Annons

Normalzoomobjektiv till Sony A200

Produkter
(logga in för att koppla)

Christelle

Medlem
Jag ska köpa ett nytt objektiv till min Sony A200. Jag fotar mest djur i olika sammanhang. Fotar oftast inomhus, tex i mitt hem eller på kattutställningar. Jag behöver ett objektiv som kan funka med relativt snabb autofokus och som inte behöver de bästa ljusförllanden för att prestera. Jag har just nu kit objektivet till A200 18-70. Känner dock inte att den presterar till fullo för det jag vill fota. Många suddiga bilder.
Jag gillar även att fota natur.

Har kollat på detta objektiv och undrar om det kan vara något för mig: Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Eller finns det bättre objektiv runt denna prisklass?
 
Jag ska köpa ett nytt objektiv till min Sony A200. Jag fotar mest djur i olika sammanhang. Fotar oftast inomhus, tex i mitt hem eller på kattutställningar. Jag behöver ett objektiv som kan funka med relativt snabb autofokus och som inte behöver de bästa ljusförllanden för att prestera. Jag har just nu kit objektivet till A200 18-70. Känner dock inte att den presterar till fullo för det jag vill fota. Många suddiga bilder.
Jag gillar även att fota natur.

Har kollat på detta objektiv och undrar om det kan vara något för mig: Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Eller finns det bättre objektiv runt denna prisklass?

Eller bör jag satsa på ett helt annat objektiv/typ?
 
Eller bör jag satsa på ett helt annat objektiv/typ?

Om du vill ha en zoom så är det förstås fel, men ett mycket bra objektiv som lämpar sig väl för porträtt i svagt ljus och för en massa annat. Annars finns det ju ljusstarka normalzoomar också, då ska du inte gå under f/2,8 i ljusstyrka. Själv skulle jag nog välja det fasta 50 mm, det är riktigt trevligt att ha tillgång till den ljusstyrkan av flera skäl.
 
Sigma 50/1,4 är ett mycket bra objektiv. Bland de allra bästa 50mm objektiven på marknaden.
Frågan är snarare om det inte är för fint för din kamera.

Det kostar runt 4 000 kr och ett endast aningen ljussvagare objektiv som Sony 50/1,8SAM kostar bara drygt en tusenlapp. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=446726

Begagnade finns ännu billigare.

Det finns också zoomar, men då tappar man i ljusstyrka. Tamron 17-50/2,8 är ett bra och prisvärt objektiv, men skillnaden mellan F/1,4 och F/2,8 är stor. 1,4-objektivet släpper in 4 gånger så mycket ljus och om du fotograferar med ISO 800 med 1,4 måste du höja till ISO3200 med 2,8an, vilket skulle vara förödande för bildkvaliteten med din kamera.

Grejen är att din kamera har några år på nacken. Den har en bildsensor av CCD-typ som kan ge mycket rena och fina bilder i bra ljus, men genererar en stor mängd brus så fort du måste höja ISO när det är lite mörkt, som t.ex. inomhus.

Mitt råd är därför att se dig om efter en ny kamera. Sony A580 är ruskigt bra och och har en modern 16 megapixel CMOS-sensor och går nu att köpa begagnad fördrygt 3 000 kr eller nåt. Det skulle ge ett oerhört lyft för dina bilder i svagare ljus och ge mer bang for the buck än ett ljusstarkt objektiv på din A200.

Sen säljer du din A200 på Tradera. Du får kanske en tusenlapp för den eller så.

Hör med Mattias Bredberg t.ex. som har en A580 över alldeles nyservad :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1876293#post1876293

Alternativ till Sony A580 kunde vara NEX-5N eller Nikon D5100.
De har allihop samma mycket bra sensor och presterar likvärdigt.

NEX är en betydilgt mindre och smidigare kamera, men har inte lika bra autofokus som de större kamerorna.

Det är just de här modellerna som har den mycket bra ljuskänsliga sensorn.


/Mats
 
Senast ändrad:
Sigma 50/1,4 är ett mycket bra objektiv. Bland de allra bästa 50mm objektiven på marknaden.
Frågan är snarare om det inte är för fint för din kamera.

Det kostar runt 4 000 kr och ett endast aningen ljussvagare objektiv som Sony 50/1,8SAM kostar bara drygt en tusenlapp. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=446726

Begagnade finns ännu billigare.

Det finns också zoomar, men då tappar man i ljusstyrka. Tamron 17-50/2,8 är ett bra och prisvärt objektiv, men skillnaden mellan F/1,4 och F/2,8 är stor. 1,4-objektivet släpper in 4 gånger så mycket ljus och om du fotograferar med ISO 800 med 1,4 måste du höja till ISO3200 med 2,8an, vilket skulle vara förödande för bildkvaliteten med din kamera.

Grejen är att din kamera har några år på nacken. Den har en bildsensor av CCD-typ som kan ge mycket rena och fina bilder i bra ljus, men genererar en stor mängd brus så fort du måste höja ISO när det är lite mörkt, som t.ex. inomhus.

Mitt råd är därför att se dig om efter en ny kamera. Sony A580 är ruskigt bra och och har en modern 16 megapixel CMOS-sensor och går nu att köpa begagnad fördrygt 3 000 kr eller nåt. Det skulle ge ett oerhört lyft för dina bilder i svagare ljus och ge mer bang for the buck än ett ljusstarkt objektiv på din A200.

Sen säljer du din A200 på Tradera. Du får kanske en tusenlapp för den eller så.

Hör med Mattias Bredberg t.ex. som har en A580 över alldeles nyservad :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1876293#post1876293

Alternativ till Sony A580 kunde vara NEX-5N eller Nikon D5100.
De har allihop samma mycket bra sensor och presterar likvärdigt.

NEX är en betydilgt mindre och smidigare kamera, men har inte lika bra autofokus som de större kamerorna.

Det är just de här modellerna som har den mycket bra ljuskänsliga sensorn.


/Mats

Håller helt med dig Mats, men jag har sålde min A580:a igår. En mycket, mycket bra kamera som minst är två steg bättre än A200 (som jag också haft).

A200:an är mycket bra i bra ljus, men behöver man gå över ISO400 så blir den rejält mycket sämre. A580:an ger nästan perfekta bilder vid ISO1600.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.