Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norrland/Kiruna

Produkter
(logga in för att koppla)

zodde

Ny medlem
Hejsan!

Ny på det här med att fotografera med Systemkamera (Canon 300D).

Jag skall i sommar åka upp en vecka till Kiruna. Skall fota en hel del tåg, men även det magnifika landskapet.

Vad för filter tycker ni jag skall ha med mig? Det ända jag har just nu är ett UV filter på min 18-55 objektiv. Mitt 75-300 har jag inga filter på i huvud taget.

Kom gärna med förslag. Blåare himel, reflektioner osv osv finns det väl filter för?

Tackar
Håkan

Polfilter är nog det enda du kan behöva. Med det får du blåare himmel och kan få bort reflektioner i blanka metallytor.

Ett graduerat grått kan nog vara bra för landskapsbilderna också så får du inte utfrätt himmel.

/Henri

De två angivna filtrerna (pol, grad grått) är ett måste tycker jag för att i vissa situationer kunna ta riktigt bra bilder.
/Andreas

hansen2 skrev:
Glöm inte dialektfiltret! :)

Vi kirunabor talar tydlig och klar svenska, som skiljer sig en hel del från de norrländska dialekter som finns 30-40 mil söderut. Inflyttade från Tornedalen har ofta en lätt finskliknande brytning.

Kiruna är ju bara en drygt hundra år gammal nybyggarstad, och här finns många ättlingar från Stockholm och andra platser. Min släkt kommer till stor del från Värmland/Jämtland.

Du hör aldrig någon säga typ "vi flytt' int'" här inte. Dialekter blir ofta löjligt stereotypa på tv.

Håkans eventuella västgötska dialekt skiljer sig antagligen mer från rikssvenskan än vad kirunadialekten gör. :)

zodde skrev:
Jag skall i sommar åka upp en vecka till Kiruna. Skall fota en hel del tåg, men även det magnifika landskapet.

Jag säger som de andra - först och främst polfilter. Köp ett cirkulärt så är du på den säkra sidan när det gäller kamerans ljusmätning.

300D är väl en digitalkamera, så då kan det vara bra med ett graderat gråfilter för att slippa utfrätta himlar. Det är ju en "sjukdom" som digitalt foto ofta lider av.

Jag fotar själv med film, och använder sällan filter för färgfoto. Tycker att polfilter ofta ger allt för överdrivna himlar och färgmättnad. Men det är ju också bra att ha för att minska reflexer, t.ex. på lokfönster.

Dm3:eek:r är härliga att fotografera, och jag har irriterats ibland över reflexerna i fönstren.

Efter Malmbanan och i fjällvärlden finns mycket att fota. Ska nog själv ta mig upp en bit till sommaren.

Hoppas du får en trevlig resa. :)

Re: Re: Norrland/Kiruna

J. Patric skrev:
Jag säger som de andra - först och främst polfilter. Köp ett cirkulärt så är du på den säkra sidan när det gäller kamerans ljusmätning.

300D är väl en digitalkamera, så då kan det vara bra med ett graderat gråfilter för att slippa utfrätta himlar. Det är ju en "sjukdom" som digitalt foto ofta lider av.

Okej, ett Polfilter får det nog allt bli då, vad är skillnaden med ett cirkulärt?

Hade ingen aning om att gråfilter kan hjälpa till med urfrätta himlar. Finnes det exempelbilder på detta man kan få se.. Klart intressant!

Tackar för alla svaren än så länge, skall inte glömma mitt dialektfiler ;)

Att det är cirkulärt har alltså inte med formen att göra, både linjära och cirkulära polfilter finns att köpa som runda filter som skruvas i filtergängan.

Men ja, det är säkrast med ett cir-pol till en modern kamera.
:)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto