Annons

Norge, landskap, berg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Therese.

Det finns ett par svenska killar som skriver mycket bra om Norge på www.tilltopps.com. Främst handlar det om vandring.

Jag har själv vandrat i Jotunheimen, turerna 3,26,2,4,5,6 på denna karta (http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8&eng=0) och har du tur med vädret är det väldigt vackert.

Besseggen är Norges mest vandrade led och har en fin vy över de två sjöarna i olika nivåer.

Och standard + 55-200 funkar finfint!

/Anders
 
Båda bilderna är tagna med polfilter, det första vridet så det är max solblänk (motsvarar det inget polfilter kanske?), den andra bilden är filtret vridet så blänket försvinner. Inte förrän jag kom hem upptäckte jag hur matta färgerna (förutom det blåa) blev när man blev av med blänket. Kolla på berget och jämför. Trodde inte det skulle påverka så mycket.

Båda bilderna är fotade i raw, bara öppnade, beskurna och konverterade till jpg.

Första bilden:
 

Bilagor

  • med.jpg
    med.jpg
    78.6 KB · Visningar: 303
Oj!
Ja, det blåa framträder väldigt mycket!
Kanske inte ett plus i det här fallet?
Jag vet inte, det kanske är något man kan fixa i datorn?
 
Själv tycker jag att det blåa blir bra men berget för ljust. Kan iof varit exponeringen också, jag körde med bländarprioritet så kameran kanske kompenserade på något sätt. Jag har bara haft filtret några veckor så jag har inte lärt mig att anväda det fullt ut än.
 
Eller lägg 2- 300 så slipper du sitta o greja framför datorn överhuvudtaget. Jag tror mig veta att ett polfilters effekt kan du inte återskapa i datorn, oavsett program. Har läst det här i någon tråd men vet itne vart. Kanske är det fel.

Ett polfilter gör att mindre ljus också vilket gör att du kan använda längre slutartider. Inte mycket med kanske ett steg?

Jag tycker nog att du kan köpa ett, det gör rätt stor skillnad tycker jag. Till det bättre.

Iaf till den ena gluggen.
 
Okej!
Tack för svaren!

Jag beställde filtret och passade samtidigt på att köpa en trådlös fjärrutlösare!

Nu borde det väl ändå bli några bra bilder i Norge! :)
 
Poteta skrev:
Själv tycker jag att det blåa blir bra men berget för ljust. Kan iof varit exponeringen också, jag körde med bländarprioritet så kameran kanske kompenserade på något sätt. Jag har bara haft filtret några veckor så jag har inte lärt mig att anväda det fullt ut än.

Kameran kompenserade garanterat eftersom vattnet blev såpass mycket mörkare när reflexerna försvann. Därmed blev berget överexponerat. Händer mig hela tiden när jag vrider till mitt polfilter. Ang att polfilter skulle minska ljusinsläppet så är det väldigt marginellt. Märker inte någon skillnad med mitt Hoyafilter vridet till att släppa in reflexer, men då är jag inget proffs heller iofs.

Ska själv en vecka till Hitra vid Norska kusten till helgen för fiske med familjen och några bekanta. Kommer ta med kameran för fotografering av Sör-Tröndelags fantastiska vyer.
 
Lok skrev:
Ska själv en vecka till Hitra vid Norska kusten till helgen för fiske med familjen och några bekanta. Kommer ta med kameran för fotografering av Sör-Tröndelags fantastiska vyer. [/B]

Hitra är inte långt från Trondheim där vi bor. Det är vackert där ute! Det verkar ska bli fint väder också.

Själv åker jag till Lofoten i eftermiddag. Det är första gången som vi åker runt här i Norge, utanför Trøndelag, sen jag skaffade en bra kamera. Det ska bli jättekul.
 
Jag tycker definitivt att ett polfilter är ett vettigt köp om du ska satsa mer på landskap. Klart du måste hålla dig inom budgeten, men att köpa för billiga filter är inte kul när man kommer hem och ser hur det kan öka flares och försämra skärpan. Tänk på att stå i 90 graders vinkel när du använder polfilter.
Ett stadigt stativ är dyrt, om du inte har ett redan, men en väldigt bra investering.
Ett tonat gråfilter/ND-filter är mycket bra att ha oxå. Att gaffla flera exponeringar kan rädda många bilder, gör inte om till HDR och kasta orginalen sen bara, HDR och tonemappning får man oftast inte till speciellt bra första gången.

Åker oxå till norge om två veckor. Lycka till på din resa! =)
 
HNormark skrev:
Hitra är inte långt från Trondheim där vi bor. Det är vackert där ute! Det verkar ska bli fint väder också.

Vi kommer passera genom staden på resan dit, känns alltid som att man är framme när man kommer till Trondheim. Tyvärr är det ju ett par timmar kvar i bilen då. Kul att höra angående vädret, det är ju rätt viktigt om man tänkt sig ut på sjön.

Ett tips till trådskaparen också, prova använda AEB-funktionen i din kamera. Även om inte målsättningen är HDR så kan man ändå tycka att en lite mörkare/ljusare exponering ser bättre ut än den exponering kameran siktar mot.
 
Ett tips när du fotograferar fjällvyer är att försöka att hitta linjer och diagonaler. Vad som också är viktigt är att se till att du har något i förgrunden som skapar djup i bilden.

Du kan läsa mer bl.a här om hur du kan komponera bilden. http://megapixeln.net/goldens.php

Hoppas att du får en trevlig resa till Norge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.