ANNONS
Annons

Nu fattas bara ett riktigt stadigt stativ. Vad rekommenderar du?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jan vdV skrev:
Sachtlers optik är säkert jättebra men jag skulle personligen aldrig orka släpa omkring på 8 kg stativ när det finns fullgoda varianter på 3 kg.

Har du kollat på wimberley gimbal huvudet?
Mycket bra men väger 2kg.
Fungerar från 300mm och uppåt.

Tror nog att vikten skulle vara ok,,
Jag har kikat på dessa Wimbereley,, de är alltså NEbaart för tele?

Om du ska fotografera med tele så kan ett alternativ om du vill ha riktigt stabilt vara 2 stycken stativ, ett som kamerahuset vilar på och det andra som bär upp telet. Det finns fotografer som gör så. Inte så himla smidigt och flexibelt men det beror ju på vad som ska plåtas.

Arleklint skrev:
Sen kan man ju sätta på ett bra huvud, vad nu det kan vara....

OM man skall ha en kula. Finns det då en schysst t.ex Arca Swiss-kula där man kan ställa friktionen så att man inte tappar alla inställningar bara för att man vill justera en ledd?

Ni har tips! I know ;)
Jag gillar kulled och har en Graf Studioball (1,7 kg) med 6cmm stor kula och kort avstånd mellan kula och kamerafäste.

Dock kan man inte panorera med en kulled. Friktionen ställer man normalt så att man kan släppa taget om kameran utan att den faller trots att man inte låst. Då kan man enkelt göra finjuseringar. Dock är det i det läget för trögt för en panorering. De flesta kulleder har även en separat möjlighet att vrida hela kulleden 360 grader men den rörelsen är inte dämpad och lämpar sig inte för panorering.

Det bästa för panorering är ett dämpat videohuvud. T ex Manfrotto 136 (nedlagt) eller Gitzos låga panoreringshuvud.

objernulf skrev:
De flesta kulleder har även en separat möjlighet att vrida hela kulleden 360 grader men den rörelsen är inte dämpad

Ja, det är där kulleden faller, alltså vid panorering (videopanorering),, men jag menar att för stillfoto så saknar man det sällan,, jag skulle aldrig kunna köpa att videohuvud pga att panoreringen med stillskameran blir bättre. Men där tänkner vi ju såklart olika som bär;)) (eller var det lika som bär man sa,,,?)

Den där http://www.studioball.com/ ser spännande låg ut! Vad kostar en sådan i SE idag och vem säljer den?

Mvh Niclas,

Jan vdV skrev:
Behöver du ett 8kilos stativ eller är det bekvämare för rygg och axlar att satsa på Gitzos 1548 och kanske inte nödvändigtvis sämre heller?

Vad föreslår du Jan för Gitzo? Är det 1548 som gäller?

Mountaineer Mk2 - SERIES 5
Heter det så 1548-stativet?

/Niclas,

Senast ändrad:
Kan man överh fästa en kulled på ett Sachtlersstativ?
150mm är infästningen i stativet,, hittar ingen typ basplatta med vanlig haneskruv i deras sortement,,,

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Vad föreslår du Jan för Gitzo? Är det 1548 som gäller?

Heter det så 1548-stativet?

/Niclas,

Om det är 1548:an som gäller vet jag inte, dock är den kraftigast av MK2 modellerna. Tyckte den var närmast en jämförelse med Sachtlern.

Jag nöjde mig med 1325:an, smalare ben, tredelade, och ner i spagat. Funkar utmärkt för längre brännvidder.
Hade en 055pro innan (har den kvar) och skillnaden var rejäl. Speciellt på längre brännvidder.

När det kommer till stativhuvuden så har jag provat lite olika typer och har aldrig kommit överens med kulorna, äger trots det en liten manfrottokula för kortare brännvidder men med större optik var jag tvungen att hitta nåt annat.

Videohuvuden tycker jag om men gimbal huvudet var i en klass för sig.
När man skruvat fast plattan i kalibrerat läge kan man släppa på alla rattar och optiken ställer sig i våg tack vare huvudets utformning.

Att man inte behöver kontrollera att rattarna är åtdragna är ett stort plus om man är glömsk.

Och att optiken blir i stort sett viktlös är suveränt och panoreringar och vertikala svängningar är så lätta så lätta:)

okeyi.
Jo jag har läst mig omkring och kommit fram till att 1548 säkerligen måste vara ett stabilt alternantiv. Dyrt men billigare än ny sachtler.

Wimberley skulle vara mitt i blinken för mig eftersom jag fotar mest med tele,, men jag skulle nog känna mig handikappad om jag inte kunde använda både och,,

Skall kika närmare på Gitzo + Arca,,,

Jo du Jan, vilket Gitzo har ingen mittpelare? Dem jag ser på Gitzos hemsida ser ju ut att ha mittpelare allihop, eller är jag lite småblind kanske;)?

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jo du Jan, vilket Gitzo har ingen mittpelare?
Kort pelare brukar vara tillbehör. Till mitt är den korta pelaren ingen pelare alls, bara en liten "knopp" man kängar på stativets krona. Fast sen finns det väl modeller helt utan möjlighet till pelare också antar jag.

Bilagor

• gitzo.jpg
    gitzo.jpg
    20 KB · Visningar: 238
Niklas

Förstår vad du menar med att inte kunna använda både och, gällandes stativhuvuden. Det blir lätt att man inte orkar skruva av och byta till min lilla kula. Om inte motivet är riiiktigt värt det förstås.

Följande modeller har ingen mittkolumn

Alla i serie 3 och 5 således.

Mountaineer Mk2 - SERIES 3

--------------------------------------------------------------------------------

G1325 Mountaineer Mk2 O 3 --- 148 11 67 2.0 12

--------------------------------------------------------------------------------

G1325V Mountaineer Mk2 O 3 --- 150 11 69 2.0 12

G1327 Mountaineer Mk2 R 3 179.5 152 44 71 2.33 12

G1348 Mountaineer Mk2 O 4 --- 167 11 61 2.2 12

Ref/Model

G1548 Mountaineer Mk2 O 4 --- 150 15 59 3.1 15

G1548GT Mountaineer Mk2 O 6 --- 232 17 69 3.72 15

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto