Annons

Nu fattas bara ett riktigt stadigt stativ. Vad rekommenderar du?

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne, jag använder ett lantmäteri-stativ som jag har satt fast bärremmar som man har till ryggsäckar och det funkar klockrent det är lätt att bära.

Jag har burit stativet på ryggen med en Hasselbladare + 150 glugg fastsatt på stativet funkar klockrent

kan skicka en bild till dig senare om du är intresserad.

objernulf skrev:
Trä dämpar vibrationer betydligt bättre än aluminium.
Kolfiber likaså. Mitt stativ har en krok i centrumpinnen så att man enkelt kan hänga en tyngd i det. Det ersätter inte ''gjutjärnsstativ'' men det är en trevlig kompromiss som kommer en bit på vägen. Vad gäller huvuden så passar växelhuvuden även mig; å andra sidan kör jag inte med stora objektiv.

Arleklint skrev:
Den killen har grejjer. Han var tidigare ordförande i Lidingö Fotoklubb. Jag köpte min PC-85:a av honom.

Jag var med där för ett gäng år sen ,ska gå med igen efter nyår, tyvärr så har Göran slutat men Bibbi har tagit över.(kul tjej)

SACHTLER Pro Video 14 för 3700:-

Jag skall få besked om vikten. Vad tycks?

Bilagor

• 70563_bkl_s.jpg
    70563_bkl_s.jpg
    45.7 KB · Visningar: 232
Sen kan man ju sätta på ett bra huvud, vad nu det kan vara....

OM man skall ha en kula. Finns det då en schysst t.ex Arca Swiss-kula där man kan ställa friktionen så att man inte tappar alla inställningar bara för att man vill justera en ledd?

Ni har tips! I know ;)

Kan du specificera vad du ska använda det nya stativet och huvudet till, dvs vad för optik?

Behöver du ett 8kilos stativ eller är det bekvämare för rygg och axlar att satsa på Gitzos 1548 och kanske inte nödvändigtvis sämre heller?

Snackar vi längre brännvidder (500mm och uppåt) spelar vikten på stativet inte så stor roll om vinden friskar i. Då vibrerar optiken lite ändå.

I dagsläget är det till 70-200/2.8 ED IF VR (fast utan VR då) och AF-S 300/4 ED IF, med konvertrar, men jag tror det blir ett längre tele framöver, även om jag i dagsläget inte vet vilket. Jag vill kunna använda stativet oberoende av väder.

Sachtlers optik är säkert jättebra men jag skulle personligen aldrig orka släpa omkring på 8 kg stativ när det finns fullgoda varianter på 3 kg.

Har du kollat på wimberley gimbal huvudet?
Mycket bra men väger 2kg.
Fungerar från 300mm och uppåt.

ANNONS