Annons

Nu fattas bara ett riktigt stadigt stativ. Vad rekommenderar du?

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om jag inte har det stativet.
Det som mest fattats här är väl hjärna skulle jag tro.
Men att fotografera utan hjärna tycker jag har gett en del.
Men visst måste man ha saker till att genomföra vad den lilla hjärnan vill.
Men hos Janne tror jag inte det är hjärnan som spökar.
Det är troligen grejerna det är fel på.
Och stativet torde ju vara ett av de mest viktiga saker man kan skaffa sig.
Åtminstone om man har en kamera…och ett objektiv, ett arbete…nä ..men en inkomst ...eller någon att hålla om….eller en släkting som man kan be fara åt helvete. Eller nåt annat kul som upptar ens tillvaro. Kanske en själv. Hm….ja varför inte….
Nä för fan. Nu vet jag…Jag kan inte vara utan ett sådant där rengöringspaket som alla andra digitalfotografer skaffar sig.
Den här disktrasan som jag har på en pinne duger inte…fast det blir rent………så måste det vara. Det kan bli renare…..
I morgon ska jag titta på några kameror…bara för att det är skoj…inte för att jag behö…
Mvh/-Anders

Tiden går fort. Det var för 7 år sedan. FOTO nr 1 1998.

Du menar nog Optifix tillverkat av Optipod (Hans Olsson, Vintrosa). Jag tror inte han har just den modellen kvar. Annars fick bl a Gitzo G320, G500 och G1349 "Toppklass" samt givetvis Stabil snabb (2-del).

objernulf skrev:
Tiden går fort. Det var för 7 år sedan. FOTO nr 1 1998.

Du menar nog Optifix tillverkat av Optipod (Hans Olsson, Vintrosa). Jag tror inte han har just den modellen kvar. Annars fick bl a Gitzo G320, G500 och G1349 "Toppklass" samt givetvis Stabil snabb (2-del).

OJDÅ;))!!!
Nu känner jag mig plötsligt lite smågammal här jag sitter,,, påminner mig själv om Budda,s insikt om verkligheten;)!

Tack Olle!!
Skall kolla upp det där på webben.

Mvh Niclas,

Chano skrev:
Undrar om jag inte har det stativet.
Det som mest fattats här är väl hjärna skulle jag tro.
Men att fotografera utan hjärna tycker jag har gett en del.
Men visst måste man ha saker till att genomföra vad den lilla hjärnan vill.
Men hos Janne tror jag inte det är hjärnan som spökar.
Det är troligen grejerna det är fel på.
Och stativet torde ju vara ett av de mest viktiga saker man kan skaffa sig.
Åtminstone om man har en kamera…och ett objektiv, ett arbete…nä ..men en inkomst ...eller någon att hålla om….eller en släkting som man kan be fara åt helvete. Eller nåt annat kul som upptar ens tillvaro. Kanske en själv. Hm….ja varför inte….
Nä för fan. Nu vet jag…Jag kan inte vara utan ett sådant där rengöringspaket som alla andra digitalfotografer skaffar sig.
Den här disktrasan som jag har på en pinne duger inte…fast det blir rent………så måste det vara. Det kan bli renare…..
I morgon ska jag titta på några kameror…bara för att det är skoj…inte för att jag behö…
Mvh/-Anders

Min hjärna spelar ofta dumma spratt. På gott och ont. Att kamera och objektiv är en förutsättning för att ett stativ skall vara användbart är jag med på. Inkomst är trevligt såsom någon att hålla om, men jag fattar inte varför man skall be en släkting fara åt helvete.

Ja.. inte vet jag heller. Men så är det ibland "tror jag" i den stora världen. Eller så sa jag bara det som en oviktig liknelse för att komma fram till att det var Manfrotto.
NÅJA.
Det var nog Manfrotto stativ som var på tapeten då.
-Anders

Eller också är det så....
Att vi älskar saker mer än oss själva.
Men det är OK.
Inget jag klankar på.
Samma här så att säga.
Och ibland måste vi skaffa saker för att få saker.
Tjäna pengar för att leva med andra ord.
Om man nu ser det så. det är OK.
-Anders

Finns det ngn lösning med typen Wimberley (som anänds för långa telen) där man även kan fästa själva huset med en mindre lins. Eller är dessa "special" huvuden tänkt för rent telefotande? Jag har bara sett sådana på bild,,
Känns det för offtopic så gå vidare med andra frågor!

Mvh Niclas,

Men som sagt jag vet inte.
Och jag tycker du ska köpa saker.
Varför be om ursäkt.
Förlåt är det jag som ska be.
För du förstår inte vad jag skriver.
Ska inte göra igen.
Jag älskar mina släktingar...
Glöm allt.
Mvh-Anders

arleklint;
"Jag kollade det på Sachtlers hemsida ;)
Liite väl dyrt dock."

Jovisst, men den beggade på blocket är ju betydligt billigare (ändå liite väl dyrt förstås) men det kanske går å pruta? Vet inte om det finns några andra fabrikat som ens kommer i närheten av deras grejor, isf får du nog räkna med minst femsiffrigt skulle jag tro? Sachtlers stativ är så otroligt stadiga, trevliga & lugna att jobba med. Dom inger fotografen den där alldeles speciella känslan, verkligen. Sen att det är bängligt med ALLA stativ är en helt annan sak. (c8= JANNE

Att det stativ jag är ute efter blir tungt och bängligt är ok, för jag kommer ha mitt 055 kvar så jag kan ha dom vid olika tillfällen. Jag planerar inte att fjällvandra med 5, 6, 8 kg eller vad det nu blir, men det kan "rocka" - som det heter - när man är still på en plats.

Jag har mailat Terje om vad han har för exakt modell. Det kommer kanske lite tips där oxå.

Vi har ju tex "Dutch Hill" som har en snarlik design som Sachtlers lite säregna stativ.

Kan inte uttala mig om dem tyvärr, MEN dem ser mycket trevliga ut!

T ex
http://www.dutchhill.com/gt2000cf.html

Priset ser ut att vara runt 4000sek, hur det är med återförsäljare i SE vet jag inget.

Mvh Niclas, som tycker DutchHill ser MKT intressant ut!

Dutch Hill stativen ser kanske inte lika bastanta ut som Sachtler,,
Hemsidan imponerar kanske inte heller;/

Om vi leker med tanken att Sachtler är "bäst", vem är då på andra och tredje plats?

Hur som helst så är det lätt att stirra sig blind på Sachtlers osande kvalitet,, Jag vet hur dem känns i videosammanhang och de känns faktitskt inte så tunga som de ofta är. Tror det stativet vägde runt 6,5kg, modell kommer jag inite ihåg tyvärr.

Jag hittade en Svensk "Distributor" på Sachtlers sida, men såg inget om Sachtlerstativen där,,
Undrar vem om ngn säljer Sachtler här, kanske Terje Hellsö informerar dig Janne?

Mvh Niclas, som erkänner att behovet av ett kraftigt stativ har växt ett tag nu.

Javisst mycket bra! Dutchhill ser ju väldigt bra ut men länken jag skickade är nog oslagbar? Priset på Dutchhill var väl utan huvud dessutom? Dom är ofta vätskedämpade och långt ifrån gratis. På Sachtlers huvuden ställer du in trögheten på panoreringen vertikalt o horisontellt med två stora rattar. Du har 4 lägen att välja på om jag inte minns fel? JANNE

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto