Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norska fjordar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Sitter och dreglar över bilder från Geirangerfjorden i Norge. Blir sugen att dra dit. Men undrar samtidigt: finns det andra fjordar eller sceniska landskap ni kan rekommendera?

mvh Janne

Hej

Har varit en del i Bergen. Drar man därifrån upp mot Dale så är det klart givande. Har själv planer på en sådan tripp. Reser ju i jobbet dit ibland, men då är det ju kväll när man är klar och fotandet är kört.

Roine

Jag tipsar om Kysterveien som går från Bodö och en hel del söderut. Jättevackert och många fina avstickare. Svartisen, vackra stränder och berg, små byar mm. Om du vill se bilder därifrån finns de i albumet Norgeresa som jag har på fs.
Hoppas det blir Norge för dig.

Geiranger är riktigt vackert, finare än bilderna!

Det är nog vackert var man än åker i Norge...

Johan

Hej

Västeut, mot Sognefjorden är det bedårande vackert.. besök Prekkestolen och kika ner på båtarna från 600m höjd. Eller åk mot Trollstigen, campa vid Trollväggen, fortsätt och åk sedan ner mot Geiranger.. bedövande vackert därifrån också - se glaciären vid Dalsnippa (tror jag det hette..)

Jag har varit fär 2 ggr på MC. en våt dröm att åka båge där, perfekt asfalt, inga tjälskott och utsikter som kulisser från någon Spielberg film.... Antagligen motsvarande mardröm att åka bil eftersom vägarna ofta är mycket kurviga o smala.

Rekommenderas!

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

Lysefjorden!!

Lysefjorden är belägen innanför Stavanger. En mycket vacker och relativt lätttillgänglig fjord. Bland sevärdeheter finns bla Prediksstolen att besöka. Från Stavanger går det organiserade turer dit med buss, underbar utsikt och vackert natursceneri utlovas.

Har bott tva sommrar i amradet som ligger i dalen "innanfor" Geiranger. En by som heter Stryn. Omradet e kannt for sin sommar skid akning och for de djupa fjordarna, det ar hit du ska aka... om du kollar pa kartan sa ligger det fjordar hela vagen in fran Bergen / Nordfjordeid...
Det ar inte forann i omradet kring Stryn o Geiranger det borjar handa saker me de branta vaggarna... Jag rekomnderar att aka runt borjan av Juni... mer sno da och du har ljust pa natten osso...

smiles

Timo

Jag har i och för sig bara varit runt Narvik, men det finns mycket fina fjordar där, Rombakksfjorden till exempel. Där ligger dessutom lite vrak från andra världskriget om man vill se det hela ur historiskt perspektiv.
Mycket vackert landskap runt omkring fjorden dessutom, kan starkt rekommenderas.

överallt är det finnt nästa i alla fall, men var själv i romsdalen och stryn i sommras i juli fast snös var ganska slaskig och ingen offpist åkning kan du räkna med

Utmärkt!

ohls skrev:
fast snös var ganska slaskig och ingen offpist åkning kan du räkna med

Passar mig utmärkt!! Jag har inte stått på ett par skidor sedan 1974 och kommer inte att göra det frivilligt heller inom överskådlig framtid! :)

Tack alla ni som har tipsat! Lysefjorden får ett besök av mig under kristi himmelfärd - om vi hittar logi. Geiranger vill jag ha lite mer tid till, så det sparar vi...

:)

/Janne

Molde?

Ska åka till Molde med min klass i två veckor direkt efter påsk. Är det någon som har varit där och som kan rekomendera något speciellt att fota?

mvh
Jonas

Hej

De har byggt ett häftigt hotell som ser ut som en segelbåt. Mycket glas mm så det är nog en utmaning.

Skall Ni flyga dit så se till att sitta vid fönstret och fota från luften. Är det kalrt väder ser Ni en hel del fjällmassiv.

Ännu häftigare om Ni inte åker nattåget från östersund?!

Passerar Ni tex Rörås eller åker Ni via Oslo?

I Rörås spelade man ju in Pippi Långstrumps vintercener, klart härliga gator där på vintern, har aldrig varit där på sommaren.

Roine

Re: Molde?

jonaseriksson skrev:
Ska åka till Molde med min klass i två veckor direkt efter påsk. Är det någon som har varit där och som kan rekomendera något speciellt att fota?

mvh
Jonas

Jonas...

det hander inte mkt i Molde kan jag beratta...
Det som e positivt ar ju att det finns vacker natur runt e kring... Du har kanske mojlighet att dra nanstans me bil... Stryn ligger typ en timma ivag, Geiranger kanske tva... kan osso rekomendera, ah nu kommer jag inte ihag vad det heter.... ligger norr om Nordfjordeid... det e ett stalle som ligger ute vid kusten... har en harlig utsikt fran en kulle, jag sag en Nikon annons en gang darifran... hurtigrutten stannar till dar...

Kan aven beratta att i detta omradet far du kora i typ 3 timmar innan ni kommer till ett stop ljus...

Skulle det vara att nan tar en bagare i Stryn, sa halsa sa gott fran mig!

Timo

Gud va jag e avis pa er som ska dit...

Oh ja nu kom jag pa det... Alesund...

Kan rekommendera Lofoten, där har man verkligen häftiga fjordar, och den välkända Lofotsväggen, absolut värt ett besök.

roinek skrev:
Ännu häftigare om Ni inte åker nattåget från östersund?!

Passerar Ni tex Rörås eller åker Ni via Oslo?

Roine

Vi kommer att åka från Stockholm på morgonen och sedan byta tåg i Oslo. Till Molde kommer vi komma fram någon gång på kvällen.

mvh
Jonas

jonaseriksson skrev:
Vi kommer att åka från Stockholm på morgonen och sedan byta tåg i Oslo. Till Molde kommer vi komma fram någon gång på kvällen.
Blev så nyfiken att ta reda på om det verkligen går att ta sig från Stockholm till Molde på en dag. Tittade på tisdagen den 15/4 och det verkar faktiskt gå!

06:00 - 10:49 Stockholm - Oslo (tåg)
14:37 - 18:29 Oslo S - Dombås (tåg)
18:58 - 20:15 Dombås - Åndalsnes (tåg)
20:15 - 21:35 Åndalsnes - Molde (buss)

Landskapet är som mest dramatiskt vid Åndalsnes. Om vädret vill väl har ni då just sett Nordens högsta bergvägg - Trollväggen med en höjdskillnad på över 1700 meter.

(tidtabelldata)

Lite långt att åka kanske men stora delar av >Finnmarkskusten är sevärd. Kanske inte så dramatisk överallt men vid rätt väderleksförhållande går det ta hur spännande bilder som helst. Jag var på Varanger sep. -98 och när jag åkte därifrån föll snö över Kungsfjordfjället. Det gäller bara att kunna/ha tekniken för att fånga det man upplever på ett bra sätt. Nordkinnhalvön i Mars kan jag lova ger naturscenerier utöver det vanliga. Öppet ishav med snöklädda berg och full storm med snö som yr runt topparna och mellan fiskebåtar. Här är en bra sida att utgå ifrån: http://www.finnmark.net/index.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar