Det stämmer att Sonys bästa sensorer avsedda för Sonykameror inte finns i någon annan kamera, men det innebär ju inte med automatik att det inte finns en lika bra (eller bättre) sensor som tillverkas av Sony, men råkar sitta i exempelvis D850. Sedan beror ju hela resonemanget på vad man väger in i bedömningen för att säga vad som är bäst - är det bara bildkvalitet, eller ska andra aspekter räknas in?
Av någon anledning gör Nikon en stor greja av att de själva gjort sensorn och mörkar med vilka de samarbetar. Finns en massa tjafs i trådar om det och det hävdas att det inte är någon Sony-sensor i D850.
Klart att Nikon samarbetar med Sony vid sensorutveckling. En underlig sak är att de då inte drar nytta av Sonys kunnande inom området sensorbaserad PDAF.
Nikon D850 verkar vara en fantastisk kamera som har i princip allt som man kan önska och ersätter flera kameror. Både högupplöst och snabb och med massa coola finesser och välbyggd och så.
MEN, i LiveView-läget så är det väldigt gammaldags teknik med kontrastfokus och hattande och deras objektiv är inte på något sätt anpassade för det, så det är en helkass lösning. Där har ju konkurrenten Canon en totalt överlägsen lösning medd Dual-Pixel AF och Sony har ju en annan teknisk lösning, men som fungerar lika bra och är riktigt vass. Varför har Nikon bakat in modern sensor-af i sina nya kameror?
Nikon har ju implementerat jättefin video med ocroppad 4K och Full HD i 120 fps, samt peaking och zebra och vinklingsbar touch-skärm där man kan styra fokus osv, men ingen vettig AF-lösning vid filmning eller live-view. Rätt underligt tycker jag.
Det finns ju en stor marknad av kunder som efterfrågar detta. Nikon har faktiskt ett gyllene tillfälle här just för att de i motsats till Canon och Sony inte har en annan division som sysslar med video.
Vi har sett sedan länge hos Canon och nu på senare tid också hos Sony hur de medvetet lägger in begränsningar i stilbildskamerornas filmfunktioner för att inte störa försäljningen av deras pro video-utrustning.
Nikon har inte det "problemet", utan skulle kunna gå all-in på video utan att det gör något, men därigenom öppna för en ny kundgrupp.
Vad betyder f.ö. "gjort sensorn". Ta fram teknisk spec, designa och utveckla, tillverka?
Spelar egentligen ingen roll. Klart att de kan samarbeta runtom teknik för ingående komponenter, men ändå konkurrera på marknaden med den färdiga produkten. Sonys och Nikons kameror är ju väldigt olika i sin utformning och attraherar olika personer. Så många är det inte som hoppar friskt och byter från den ena dagen till den andra från ena märket till det andra eller från DSLR till spegellöst eller tvärtom.
Men visst finns det några såna som gör det. Jag är en sån
Jag har nyligen utvärderat mitt eget fotograferande och kommit fram till att jag lägger ner foto och film.
Har tappat sugen och plåtar betydligt mindre nuförtiden, så jag säljer av rubb och stubb som jag har och fokuserar på andra hobbies. Har redan avyttrat A6500 till en annan känd profil här i Sony-forumet och har en drös med andra grejer som ska annonseras ut snart.
När jag ändå säljer av tänkte jag göra mig av också med min "samlarkamera"
Minolta Dynax 7 Limited.
Sökte då på nätet för att få ett hum om vad den kan vara värd och hamnade i en tråd här på FS där jag tydligen tidigare för länge sedan ställt exakt samma frågeställning och läste hela den diskussionen.
Kom då fram till orsaken varför jag har tappat sugen. Fick en flashback hur roligt jag tyckte det var med foto då och vad det var som jag upppskattade. Det är känslan att fånga ögonblicken med en responsiv fullformat DSLR (hade Nikon D600 då) och hur bilderna blev med ljusstarka objektiv med hög skärpa osv. Det var det som ursprungligen fick mig biten med Sony A900 och Zeiss 135/1,8 och liknande. Vilken jäkla kick med den känslan och resultatet och sen eftararbetet med det i Camera Raw och Photoshop. Allt mitt experimenterande med blixtar och trådlös styrning var också kul.
Sen kom Sony spegellösa och sabbade allt och på vägen dit var det mellanlandning i Sonys SLT-träsk. Allt det roliga försvann, fast det dröjde ett tag. A6000/A6300/A6500 är bra "på papperet" och jag satsade på det, men det har inte riktigt funkat för mig. Kamerorna är små och pillriga och känns inte distinkta på samma sätt som en bra DSLR. Objektiven som finns är gjorda små för att matcha kamerorna och är därför inte ljusstarka utan istället F/4 osv. Särskilt mycket tredjepartsalternativ finns inte och de fina ljusstarka gluggarna som Sony lanserat på senare tid är ohyggligt dyra. Alternativ då är att använda adapter och det fungerar lite varierande. Den bästa fattningen för det är Canon EF och Sigma-objektiv, så därför blev det en Canon-kamera också, fastän jag egentligen inte är riktigt vän med Canon och gillar Nikon bättre.
Så jag har gjort mitt val! Bort med allt och sen får vi se.
Först tänkte jag som sagt att lägga ner helt och hållet, men nu har jag funderat en hel del på den här nya Nikon D850. Har redan tänkt ut alla möjliga nya fotoprojekt som jag ska ägna mig åt, så det är nog inte helt osannolikt att det blir en sån kamera tillsammans med ett antal noga utvalda ljusstarka objektiv
/Mats