Advertisement

Annons

Normalglugg till D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan K Tyrgården

Aktiv medlem
Jag vill ha tips på en normalglugg till en D200. Den klassiska 50mm är kanon och billig men blir väl inte helt rätt när man inte har fullformatssensor om jag är rätt underrättad?

De har ju både 28/2.8 och 35/2.0 men de kanske är för kassa eller inte bra på annat vis?

Tillrättavisa mig gärna och ge ett finfint tips på en bra fast normalglugg som motsvarar ungefär 50mm - gärna billigt och toppklass också. :)

Tack!
 
Pallar du manuell fokus är den äldre 35/2 mycket bättre än den moderna af-versionen. Även 28/2.8 Ai-s är väldigt bra, bättre än 35an.
 
35/2 ai-s kan jag intyga om att den är mycket bra. Har använt den på en D300 ganska mycket och bildresultatet är i mina ögon mycket bra. Det som går att klaga på är att den är något mjuk på 2,0 men nedbländad ett steg presterar den riktigt bra.

Dock finns en 28/2,8 ai-s högt upp på önskelistan.
 
Med tanke på de oerhörda AF-problem som många (jag, bland annat) har med Sigma 30/1,4 så skulle jag rekommendera Nikkor 35/2 AF, om du nu vill ha autofokus. Sigman är bättre optiskt, men om den inte funkar så är det ju inget roligt. Sen är 35:an väldigt liten och lätt, vilket ju är trevlig. Personligen skulle jag nog gilla 28 mm bättre som normal, men jag tror inte att 28/2,8 AF duger riktigt på DX-formatet.
 
Det där med vad som är en normalglugg är en smaksak tycker jag. Visst, man kan använda filmen/senmsorns diagonal som riktvärde och då hamnar du på 28'an eller 35'an. Jag kör 28'an mycket på min D200 och jag tycker det funkar kanon! Men jag använder också gärna 50/1.x. Den blir lite som ett kort tele, ungefär som 85'an på fullformat. Och det funkar också kanon.

Kalle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.