Jan vdV
Avslutat medlemskap
Arleklint skrev:
Vet du vikten på det stativ jag exemplifierade med. Är det 8 kg på SACHTLER Pro Video 14?
Nej, vet inte vikten, trodde det var samma som det stod om tidigare i tråden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Arleklint skrev:
Vet du vikten på det stativ jag exemplifierade med. Är det 8 kg på SACHTLER Pro Video 14?
Jan vdV skrev:
Sachtlers optik är säkert jättebra men jag skulle personligen aldrig orka släpa omkring på 8 kg stativ när det finns fullgoda varianter på 3 kg.
Har du kollat på wimberley gimbal huvudet?
Mycket bra men väger 2kg.
Fungerar från 300mm och uppåt.
Niclasfoto skrev:
Tror nog att vikten skulle vara ok,,
Jag har kikat på dessa Wimbereley,, de är alltså NEbaart för tele?
Jan vdV skrev:
Jepp!
Arleklint skrev:
Jag jagar uppgift om just vikten, så hade du vetat hade det varit kul
Jag hoppas de där mittstagen nedtill går att ta bort. Som det ser ut på bilden är ju inte kul ute i skogen.Arleklint skrev:
SACHTLER Pro Video 14 för 3700:-
Jag skall få besked om vikten. Vad tycks?
Jag gillar kulled och har en Graf Studioball (1,7 kg) med 6cmm stor kula och kort avstånd mellan kula och kamerafäste.Arleklint skrev:
Sen kan man ju sätta på ett bra huvud, vad nu det kan vara....
OM man skall ha en kula. Finns det då en schysst t.ex Arca Swiss-kula där man kan ställa friktionen så att man inte tappar alla inställningar bara för att man vill justera en ledd?
Ni har tips! I know
objernulf skrev:
De flesta kulleder har även en separat möjlighet att vrida hela kulleden 360 grader men den rörelsen är inte dämpad
Jan vdV skrev:
Behöver du ett 8kilos stativ eller är det bekvämare för rygg och axlar att satsa på Gitzos 1548 och kanske inte nödvändigtvis sämre heller?
Niclasfoto skrev:
Vad föreslår du Jan för Gitzo? Är det 1548 som gäller?
Mountaineer Mk2 - SERIES 5
Heter det så 1548-stativet?
/Niclas,
Kort pelare brukar vara tillbehör. Till mitt är den korta pelaren ingen pelare alls, bara en liten "knopp" man kängar på stativets krona. Fast sen finns det väl modeller helt utan möjlighet till pelare också antar jag.Niclasfoto skrev:
Jo du Jan, vilket Gitzo har ingen mittpelare?