Martin, tänk på att fall man vill implementera Dual Pixel AF på en 45,7 Mp-sensor så är en av den teknikens nackdelar att man behöver använda en 91 Mp-sensor. Tror inte att vare sig Sony eller någon annan skulle kunna producera en meningsfullt användbar 91 Mp-sensor idag.
Varför inte? Canon har sedan ett år tillbaka vad som i praktiken är en mycket lyckad och rimligt snabb 60-megapixelssensor i 5D Mark IV. De praktiska skillnaderna att ett år senare göra en sensor med 50 % fler pixlar kan inte vara så överväldigande. Eller vill du ha sagt att Sony ligger efter Canon i tillverkningsteknik?
Sensorn i A9 är än så länge unik (i de här storlekarna) med sin stackade design. Det innebär ju sannolikt just att de kan läsa ut delmängder av data från sensorn (t.ex. AF-data) mycket snabbare än med traditionell sensorutläsning. Det är ju där den sensorn verkligen sticker ut. Ser man däremot till utläsning av hela sensorns data (som när man skyfflar ut bilder under serietagning) är den ju inte snabbare än den i D850. Och innan du protesterar, tänk på att även om den gör 20 megapixel i 20 bilder/sekund mot 45 MP i 9 bilder/sekund, så gör A9 det med 12 bitar, D850 med 14 bitar vilket i alla fall på bas-ISO kan vara upp till 4 gånger mer data än 12 bitar ... (ofta nog lite mindre pga komprimering, men hur som helst rejält mycket mer)
Inte orimligt att tro att Nikon i stället är ute efter att i första hand konkurrera med vad Canon kan tänkas komma med. Canon har ju ingen tungviktskamera som kan köra helt ljudlöst, och ifall de inte hade pejl på vad A9 skulle komma med och den uppståndelse (bl.a.) detta väckte, så kan det ta lång tid för Canon att komma fram med något (såvida de inte lyckas köpa Sonys snabba 24 Mp-sensor samt programvaran för mönsterföljningen, vilket förmodligen inte skulle bli snorbilligt). Bara möjligheten att man kan köra helt ljudlöst med D850 kommer säkert att göra många jättelyckliga, nu efter att A9 plötsligt uppmärksammat fotovärlden om vikten av detta.
Intresset för det har funnits långt före A9 - både Olympus och Panasonic har faktiskt haft helt tysta lägen långt före Sony byggde A9. Olympus har till och med byggt en snudd på ljudlös
mekanisk slutare i E-M1 II vilket jag faktiskt tycker är mer imponerande
Jag är för övrigt inte så säker på att Canon skulle vara så speciellt intresserade av Sony-sensorn, ser vi till vilka typer av sensorer de gör för videovärlden har de helt klart kunskaper att bygga extremt snabba sensorer de också. Jag tror det mer handlar om vad de bedömer som viktigt att stoppa in i kameramodeller (marknadspositionering) än att de inte har de tekniska kunskaperna.
Överhuvudtaget anser jag att Nikon har lyckats synnerligen väl med att göra sina avvägningar och kompromisser så att D850 förefaller att vara den kamera inom DSLR-världen som ger klart mest pang för pengarna. Verkar kunna ersätta såväl Canon 5D Mk IV som 5Ds/r i ett hus, och dessutom med råge. En kamera som Nikon kan vara stolt över.
Och även OM Nikon kunde ha fått en sensor med samma halsbrytande utläsningshastighet som den i A9 så är detta bara en bit i kedjan. Den andra är ett väldigt avancerat AF- och mönsterigenkänningssystem som Sony lyckats ta fram. Sony måste ha fått tag i ett team av sjusärdeles begåvade mjukvaruutvecklare för detta (mjukvara är en Akilleshäl för många japanska företag). Av det jag har sett skulle jag beskriva det som att ifall Canons mönsterigenkänning/följning har ett lager, så har Nikons två, och A9:an 15-20...
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "mönsterigennkänningssystem", men om du syftar på förmågan hos AF att följa ett motiv eller en del av ett motiv när det rör sig runt i bilden så skulle inte jag säga att Sonys sådana system är överdrivet imponerande jämfört med vad Canon och i synnerhet Nikon har. Det är bra på att följa ensamma motiv (säg en idrottare som rör sig i sicksack mot kameran), men är långt efter Canon och Nikon med mer komplexa situationer (en idrottare rör sig i sicksack mot kameran bland en massa andra idrottare som också rör sig i olika riktningar).
Du har väl för övrigt klart för dig var mycket av Sonys sensor-AF-teknik kommer från?
Väldigt mycket kommer från Aptina vars teknik Sony köpte (eller licensierar, oklart vilket) sedan några år. Och hur kommer det sig att Aptina av alla utvecklat AF-teknik för snabb följande PDAF i sensorer? Jo, de utvecklade det ihop med Nikon någonstans åren 2009-2010 när man tog fram sensorerna till 1-systemet som ju faktiskt var först med sensorbaserad hybridfokus (samverkande PDAF och kontrastdetektering).
Att sedan Nikon inte använt sig av de kunskaperna i sina övriga kameror för att ge dem bättre AF i live view/video är ju lite sorgligt. Det är ju lite som att de haft wifioch peaking i Coolpix-kameror långt före de kom på tanken att sådana saker kunde vara bra även i deras systemkameror ... De har ju till och med en bra inbyggd GPS i några av sina kompakter.
Jag tycker kort sagt att Nikon har gjort ett mycket bra jobb genom att fokusera på SINA styrkeområden, och Canons. Sony behöver dom inte bry sig så mycket om... I alla fall inte så länge Sony inte kommer ut med någon spegellös A11 i ett hus i stil med A900-A77/II-A99/II. Alla fem anser jag nämligen har vida bättre grepp än någon av Nikons kantiga kameror
.
Jag tror du har en poäng i att de först och främst ser till att vara konkurrenskraftiga mot Canon, främst av sakliga marknadsmässiga skäl. Och någonstans lite av prestigeskäl också
Inte så att konkurrens från Sony är något de ignorerar, men där slåss man nog ändå för det mesta om lite olika och bara delvis överlappande målgrupper, medan Nikon och Canon mer direkt slåss om nästan exakt samma målgrupper.
När det gäller fysisk design så kan jag hålla med om att jag gärna sett A9:ans teknik instoppad i ett hus med - ungefär - A99-design. Och när det gäller kantig design .... RX100/RX10/RX1/A6000/A6300/A6500/A7/A9 har alla bland det kantigaste design man kan hitta på hela kameramarknaden. Snyggt ja, men definitivt kantigt