Annons

Nu fattas bara ett riktigt stadigt stativ. Vad rekommenderar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har nu uppgraderat min utrustning, men en sak saknas. Jag skulle som komplement till mitt 055 vilja ha ett riktigt statigt stativ. Eftersom det är ett komplement är det ok om det väger. Jag kommer ha mitt 055 kvar.

Jag tänker ett stativ i viktklassen 5-6 kg och ett huvud därtill.

Spontant vill jag inte ha en kulled, utan ett trevägshuvud, men om någon känner till en bra kula där man inte riskerar att tappa alla tre ledderna för att man vill justera den ena så är jag öppen även för kulled.

Vilket stativ rekommenderar du.

Senast ändrad:
5-6 kilo är rätt tungt. Vad har du tänkt dig för höjd?

Trä har ju bra vibrationsegenskaper, men inget av Stabils stativ är så tungt som du önskar, och förmodligen inte tillräckligt stora då heller gissar jag.

Ståhöjd och 6 kilo, då är det väl blystativ som gäller ;-)

Nä, men allvarligt. Har du övervägt trä i form av Stabil eller Berlebach?

Något Gitzo Studex kanske?

När det gäller huvudet misstänker jag att du skulle kunna bli förtjust i ett växelhuvud. Jag har ett Manfrotto 410 och det är verkligen supertrevligt med den precision och det lugna arbetssätt det ger.

410 lär dock knappast palla med långa tunga telen, och går man upp ett steg till 405 fördubblas vikten till feta 2,5 kilo. Inte så kul kanske, i och med att det är vikt på fel plats i systemet.

jimh skrev:
När det gäller huvudet misstänker jag att du skulle kunna bli förtjust i ett växelhuvud. Jag har ett Manfrotto 410 och det är verkligen supertrevligt med den precision och det lugna arbetssätt det ger.

410 lär dock knappast palla med långa tunga telen, och går man upp ett steg till 405 fördubblas vikten till feta 2,5 kilo. Inte så kul kanske, i och med att det är vikt på fel plats i systemet.

Jag satt och babblade med Per Fogelberg i gårkväll, och då kom vi in på just växelhuvud. Så kanske det. Det kan vara något som skulle passa mig.

Hur stadiga är egentligen trästativen??? Blir dom stadigare för att dom är trä, eller vad. Dom väger ju inte så mycket. Tål dom blåst?

Jag funderar på ett Sachtler med en typ Arca Swiss kula på,, men det blir dyrt.

Kanske blir det ett Gitzo med Kirk,kulan som motsvarar Swiss,kulan.

Att välja stativ är kul,, men det bör teeestas ut tycker jag. Men ndet är ju inte det lättaste
i en liten Svensk stad;)
Mvh Niclas,

Var och klämde på Stabil.
Wunderbara, fast inte uppblåsbara..

Lantmätarstativ då? Förra veckan såg jag två som låg och drällde. Kan det vara något?

Ja, det var Sachtler d.
Tror också att Von Schele använder ett sådant,,,om nu sådant betyder ngt;)!

Respektingivande stabiler det där!!!

mvh Niclas, som har jobbat med Sachtler i videosammanhang och visst är det fina grejer, som säkerligen håller livet ut.

/Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag funderar på ett Sachtler med en typ Arca Swiss kula på,, men det blir dyrt.

Kanske är det ett stort videohuvud som måste till för att inte tappa Sachtlerstativets fina stabilitet,,,
Kanske blir det som att sätta en ferrarimotor i en bubbla,,, nästan;)

/Niclas,

Mitt största stativ är ett Stabil 3-ben stort. När jag behöver maximal stabilitet har jag bensektionerna infällda. På detta sitter Gitzos stora 1570 panoreringshuvud. Tror även att mitt Gitzo 1325 funkar riktigt bra när man låter bli att fälla ut benen. Stora Stabil snabb ger nog bra stabilitet outfällt, men ändå hyfsad arbetshöjd. Jag tror att det är en vettig kompromiss att fota på det här viset.

Hur ofta går man i praktiken ut med ett 7-kios stativ? Det tillkommer ju snabbt 5 kg kamera, glugg & huvud när behovet finns av ett såpass rejält stativ.

Arleklint skrev:
Hur stadiga är egentligen trästativen??? Blir dom stadigare för att dom är trä, eller vad. Dom väger ju inte så mycket. Tål dom blåst?
Trä dämpar vibrationer betydligt bättre än aluminium. Mitt Stabil tvådelat är betydligt stadigare än Manfrotto 055 trots att det väger något mindre. Normal blåst är inga problem men vid storm behövs bättre grejer.

Manfrotto 410 växelhuvud är nog för klent för tunga/långa telen. Då behövs riktiga kulleder (Monoball/Studioball) eller ett bra videohuvud.

Jag tror att det fattas mycket mycket mer.
Det kommer alltid att fattas något.
Hur fasiken kan du säga att det är bara en sak som fattas.
Det fattas ju för fan flera tusen saker.
Åtminstone när man är här ..i den virituella omänskliga världen.
I den verkliga världen fattas inget.
Och har aldrig fattats något.
Tror jag.
För jag vet inte riktigt vad som är...................
-Anders

jaja... jag tror du förstår hur jag menar.
Mest fattas fotokunnande, men det jobbar jag på parallellet. När vädret inte duger för bilder förbereder jag utrustningen för våren ;)

Låter som en bra filosofi Janne!
Man måste ju tänka på prylar ngn gång i året åsså;)!

Ps, kommer ni ihåg stativtestet som var i FOTO för några år sedan, kanske 3år sedan?
Där var ett stativ som kostade runt 4000 svart, fick toppbetyg och gick helt i spagat,,, bra att bära över axlarna,, Vad hette det? Jag hittar inte min tidning,,

/Niclas,

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto