Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu e´ja´arg

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är kvinna, som sådan verkar det råda mildare klimat beträffande fotografering av andra, speciellt kvinnor och barn. Har sällan sett att kvinnor bemöts på det sätt trådskaparen upplevde. Faktiskt aldrig, om jag tänker efter.

Att fotografera barn ser inte jag som något annorlunda än att fotografera vilka andra personer som helst. Eller hundar, för den delen. Befinner jag mig på allmän plats kan alla levande varelser vara roliga och intressanta att fotografera.

Barn har sin egen charm. De ligger eller kryper på marken. Har ansiktsuttryck man sällan skådar på vuxna m.m. Barn beter sig helt enkel på ett annat sätt, vilket i sig gör dom roliga att fotografera.

Att det uppmärksammats fall, där främst barn och kvinnor publicerats i otrevliga sammanhang för den avfotograferade individen, gör givetvis att generositeten gentemot främmande fotografer "på stan" i många fall övergått till misstänksamhet, som ökar än mer vid erfarenheter med fotografer som beter sig och har det förhållningssätt som trådskaparen uttrycker.

Jag har all förståelse för föräldrar och andra som inte vill få sina barn eller sig själva avfotograferade av främlingar. Det gör inte jag heller. Att ändå bli det och få till svar att fotografen har laglig rätt, gör inte saken bättre – tvärtom. Jag tror att det är många (föräldrar) som känner till lagen i detta fall, och just därför beter sig på det sätt de gör, i vissa fall otrevligt och t.o.m. hotfullt.

Att detta ämne behöver diskuteras alls, handlar om social kompetens och beteendekunskap. Precis som att det finns individer ute i samhället i stort, som har brist eller helt saknar detta, finns det ett antal inom den fotograferande gruppen också. Att hänvisa till "vanligt hyfs", "bete sig som folk" eller komma med exempel där dessa personer ska sätta sig in i situationen själva ur objektets perspektiv fungerar inte. De har inte den empatiska förmågan. Det krävs andra saker för att dessa personer ska ta till sig den mänskliga aspekten gällande detta.

Fast då har du missuppfattat saken. Man får publicera bilderna hur man vill, både på nätet och på papper. De enda restriktionerna är att man inte får använda dem i reklam (och inte publicera dem på nätet om de är kränkande).

Tur att jag inte bor i Sverige utan ett land där den personliga integriteten anses ha visst värde.

Jag skulle tycka att det var kränkande om någon publicerar en bild på mig eller min son utan någon speciell grund på nätet. Där någon av oss var det primära objektet vill säga, fotar någon Sergelstorg när vi går över skulle jag givetvis inte klaga.

/Karl

Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle bli väldigt upprörd om någon kom och bara började plåta min son eftersom jag resonerar på följande sätt.
Varför skulle någon vilja göra det? För att bara sitta och hålla på fotona helt själv, för publicera dom får fotografen inte. Är det inte lite sjukt att vilja sitta hemma och titta på andras barn utan att kunna/vilja göra något annat med kortet?

/Karl

Lite sjukt? Vid vilken ålder är det inte sjukt längre? Är åldersgränsen olika för tjejer respektive killar?
Frågorna hopas...

Lite sjukt? Vid vilken ålder är det inte sjukt längre? Är åldersgränsen olika för tjejer respektive killar?
Frågorna hopas...

Det är oavsett ålder, men så länge min son är under 18 är det jag som blir upprörd efteråt får han bli upprörd om han vill.
Själv vill jag inte heller att någon kommer och tar porträttsbilder av mig helt utan vidare.

/Karl

Tur att jag inte bor i Sverige utan ett land där den personliga integriteten anses ha visst värde.
Ja, Schweiz verkar ju vara ett kul land. Visst är det där bara vissa religioner får ha torn på sina gudstjänstlokaler? (Sorry, det var väldigt OT.)

Men att Schweiz har ett allmänt publiceringsförbud av bilder på människor visste jag inte. Kan du berätta mer om hur det fungerar?

Det är oavsett ålder, men så länge min son är under 18 är det jag som blir upprörd efteråt får han bli upprörd om han vill.
Själv vill jag inte heller att någon kommer och tar porträttsbilder av mig helt utan vidare.

/Karl

Det jag reagerar på är att du anser att en man är psykiskt sjuk om man tar kort på folk även fast de inte vill. Dessutom verkar du tycka det även fast personen ifråga inte ser att den blir fotad. (barn upp till 18)

Vad är det för fel med att ta kort på sig själv och lägga upp det på sin profilsida?...
Jag tycker inte det är något fel alls! :)

Jag menade, att många kvinnor inte gör det för att det finns män som blir "för påträngande", om du förstår uttrycket.

De män jag känner förstår inte att andra (män) kan bete sig så. M.a.o. missförstå mig inte och tro att jag drar hela mansgruppen över en kam. Inte alls!! Jag bara förklarar en vanlig orsak till avsaknaden av porträtt hos kvinnliga medlemmar, både på FS och andra ställen. Ren protektionism.

Och för att binda ihop detta med trådämnet, tycker många kvinnor att det är olustigt att bli fotograferade av okända män. Det är tillräckligt stort antal män som har bristande respekt för den avfotograferade personens gränsdragningar för sin integritet, vilket gör att schyssta manliga fotografer (merparten alltså) får ta konsekvenserna av detta. Trist, men sant.

Nu vill jag inte göra detta till en manligt vs kvinnligt tråd, så jag lämnar ämnet för gott.

Trådens huvudämne handlar egentligen inte om laglig rätt, utan social kompetens och beteendekunskap. De fotografer som besitter dessa, blir inte ett problem för människor som hamnar framför deras objektiv.

Ja, Schweiz verkar ju vara ett kul land. Visst är det där bara vissa religioner får ha torn på sina gudstjänstlokaler? (Sorry, det var väldigt OT.)

Ja det är förjäkligt att dom inte fick alla förbjudna när dom väl höll på. Minareter och kyrktorn är otyg som låter illa!

Men att Schweiz har ett allmänt publiceringsförbud av bilder på människor visste jag inte. Kan du berätta mer om hur det fungerar?

Lagen säger att du inte får publicera bilder på folk på internet utan att ha fått skriftligt tillåtelse av alla personer som är igenkännbara (offentliga personer är undantagna). Praxis är dock att man publicerar och om någon klagar tar man bort bilden, tar man inte bort bilden efter att någon klagat hamnar man rejält i klistret minst dagsböter.

Här är lagen på Bundesnivå
http://www.admin.ch/ch/d/sr/2/235.1.de.pdf

Här något enklare förklarat
http://www.educaguides.ch/dyn/19331.php?sid=59985410267464680723160666066210

Viktig fras är denna "Die abgebildete Person hat somit das "Recht an ihrem Bild", das heisst, sie kann selber entscheiden, was mit ihrem Bild geschehen soll. ", vilket betyder att den som är på bilden har del av bildrättigheterna och kan sålunda stoppa en publicering av bilden.

Dom enskilda kantonerna har oftast ytterligare lagar som förstärker Bundeslagen (försvaga den får dom inte).

/Karl

Senast ändrad:
Vad man själv tycker är en sak och vad lagen säger är en sak.

Det är den som man ska följa och där är(Sverige) för många kanske, väldigt fritt vad man får och inte får fotografera, man får enligt lag fota i stort sett allt och man får ha med människor på bilder på utställningar och visningar utan att fråga, man får även ha med människor i reklamfoto, exempelvis en turistbroschyr som har en bild på en badstrand, med både barn och vuxna, eller en camping där människor finns med. I dessa fall är de inte huvudpersoner, för det är stranden samt campingen.

Jag vet att i USA och Storbritanien är det andra regler som gäller. Jag tycker inte att de som fotar gatufoto eller foton där okända människor kommer med i bilden ska känna sig sjuka på något sätt. Vi vet nog alla var den moraliska gränsen går, så den behöver vi inte diskutera tycker jag.

Det jag reagerar på är att du anser att en man är psykiskt sjuk om man tar kort på folk även fast de inte vill. Dessutom verkar du tycka det även fast personen ifråga inte ser att den blir fotad. (barn upp till 18)

Om någon står och fotar mig utan minneskort finns det väl inget att uppröras över. Det jag upprörs över är att ett foto med mig eller något av mina barn som primärt objekt hamnar på ett minneskort eller en film.

/Karl

Lagen säger att du inte får publicera bilder på folk på internet utan att ha fått skriftligt tillåtelse av alla personer som är igenkännbara (offentliga personer är undantagna).
Men detta gäller alltså bara på nätet, i t ex en papperstidning får man publicera bilderna?

Och vem är offentlig person? Alltså, vad säger schweizisk praxis?

Jag tycker inte det är något fel alls! :)

Jag menade, att många kvinnor inte gör det för att det finns män som blir "för påträngande", om du förstår uttrycket.

De män jag känner förstår inte att andra (män) kan bete sig så. M.a.o. missförstå mig inte och tro att jag drar hela mansgruppen över en kam. Inte alls!! Jag bara förklarar en vanlig orsak till avsaknaden av porträtt hos kvinnliga medlemmar, både på FS och andra ställen. Ren protektionism.

Och för att binda ihop detta med trådämnet, tycker många kvinnor att det är olustigt att bli fotograferade av okända män. Det är tillräckligt stort antal män som har bristande respekt för den avfotograferade personens gränsdragningar för sin integritet, vilket gör att schyssta manliga fotografer (merparten alltså) får ta konsekvenserna av detta. Trist, men sant.

Nu vill jag inte göra detta till en manligt vs kvinnligt tråd, så jag lämnar ämnet för gott.

Trådens huvudämne handlar egentligen inte om laglig rätt, utan social kompetens och beteendekunskap. De fotografer som besitter dessa, blir inte ett problem för människor som hamnar framför deras objektiv.

Ok, då missade jag din andemening. Trodde heller inte att vissa män olustar sig med kvinnorna på FS efter att ha sett deras självporträtt. Hoppas att dessa kvinnor anmäler detta till FS.

.

Du har inte facebook va? Där har man ett litet fint bevis på att din teori inte stämmer

Om någon står och fotar mig utan minneskort finns det väl inget att uppröras över. Det jag upprörs över är att ett foto med mig eller något av mina barn som primärt objekt hamnar på ett minneskort eller en film.

/Karl

Aha, du vill alltså med detta säga åt alla på FS att inte fota just dig. Är det inte bättre att säga till när tillfället uppkommer, vänlig men bestämt?

Eftersom jag fotat och fotar mycket sport genom åren och fortfarande, så skulle det te sig väldigt märkligt för att inte säga omöjligt att fullfölja mitt uppdrag om jag skulle fråga om lov att publicera bilderna. Jag fotar ungdomar från ca 7 år och upp till vuxna personer i 70+ i olika idrotter. Bilderna publiceras både i tidningar och magasin, samt på idrottsföreningarnas hemsidor.
När det gäller en del föreningar så finns det en ruta där föräldrar får kryssa i en ruta för att godkänna att bilderna publiceras på hemsidan, men motståndarlaget ger inget godkännande eller frågas om det.
Jag kan sammataget säga att jag under alla åren aldrig mött en förälder som motsatt sig detta, eller en föräldrer från motståndarlaget som krävt att bilden tas bort, i stället har jag fått oerhört mycket positivt från både ungdomar och föräldrar att deras barn är med på bilderna.

Hur skulle det vara om jag på ett omöjligt sätt ska kontakta alla föräldrar vars barn som kommer med på bilderna och de föräldrar som jag inte får tag på, ska jag då klona bort dem eller göra dem omöjliga att känna igen. Eller ska vi ta bort alla bilder i media där en människa som inte godkännt att han eller hon är med?

Eftersom jag fotat och fotar mycket sport genom åren och fortfarande, så skulle det te sig väldigt märkligt för att inte säga omöjligt att fullfölja mitt uppdrag om jag skulle fråga om lov att publicera bilderna. Jag fotar ungdomar från ca 7 år och upp till vuxna personer i 70+ i olika idrotter. Bilderna publiceras både i tidningar och magasin, samt på idrottsföreningarnas hemsidor.
När det gäller en del föreningar så finns det en ruta där föräldrar får kryssa i en ruta för att godkänna att bilderna publiceras på hemsidan, men motståndarlaget ger inget godkännande eller frågas om det.
Jag kan sammataget säga att jag under alla åren aldrig mött en förälder som motsatt sig detta, eller en föräldrer från motståndarlaget som krävt att bilden tas bort, i stället har jag fått oerhört mycket positivt från både ungdomar och föräldrar att deras barn är med på bilderna.

Hur skulle det vara om jag på ett omöjligt sätt ska kontakta alla föräldrar vars barn som kommer med på bilderna och de föräldrar som jag inte får tag på, ska jag då klona bort dem eller göra dem omöjliga att känna igen. Eller ska vi ta bort alla bilder i media där en människa som inte godkännt att han eller hon är med?

Inte ens jag skulle ha något emot detta och så länge ingen klagat får man väl anta att dom givit sitt tysta medgivande. Här fotar du ju huvudsakligen ett sportsarrangemang.

/Karl

Det är möjligt, men det har väl inget med diskussionen i den här tråden att göra.

Nej, det är det inte. Det är fullt lagligt. För övrigt har väl trådstartaren inte öht diskuterat publicering, jag tror den här diskussionen blir tillräckligt lång även om vi håller oss till ämnet. ;-)

Enligt PUL, PersonUppgiftsLagen skall den person eller vårdnadshavare för minderåriga,
innan en digital bild publiceras på Internet, ge sitt tillstånd till detsamma.

Finns en artikel här på fotosidan, med några år på nacken och behov av justeringar. Man får t.ex. inte fotografer in i andras hem längre, så avbildad miljö eller personer kan identifieras. Och PUL ovan ^^ t.ex.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Kan inte Fotosidan.se samanställa aktuell information i en sida eller pdf, om t.ex. sådant som "Vad man får fotografera"?

Jo, jag fotar i stort sett bara sportevenemang, har gjort lite reklamfoto åt campingar och liknande, men då väljer jag självfallet bilder med omsorg, bilder som knappast kan upplevas negativt för någon. Men visst är männiksor med, även här har jag fått positivt feedback av föräldrar som tycker att det är oerhört kul att just deras barn kommit med på en bild, eller att de själva kommit med. Ganska roligt faktiskt att det finns så många männiksor som faktiskt gör sig mödan att skriva ett mejl och berätta att de känner så.

Om det hade varit på Svenskt territorium hade jag rätten.
Och bara Polis eller likvärdig har rätt att förbjuda mig.
Pappan hade säkert gett sig på mig om jag hade
plåtat honom, dumt råd.

Jag dricker inte kaffe, men ska lämna denna tråd och äta istället.
Och ska ta en funderare på om jag ska fortsätta plåta människor.
Jag fick mina värsta farhågor bekräftade om framtiden.

Vi syns i nån annan tråd.

Vilken rätt då? Det du beskriver och antyder gång på gång skulle göra dig skyldig till ofredande eller misshandel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar