Annons

Nordens största flygfest i Dala-Järna - Vem kommer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Enligt reklamen är det nordens största flygfest som går av stapeln i lilla Dala-Järna i Dalarna nästa helg, 12. och 13. augusti. Om det är nordens största har jag ingen aning om, men då jag varit där flera gånger tidigare, kan jag säga att det är klart sevärt (och "fotovärt").

Är det någon fler förutom jag, som tänker komma, så skulle det vara roligt att ha en liten träff över en kopp kaffe på lördagen, antingen innan uppvisningen eller direkt efter den.

Edit: Man ser flygplanen flyga förbi på mycket nära håll, eftersom publiken får stå nästan vid landningsbanan och flygplanen startar från den eller flyger förbi lågt ovanför den.
 
Senast ändrad:
Bokade precis rum för helgen och ser fram emot detta evenemang. Hört mycket gott om det i flygsammanhang.

Jerry
 
Om ni ser två nördar med var sin D70 och ett "Bigma" 50-500 respektive ett Nikon 70-200 som lallar omkring så är det bara jag och min polare.. är det soligt står jag nog i skuggan av hans glugg..

Synd bara att de kommit på att banan är för liten för jetflyg, så att de bägge F-15E som skulle komma måste baseras i Danmark..

Har någon bra flyguppvisningsfototips att komma med är jag idel öra. Alltid lär man sig något nytt!

/E
 
Givetvis är detta ett arrangemang värt att besöka!

Att man inte flygger F-15 från Dala-Järna kan jag förstå, men det finns mig veterligen banor närmare än Danmark där man kan bassera dessa. Nåja, kul att de kommer är det iaf.

En kaffe efter sista flygningen för att vänta på att det värsta trafikkaoset ska lägga sig låter som en ypperlig idé!
 
Per_tissen skrev:
Att man inte flygger F-15 från Dala-Järna kan jag förstå, men det finns mig veterligen banor närmare än Danmark där man kan bassera dessa. Nåja, kul att de kommer är det iaf.

Jo, Den holländska F-16 skulle enligt uppgift baseras i Borlänge, ett kort skutt från Dala-Järna. Men F-15E ska enligt min källa, som brukar vara insatt, baseras i Dk.

Kan tyvärr vara tight med kaffe efteråt då jag ska med tåg från Karlstad 19.50..

/E
 
Ja, jag tror att det är mera politik eller byrokrati bakom att de amerikanska flygplanen inte får landa på icke-natoland.

Dessutom tror jag inte det är landningsbanans längd, i praktiken iaf, som sätter begränsingen för vissa plan. Istället är det nog planens tyngd (Hercules) eller servicemöjligheterna (jetplanen), som sätter begränsningen. Landningsbanan räcker i praktiken för de flesta planen, förutom för större passagerarplan förstås, men kanske är det så att säkerhetsbestämmelserna kräver en viss säkerhetsmarginal för större plan, vilket banan inte uppfyller, oavsett om de i praktiken skulle kunna landa/lyfta där.
 
Jag hoppas kunna åka dit på lördagen. Ser ni en tjock farbror med väldigt kort hår och en Canon 5D och Nikkor 300/2.8 så är det bara att komma och hälsa :)
 
Eeros skrev:
Ja, jag tror att det är mera politik eller byrokrati bakom att de amerikanska flygplanen inte får landa på icke-natoland.

Dessutom tror jag inte det är landningsbanans längd, i praktiken iaf, som sätter begränsingen för vissa plan. Istället är det nog planens tyngd (Hercules) eller servicemöjligheterna (jetplanen), som sätter begränsningen. Landningsbanan räcker i praktiken för de flesta planen, förutom för större passagerarplan förstås, men kanske är det så att säkerhetsbestämmelserna kräver en viss säkerhetsmarginal för större plan, vilket banan inte uppfyller, oavsett om de i praktiken skulle kunna landa/lyfta där.

Tvivlar på att F15 kan användas på korta banor, jag vet att norska F16 utnyttjas från vägbaser(800m) men kräver då bromsskärm.

Politiska skäl? Det är långt ifrån ovanligt med amerikanska (strids)flygplan på svensk mark...
 
Bengtsve skrev:
Politiska skäl? Det är långt ifrån ovanligt med amerikanska (strids)flygplan på svensk mark...

Ja, man har ju hört talas som CIA-planen med fångtransporter och överlämning av terrorister på svenska flygplatser... så de amerikanska planen på svensk mark är väl vanligare än vad man tror. :)
 
Bengtsve skrev:
Tvivlar på att F15 kan användas på korta banor, jag vet att norska F16 utnyttjas från vägbaser(800m) men kräver då bromsskärm.

Politiska skäl? Det är långt ifrån ovanligt med amerikanska (strids)flygplan på svensk mark...

Man undrar ju vad NATO kör för skräp.
800m med bromsskärm, då våran Viggen kan både stara och land på under 500 m. =)

Att F15:en inte landar i Sverige beror inte på att det är för korta banor eller politiska beslut. Det är helt enkelt så att flygsoppan inte är NATO-klassad.
 
Andreas S Eriksson skrev:
Man undrar ju vad NATO kör för skräp.
800m med bromsskärm, då våran Viggen kan både stara och land på under 500 m. =)

Att F15:en inte landar i Sverige beror inte på att det är för korta banor eller politiska beslut. Det är helt enkelt så att flygsoppan inte är NATO-klassad.

Vi får hoppas att piloterna i F-15 inte har för känsliga avtryckarfinger. Jag menar, jag kommer att stå där med en vit Canon-tub och jag hoppas att de inte tror att jag ska skjuta missiler på dem. ;D
 
Andreas S Eriksson skrev:
Man undrar ju vad NATO kör för skräp.
800m med bromsskärm, då våran Viggen kan både stara och land på under 500 m. =)

Att F15:en inte landar i Sverige beror inte på att det är för korta banor eller politiska beslut. Det är helt enkelt så att flygsoppan inte är NATO-klassad.

Oj, det var verkligen intressant... men det är väl som du säger ett klassningsproblem, Jet A1 är ju i princip samma sak som JP-8. Hur kommer det sig t.ex att F-16 klarar Jet A1 men inte F-15?

Jag orkar inte argumentera ang viggens kortbanekapacitet utan nöjer mig med att säga att F-16 ursprungligen inte hade det kravet på sig. :)
 
Ingen som sett serien om de förnämligaste/viktigaste stridsflygplanen på Discovery.

F15 är/har varit ett av världens förnämligaste stridsflygplan utom på punkten att landningsbanan bör vara 1,5 kilometer, helst längre ;-(

Jag kommer fota på lördag ;-)
 
Bengtsve skrev:
Oj, det var verkligen intressant... men det är väl som du säger ett klassningsproblem, Jet A1 är ju i princip samma sak som JP-8. Hur kommer det sig t.ex att F-16 klarar Jet A1 men inte F-15?

Jag orkar inte argumentera ang viggens kortbanekapacitet utan nöjer mig med att säga att F-16 ursprungligen inte hade det kravet på sig. :)

Den är väl inte producerad i USA? ;)
Det var en som jag känner som flyger som sa det, och jag tycker att han borde väl veta, mer än så vet inte jag.
 
Aww... Jag var där för fyra år sedan... (Det va grymt häftigt!!) Men kan inte i år. :(
Och då var jag t.o.m assistent till "humlan" om ni har hört talas om den??
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.