Annons

Nu börjar det likna nåt: 400 5.6L

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser verkligen fram emot att börja fota med min 400 5.6'a som jag köper idag.
Sedan så ska jag bara få min 1d MarkII N hemskickad också.

Omar, har du några bilder med 400'an med 1.4 konverter?
 
Andreas K skrev:
Ser verkligen fram emot att börja fota med min 400 5.6'a som jag köper idag.
Sedan så ska jag bara få min 1d MarkII N hemskickad också.

Omar, har du några bilder med 400'an med 1.4 konverter?

Har för mig att Jesper Ekvall fotat med den kombinationen.

Jag är säker på att den är en inst sagt fin kombination.

Men jag tror på samma gång att EF 400 5,6L inte är direkt konstruerad med tanke på converterbruk.

Kul med nya verktyg Andreas!


MVH Niclas,
 
Jag testade med 1,4 converter. På min 10D fick jag inte AF vilket var synd.. manuell fokus tycker jag är svårt eftersom jag har brytningsfel och förlitar mig på AF.

Men då fokusen satt blev det skarpa och fina bilder.

1D husen klarar väl AF till f/8 vilket hade varit att föredra :D

Patrik
 
Jag har en 1d Mark II N på ingång så af med mittsensorn vid f8 ska fungera.
Och av dom bilderna jag sett så ger det mycket bra resultat.
Fick just objektivet i handen och hejdlöst vad litet och smidigt det är i jämförelse med min Sigma 120-300 f2.8 arbetshäst som jag släpar runt på dagligen.
 
Ja, och ändå så är tex Tokinas 400 5,6 ATX (eller vad det nu heter;) ännu mindre än Canons... men också sämre.

MVH Niclas,
 
Andreas K skrev:
Ser verkligen fram emot att börja fota med min 400 5.6'a som jag köper idag.
Sedan så ska jag bara få min 1d MarkII N hemskickad också.

Omar, har du några bilder med 400'an med 1.4 konverter?

Jag har inte testat med 1.4xTC, för den har jag på mitt 500mm. Har dock testat på en kompis med Mark2 och tyckte att AF gick bra. Han använder den (400mm 5.6) nu mer än sitt 400mm 2.8.

MVH

Omar
 
Andreas K skrev:
Jag har en 1d Mark II N på ingång så af med mittsensorn vid f8 ska fungera.
Och av dom bilderna jag sett så ger det mycket bra resultat.
Fick just objektivet i handen och hejdlöst vad litet och smidigt det är i jämförelse med min Sigma 120-300 f2.8 arbetshäst som jag släpar runt på dagligen.

Om du är hemskt nyfiken hur det fungerar så finns möjligheterna i Trollbäcken att prova med en 1dmk2n och x1,4.
 
SM0SBI skrev:
Om du är hemskt nyfiken hur det fungerar så finns möjligheterna i Trollbäcken att prova med en 1dmk2n och x1,4.

Låter inte helt ointressant om man så säger ;)
Jag har ju aldrig hållit i en Canon 1d serie kamera så jag kommer nog vara som en kalv på grönbete.
 
Eller hemma direkt Andreas!

Men tyvärr är ju ingen "EOS 1-Dslr" lika skön som 1n och 1v... men inte heller långt ifrån;)!

MVH Niclas,
 
Finns nog en hög fippel och fummel faktor innan jag lärt mig allt men det ska nog gå, tjurig norrlänning som man är så :)
 
Hej

Andreas kanon!

Du har bytt till Canon från Nikon och använder nu, 1d Mark II N och Canon 400mm 5.6, jag har sett dina fina bilder.

Är du nöjd med bytet till Canon och är du nöjd med 400mm 5.6? Hur är det jämfört med ditt Sigma AF 120-300mm f/2.8 EX HSM APO. Vad tycker du om huset, the BRICK!

Lite OT:

Fick e-mail från en fotograf som ville ha råd och som ev funderade på att byta till Canon just för 400mm 5.6. Han har Nikon D2X, 200-400mm, 70-200mm. Gillar fota handhållet och tyckte att 200-400VR var för tungt. Svårt att råda, det är ju bra Nikon prylar, zoomet är ju klart tungt, men nog skarpare än 400mm 5.6, dock inget jag har testat.

Det är ju inte omöjligt att Nikon släpper typ ett 400mm 5.6 inom snar framtid.

Canon kanske också släpper något intressant tele till Photokina.

"I have been told that Canon is going to announce a new (lighter and smaller) version of its super-tele lenses, but this statement has not been confirmed by other sources, so consider it just as a rumor." Från http://www.juzaphoto.com/eng/index.htm


Hälsningar

Omar
 
Hej Omar,

Jag gillar verkligen 400 5.6'an
Den är extremt smidig och ger otroligt skarpa bilder även med 1.4 telekonvertern påskruvad.

Varit ute i fjällvärlden nu och fotat en del och räckvidden med 400 räcker inte riktigt till men med telekovertern räcker det gott och väl.

Använder en modifierad Z-aim skjutstöd för liggande och sittande fotografering med telekonvertern påskruvad, fungerar ypperligt.

The brick är underbar att använda.
AF är blixtsnabb och den tål att hanteras.
Tog ett tag att komma igång med handhavandet men det kommer så sakteliga.

Mvh, Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.