Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom till Canon 5d!

Produkter
(logga in för att koppla)

dazzel

Medlem
Hej,

Jag har en fråga till er alla:

Vilken normalzoom tycker ni gör sig bäst på en 5d ?

Jag skulle vilja veta vad ni käre läsare tycker i frågan, jag har själv suttit och läst på en hel del forum och jag tycker att intresset hoppar från det ena till det andra.

Dom gluggar jag känner mest för passar dock inte till FF, t.ex 17-55/2,8 is och Sigma 18-55/2,8.

MVH
/Calle
 
Ja har ju ingen erfarenhet av FF kamera men ett 24-70 borde väl funka fint..eller nåt som går uppåt 105..
 
Det finns ett antal att välja mellan. Jag skulle titta på fyra stycken, canon 24-70 f2,8 eller tamrons 28-75 f2,8 som är oerhört prisvärt. Vill man ha lite mer vidvinkel kan canon 17-40 f4 vara ett alternativ. Även canon 24-105 f4 är ett bra val, den har även is.
 
Det finns ett antal att välja mellan. Jag skulle titta på fyra stycken, canon 24-70 f2,8 eller tamrons 28-75 f2,8 som är oerhört prisvärt. Vill man ha lite mer vidvinkel kan canon 17-40 f4 vara ett alternativ. Även canon 24-105 f4 är ett bra val, den har även is.
17-40 kan väl knappast ses som ett alternativ på en FF kamera är inte ens när att täcka upp normalbrännvidden 50. På aps-c motsvarar den 27-64, där funkar den som normal. En fjärde kan dock vara Sigma 24-70, snart kommer den med HSM.

Mvh Johan
 
17-40 kan väl knappast ses som ett alternativ på en FF kamera är inte ens när att täcka upp normalbrännvidden 50. På aps-c motsvarar den 27-64, där funkar den som normal. En fjärde kan dock vara Sigma 24-70, snart kommer den med HSM.

Mvh Johan


Precis, är det någon som hört något om den nya Sigma 24-70, den har väl inte släppts än ?

//Calle
 
Canons 24-70 är ett utmärkt objektiv, men väger uppemot ett kg, detta tillsammans med drygt 800 gram kamerahus skulle jag aldrig vilja kånka runt med när jag plåtar. Bättre då med Canons 24-105IS, som spar in ett par hundra gram och dessutom större omfång. Det blir tungt med den kombinationen det med, men tror det är den ultimata, även om distortionen är ganska stor i vidvinkelläget. Kompletterad med någon eller några fasta brännvidder så blir det riktigt kul. Canons billiga icke-L fasta är perfekta som komplement för att få ljusstyrka och lättvikt, tex 24/2,8 35/2 50/1,4 och 85/1,8. Körde i Rom några dagar förra månaden med just en 5d, och funkade otroligt väl. Piratobjektiven må vara ok, men är mer budgetlösningar.
 
24-105mm kompletterad med ett par fasta gluggar 50mm 1,4 och 85mm 1,8 alternativt 100mm 2,8 Macro. Alla de fasta gluggarna är riktigt skarpa och prisvärda men valet mellan 85 och 100 mm styrs av om man prioriterar ljusstyrka eller macro funktion. 24-105 är vädertätad om man sätter på ett filter, UV lämpligtvis. Ljusstyrka och macro i 24-105 är inte på topp och 5,6 är minsta bra bländare pga vinjettering vid fullframe.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.