Per
Aktiv medlem
nä, tycker jag inte att de kan. även de enklare kompakterna har fysiska reglage för att ändra inställningar...en mobil som inte har det är knappast i första hand en kamera.
Jag tycker också att fysiska reglage är värdefullt, det är en av de egenskaper där traditionella kompaktkameror ligger bra till - alla har som sagt sina för- och nackdelar. Men med bl.a. dedikerad kameraknapp med 'halv-avtryck' och möjligheten att zooma med volymknapparna känns handhavandet av mobilen som kamera helt ok för det mesta. Att justera inställningar på en tydlig pekskärm kan också vara enklare och mer intuitivt än med minimala knappar och vred, som man normalt är hänvisad till på de mest kompakta kamerorna. Kanske finns det en trend bland kompakterna som går mot allt färre fysiska reglage och mer touchscreen?
Samtidigt har en bra mobilkamera många tydliga fördelar jämfört med traditionella kompaktkameror, inte minst om den har väl fungerande USB-otg eller motsvarande teknik och kan agera förlängning av systemkameran. Redigeringsmöjligheterna är självfallet bättre i mobilen, och gränssnittet mot internet tillför massor av möjligheter. Mobilens skärm är också väldigt trevlig när man fotar. Den mest uppenbara fördelen är kanske att den "alltid" är med ändå, så att det inte blir någon extra pryl.
Sammantaget upplever jag att fördelarna med kameramobilen överväger för det mesta, och därför är mobilen den kompaktkamera jag oftast och helst använder. (t.ex. i Sarek eller Paris)