ANNONS
Annons

Normalråd till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

FreemindArt

Aktiv medlem
Hej,
Jag sitter just och funderar på om man skulle ta och uppgradera sin gamla normalglugg, jag har 50mm 1,8 och tänkte bara kolla om någon vet hur den står sig mot nya 1,4an (AF-S varianten) framförallt skärpemässigt, att den är ljusstarkare är bara ett plus :)

Det känns onekligen som om det skulle vara värt med en uppgradering :) då är frågan om någon på forumet har egna erfarenheter av 1,4an.

Det känns onekligen som om det skulle vara värt med en uppgradering :) då är frågan om någon på forumet har egna erfarenheter av 1,4an.
Tycker du? Ja, men då är det väl så.
Enligt Photozones grafik är den största förbättringen i fråga om upplösning en bättre kantskärpa med den nya AF-S:en. Vad är du missnöjd med på din skruvdrivna 50:a?

Har du funderat på Sigma EX 50/1.4 DG HSM?
Den ska enligt en del vara bättre än Nikon 50/1.4G. Framför allt "snyggare" bokeh.

Tycker du? Ja, men då är det väl så.
Enligt Photozones grafik är den största förbättringen i fråga om upplösning en bättre kantskärpa med den nya AF-S:en. Vad är du missnöjd med på din skruvdrivna 50:a?

Framförallt tycker jag att D-gluggen känns lite för klen, den känns väldigt plastig, men jag vet inte om det är så stor skillnad, inget slår ju egentligen känslan i de gamla manuella gluggarna :) sen är det skönt att få det där extra bländarsteget. men jag kanske egentligen bara är sugen på något nytt ;)

är 1,4an vädertätad?

Framförallt tycker jag att D-gluggen känns lite för klen, den känns väldigt plastig, men jag vet inte om det är så stor skillnad, inget slår ju egentligen känslan i de gamla manuella gluggarna :) sen är det skönt att få det där extra bländarsteget. men jag kanske egentligen bara är sugen på något nytt ;)

är 1,4an vädertätad?
Klen och plastig? Det är nog dessvärre vad många skulle säga om den nya AF-S:en. Själv har jag inga praktiska problem med byggkvalitén, men så plåtar jag inte i krigszoner heller. Som du säger, inget slår känslan i schuckra, manuella objektiv.
Den nya 1.4:an har en vad Ken Rockwell vulgärt kallar ass-gasket men ingen övrig vädertätning.
Om jag vore du och modern byggkvalité inte spelade någon roll, skulle jag köpa en 35:a med AF-S, men det kanske bara är för att jag redan har 50:an... Dessutom är den manuella 35/2:an otroligt trevlig för att göra saken ännu besvärligare.

AF-S 35/1.8G är en väldigt trevlig glugg. Och något flexiblare än en 50 mm.
Jag har haft min 35/1.8G i snart 3 månader och den sitter på kameran den mesta av tiden.

PS. Det är bara 2/3 steg du tjänar på att skaffa en f/1.4 istället för f/1.8.

Senast ändrad:
För det första skulle jag aldrig välja 50 mm som normalglugg till en D300 eftersom det ju är ett kort teleobjektiv. Men om du trivs med brännvidden så är 50/1,4 AF-S avsevärt bättre vid stora bländaröppningar än 50/1,8. Nedbländat är båda mycket bra. AF-S:en är plastig den med, men lite snyggare utvändigt. Och större.

Den nya 1.4:an har en vad Ken Rockwell vulgärt kallar ass-gasket men ingen övrig vädertätning.
Det finns å andra sidan inga ytterligare skarvar på objektivet, så om man har ett filter frampå så bör det vara helt vädertätat.

För det första skulle jag aldrig välja 50 mm som normalglugg till en D300 eftersom det ju är ett kort teleobjektiv. Men om du trivs med brännvidden så är 50/1,4 AF-S avsevärt bättre vid stora bländaröppningar än 50/1,8. Nedbländat är båda mycket bra. AF-S:en är plastig den med, men lite snyggare utvändigt. Och större.

Det finns å andra sidan inga ytterligare skarvar på objektivet, så om man har ett filter frampå så bör det vara helt vädertätat.

Meningen är att jag gillar den brännvidden som komplement till min fasta 24mm (som blir en fin 35:a) och ett kort tele är ju trevligt:)
men nu börjar det luta åt att köpa en kompaktkamera i stället:)

Varför kan inte Nikon börja tillverka objektiv i metall igen!

Varför kan inte Nikon börja tillverka objektiv i metall igen!
Det där är närmast besläktat med en teologisk-existentiell fråga: varför lever vi i en fallen värld?

Vid sidan av den frågeställningen är väl påståendet, att om Nikon skulle tillverka sina nuvarande objektiv i äldre tiders byggkvalitet, vore priserna annorlunda. Dåvarande objektivpriser justerade till dagens penningvärde är sannolikt en nedstämmande läsning...

Det där är närmast besläktat med en teologisk-existentiell fråga: varför lever vi i en fallen värld?

Vid sidan av den frågeställningen är väl påståendet, att om Nikon skulle tillverka sina nuvarande objektiv i äldre tiders byggkvalitet, vore priserna annorlunda. Dåvarande objektivpriser justerade till dagens penningvärde är sannolikt en nedstämmande läsning...

jo, antagligen... men man kan ju drömma :)
och sen kommer man på att om man vill ha stålgluggar får man väll köra med Leican ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar