Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norrsken över Sverige inatt 24:e okt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Blev tipsad om att det fanns stora chanser för norrsken inatt över hela landet. Ut och fota med er! ;)

Hur ska man bäst ställa in slutartider och sånt för att få med det? Har inte så ljusstarka objektiv tyvärr =(

/Henke

Det är väl bara att låta slutaren stå öppen i 30 sek. och låta exponeringsautomatiken sköta resten...

Stativ är givetvis nödvändigt.

;-)

det stämmer att det händer mycket på himlen nu, natten mellan söndag-måndag kunde man se ett väldigt kraftigt norrsken över vårgårda i södra sverige, var en artikel om detta i GP i tisdags (ej i nätupplagan) var något om gas från solen.

Saxat från Aftonbladet:

"När kan man se norrsken?
I Sverige inträffar magnetisk midnatt omkring klockan 22. Det är då man oftast kan se norrsken i de allra nordligaste delarna av landet. Vid ökad solaktivitet och magnetiska stormar vidgas hela norrskensovalen och förskjuts mot söder. Då kan man se norrsken även i mellersta och södra Sverige. Det finns faktiskt alltid norrsken någonstans på himlen även om man inte kan se dem. På dagen är det för ljust, liksom under sommaren.
"

Så runt 22 ska man väl försöka vara ute då ;)

lite andra åsikter

Eftersom jag inte riktigt håller med de andra så säger jag här min åsikt. För att få till bra norrskensbilder är det viktigt att hålla nere slutartiderna så att de fina ridåerna kommer fram och det inte blir en grön smet. Eftersom det är frågan om nattfotografering är inte detaljerna avgörande och därför kan man lätt gå upp i asa tal (enda gången jag gör det). 400 ASA fuji provia tecknar norrskensfärger bra och har en lämplig känslighet om man har en glugg på 2.8. Tiderna blir då på 10-30s beroende på hur starkt norrskenet är. Ljusmätningen fungerar inte utan man får köra på känsla. PÅ mellanformat pressar jag filmen ofta till 800 ASA för att få ner tiderna ytterliggare. Då kommer även de blå tonerna fram i norrskenet. PÅ småbild har jag en 24mm:1.4 som är perfekt, bra skärpedjup, bra omfång för att få med det stora och korta tider. FUllmåne är problematiskt eftersom himlen och landskapet blir för ljust. Nymåne är bra eller blå timmen. Slutartider längre än 20s ger rörelse på stjärnor. Bäst chans till bra norrsken är mellan 21-24 på kvällen då det är magnetisk midnatt. Prognoser för norrsken kan ni få genom flera sidor bla om ni slår på northern light forecast Fairbanks så kommer ni rätt.

Lycka till!
Peter

PS ni kan se lite norrskensbilder under naturfenomen på www.rosenmedia.se

Hej och tack!

Hann ej se era svar så jag drog ut... inte tillstymmelse till norrsken *S* men värt att testa ;)

/Henke

Kraftigt solutbrott

DMI i Danmark skriver idag på deras hemsida:

"Tisdag den 28:e oktober kommer man att minnas för det kraftigaste solutbrottet som någonsin blivit registrerat. Det är nu nya chanser för norrsken på torsdag"

Läs mer på DMI:s hemsida
http://www.dmi.dk/vejr/index.html

Mvh Björn S

Enligt vissa beräkningar kan dagens utbrott nå jorden redan imorgon. Man bör nog hålla utkik då. Det här kan bli riktigt stort!

På nyheterna i morse sa de att solstormen beräkna nå oss ikväll/natt. Jag hoppas på fint väder så jag kan få se vackra norrsken. Det är vid sådana här tillfällen jag önskade att jag hade en systemkamera så jag också kunde ta fina norrskensbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar