Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalobjektiv med fast brännvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag är på jakt efter ett litet och smidigt normalobjektiv med fast brännvidd till min Nikon D200. Gärna billigt och skarpt. Äldre opik är också av intresse, om autofokus och ljusmätning funkar. Några rekommendationer?


Svarar du på frågan om ett litet, smidigt, billigt normalobjektiv med fast brännvidd?
 
Jag har lagt ut mitt 35/2D till salu här på Fotosidan men kommer garanterat att köpa ett med nästa kamera om köparen väljer att köpa det!
 
Jag har lagt ut mitt 35/2D till salu här på Fotosidan men kommer garanterat att köpa ett med nästa kamera om köparen väljer att köpa det!

Vill lovorda 35/2. Den ger det där lilla extra som man inte riktigt kan sätta ord på. Kanske är det bokehn som är tilltalande. Använder också 50/1.8 men den ger inte samma fina resultat tycker jag (även om den är minst lika skarp) Har använt Nikkor 20/2.8, 24/2.8 samt Sigma 24/1.8 en hel del, men ingen ger lika bra resultat.
 
Tja pre-Ai fungerar ju bra på D40 och D60 och 35/2 generisk gäller ju även generiskt innan 1977. Det finns tydligen redan 1962.

1959 tycker jag är ett bra år att börja efterson det är först då objektiv som passar på moderna kameror började tillverkas. Hur som helst så står det naturligtvis dig fritt att börja vilket år du vill.

M
 
Tja pre-Ai fungerar ju bra på D40 och D60 och 35/2 generisk gäller ju även generiskt innan 1977. Det finns tydligen redan 1962.

1959 tycker jag är ett bra år att börja efterson det är först då objektiv som passar på moderna kameror började tillverkas. Hur som helst så står det naturligtvis dig fritt att börja vilket år du vill.

M

Pre AI passar 3 av 15 digitala modeller och då endast i helt manuellt läge.
Inga analoga konsumentkameror förutom FM & FE.
Bara F och tidiga F2 utan restriktioner i analogt pro segment.

I princip ointressant tycker jag.

Alla får dock ha sin uppfattning precis som du skriver :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.