätt ångrar sej att man inte tog ett nummer större på sin analoga kamera....
Osquar
Aktiv medlem
Holá!
Jag tillhör nog den falang som med en dåres envishet kämpade på med det analoga samtidigt som min närmaste omgivning blev alltmer digitaliserade. Mina skäl var i månt och mycke desamma som Sabina anför; bilden ska tas i och med kameran, inte i datorn!
Allt eftersom jag såg digi-bilderna publiceras, insåg jag (motvilligt) att det digitala onekligen har sina poänger. Hösten-04 bröts således mitt hårdnackade motstånd ner och jag blev digital...
MEN..... jag har alltjämt kvar min analoga trotjänare i kameraryggan, om inte annat för som en driftsäker back-up till det digitala underverket. Faktum är att jag har med den digitala utrustningen hälsat på verkstaden ett antal gånger (garantiåtgärder) under mitt första diggi-år, medan min analoga utrustning sedan 20 år tillbaka ALDRIG har varit föremål för service och åtgärd!! Kan någon förklara varför??
Så, Sabinas funderingar och reflektioner bör respekteras i allra högsta grad! Digitalt resp. analogt har båda för- och nackdelar. Beträffande den ekonomiska aspekten, så undrar jag om det inte går på ett ut... Analogt kostar film, digitalt kostar utrustning (inkl. efterarbetet).
Summa kardemumma; tjusningen med fotografering är mångfalden, och då menar jag inte bara motiven utan även valmöjligheterna till fototekniker/stilar. Det ena utesluter inte det andra...
Fridens
Oscar, med ett ben i vardera läger...
Jag tillhör nog den falang som med en dåres envishet kämpade på med det analoga samtidigt som min närmaste omgivning blev alltmer digitaliserade. Mina skäl var i månt och mycke desamma som Sabina anför; bilden ska tas i och med kameran, inte i datorn!
Allt eftersom jag såg digi-bilderna publiceras, insåg jag (motvilligt) att det digitala onekligen har sina poänger. Hösten-04 bröts således mitt hårdnackade motstånd ner och jag blev digital...
MEN..... jag har alltjämt kvar min analoga trotjänare i kameraryggan, om inte annat för som en driftsäker back-up till det digitala underverket. Faktum är att jag har med den digitala utrustningen hälsat på verkstaden ett antal gånger (garantiåtgärder) under mitt första diggi-år, medan min analoga utrustning sedan 20 år tillbaka ALDRIG har varit föremål för service och åtgärd!! Kan någon förklara varför??
Så, Sabinas funderingar och reflektioner bör respekteras i allra högsta grad! Digitalt resp. analogt har båda för- och nackdelar. Beträffande den ekonomiska aspekten, så undrar jag om det inte går på ett ut... Analogt kostar film, digitalt kostar utrustning (inkl. efterarbetet).
Summa kardemumma; tjusningen med fotografering är mångfalden, och då menar jag inte bara motiven utan även valmöjligheterna till fototekniker/stilar. Det ena utesluter inte det andra...
Fridens
Oscar, med ett ben i vardera läger...
Sabina85
Medlem
Zamn skrev:
Prata inte ner digital fotografering med felaktiga argument bara för att du inte kan så mycket om den. Sen kan du inte, efter det, säga att du inte vill ha debatt för eller emot digitalt/analogt när du själv just lade ett inlägg i debatten.
Okej. Om JAG anser att jag inte vill hålla på att ändra bilder i något dataprogram för att det då inte skulle kännas som MIN bild, så är det så JAG känner. Ingen kan ändra på det.
Men jag orkar inte diskutera om detta med analogt/digitalt längre. Jag vet vad JAG vill ha JUST nu. Och det är en analog kamera. punkt slut.
bEPH
Aktiv medlem
Stå på dig Sabina
När du vet vad du vill ha köp det, låt dig inte luras av gaggande gubbar som tror sig veta vad du vill ha.
Om du skulle ändra dig i framtiden så är det ingen sor sak, om du vill ha en analog så köp en sån!
Bor du är i närheten Lottae så borde du gå och klämma på hennes kameror för hon har gett mig intrycket av att vara snäll och kunnig.
När du vet vad du vill ha köp det, låt dig inte luras av gaggande gubbar som tror sig veta vad du vill ha.
Om du skulle ändra dig i framtiden så är det ingen sor sak, om du vill ha en analog så köp en sån!
Bor du är i närheten Lottae så borde du gå och klämma på hennes kameror för hon har gett mig intrycket av att vara snäll och kunnig.
gunte
Aktiv medlem
Sabinau har din åsikt och du ska stå kvar vid den, modellen på ditt kamerainköp har ingen betydelse.Dock bör du kontrollera att du har vissa funktioner såsom skärpedjupskontroll, dubbelexponeringsmöjlighet och flera exponeringsmöjligheter bl.a spotmätning.Finns dom "finesserna" är risken att du "växer"ur din kamera obefintlig.
Mvh/Gunte..
Mvh/Gunte..
Uttryck
Aktiv medlem
När jag skulle köpa en ny systemkamera i våras var digitalt det enda alternativet, min analoga ligger helt oanvänd sen många år.
Många försökte övertyga mig om en analog som läroverktyg men icket. Tycker bara det är så enormt mkt lättare att lära sig fota m en digitalkamera helt enkelt. Hade aldrig iddas hålla på och ej heller fått samma intresse med en analog. Nu ser jag ju direkt vad jag gjorde för fel.
Men den som vill köra analogt får väl göra det och den som vill köra digitalt får väl göra det också.
Att det inte är "min bild" efter ev bearbetning i datorn tycker inte jag. Det är ju fortfarande jag som "gjort" bilden även om mörkrummet också är digitalt.
Men ibland kan jag ju tycka att digitalkameror nästan ger fööör perfekta bilder dock. Den där kornigheten som finns i sv bilder går inte riktigt att få fram alla gånger.
Många försökte övertyga mig om en analog som läroverktyg men icket. Tycker bara det är så enormt mkt lättare att lära sig fota m en digitalkamera helt enkelt. Hade aldrig iddas hålla på och ej heller fått samma intresse med en analog. Nu ser jag ju direkt vad jag gjorde för fel.
Men den som vill köra analogt får väl göra det och den som vill köra digitalt får väl göra det också.
Att det inte är "min bild" efter ev bearbetning i datorn tycker inte jag. Det är ju fortfarande jag som "gjort" bilden även om mörkrummet också är digitalt.
Men ibland kan jag ju tycka att digitalkameror nästan ger fööör perfekta bilder dock. Den där kornigheten som finns i sv bilder går inte riktigt att få fram alla gånger.
Arctic
Aktiv medlem
Jag håller med om tjusningen med mörkrumsarbete. Det är få sysselsättningar som kan få timmarna att flyga iväg som det. Jag har dock kvar min EOS30 så jag har inte helt kunnat förmå mig att släppa den kemiska fotograferingen helt ;-)
Nu använder jag dock mestadels det rummet till handladdning av patroner och annat i den riktningen.
Möjligheterna att manipulera bilderna är måhända större när det gäller digital fotografering men de är inte obefintliga när det gäller mörkrumsarbete så att påstå att en bild skulle vara mindre egen av den anledningen tycker jag inte håller riktigt.
Men det är ju naturligtvis du som skall bestämma dig för vad du själv vill. Vi andra här är bara här för att förvirra dig lite extra ;-)
Nu använder jag dock mestadels det rummet till handladdning av patroner och annat i den riktningen.
Möjligheterna att manipulera bilderna är måhända större när det gäller digital fotografering men de är inte obefintliga när det gäller mörkrumsarbete så att påstå att en bild skulle vara mindre egen av den anledningen tycker jag inte håller riktigt.
Men det är ju naturligtvis du som skall bestämma dig för vad du själv vill. Vi andra här är bara här för att förvirra dig lite extra ;-)
PMD
Aktiv medlem
Det förutsätter förstås att din digitala systemkamera "håller" i ett par, tre år. Risken finns att du tycker att du vill byta till en nyare inom den tidsperioden.Arctic skrev:
Jag köpte mig en digital systemkamera för inte så många månader sedan. Detta efter att jag började tänka och gjorde ett överslag och kom fram till att kostnaden för film och framkallning skulle för mig vara insparad på ett par, tre år.
Arctic
Aktiv medlem
PMD skrev:
Det förutsätter förstås att din digitala systemkamera "håller" i ett par, tre år. Risken finns att du tycker att du vill byta till en nyare inom den tidsperioden.
Det vill jag redan... Jag vill alltid ha något nytt...
Min andra systemkamera använde jag från mitten av 80-talet till 2000-2001 då jag upptäckte att fästet för objektivfästet hade gått av så att objektiven hängde och dinglade lite lätt sådär. Gav en del, hm, "intressanta" bilder..
Så av tradition så byter jag inte utrustning så ofta. Å andra sidan så har jag sedan den kameran gick sönder skaffat mig två nya.. Dessutom, en digital spegelreflexkamera med fullstor sensor lockar...