Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ställde ju frågan vad du hade som iOS inte har men du vill ju hellre vara dryg än att svara så....
Hade bra med din Nokia du.

Jag kan ge dig några saker:

• Möjlighet att skicka filer via Bluetooth.
  • Skapa och redigera Word-, Ecxel- och Powerpointfiler.
  • På min modell kan jag knappa på ett fysiskt tangentbord (vilket för mig har många fördelar framför ett virtuellt).
  • Jag kan använda min telefon som ett USB-minne genom att ansluta min telefon till en dator via USB-uttaget.
  • Jag har en maximal dataöverföringshastighet (HSDPA) på 14,4 Mbits/s. Om du har en Iphone 4S har du det också. Men har du en Iphone 4 eller tidigare modell har du endast en maximal överföringshastighet på 7,2 Mbits/s.
  • Jag har röstnavigering. Detta innebär att jag inte behöver titta på telefonen för att bli ledsagad då jag endast behöver följa rösten. Rösten finns med eller utan gatunamn. Med gatunamn talar rösten om vad gatan heter som jag skall svänga in på. Rösten finns på fler språk än jag har orkat räkna.
Det var några saker som jag kom på i hastigheten. Jo, förresten jag har en Nokia E7.

Mvh
Mats

Jo förresten! Iphone har något Apple kallar för Facetime. Enkelt uttryckt är det videosamtal. Den stora baksidan med detta Facetime är att det ENDAST fungerar mellan två Iphone-telefoner som dessutom måste vara uppkopplade till vars ett Wi-Fi-nät.

Med Nokia (Symbian) kan du ringa videosamtal till alla telefoner och detta sker över 3G-nätet.

Mvh
Mats

Jo förresten! Iphone har något Apple kallar för Facetime. Enkelt uttryckt är det videosamtal. Den stora baksidan med detta Facetime är att det ENDAST fungerar mellan två Iphone-telefoner som dessutom måste vara uppkopplade till vars ett Wi-Fi-nät.

Med Nokia (Symbian) kan du ringa videosamtal till alla telefoner och detta sker över 3G-nätet.

Mvh
Mats

Nja, videosamtal fungerar i stort sett endast på symbian. Varken Windows Phone, iPhone eller Android klarar det.

Jag har själv två gamla sony-ericsson symbian-dumb-phones, som jag kör videosamtal med istället för babyphones (som har taskig räckvidd och som blir utstört väldigt lätt). Fördelen med det hela i Schweiz är att videosamtal kostar 4kr per timme och fria megabyte till mobiltelefonen finns i stort sett inte, 1GB är det man kan få tag på till överkomliga priser.

Skype är nog annars den mest gränsöverskridande videosamtalsteknologien.

/Karl

Senast ändrad:
Fast vem ska man ringa till när man sitter där med sin sketna symbian-telefon som ingen annan har? :)

Det är fortfarande ganska många som fortfarande använder sin gamla symbianlur. Dom presterar inte så bra i nyförsäljningsstatistiken men det var ju telefoner med en byggkvalitet som man bara kan drömma om idag, så det är många som lever kvar och fortfarande används.

/Karl

Det är märkligt hur både Ericsson och Nokia gett bort marknaden till Apple & Google. De hade ju hög kvalité och smartphones.

Fast vem ska man ringa till när man sitter där med sin sketna symbian-telefon som ingen annan har? :)

Min poäng med videosamtal var att Nokia (Symbian) använder ett öppet system som alla mobiltelefontillverkare kan använda.Men Apple har valt en lösning som gör att IOS-användare bara kan kommunicera med andra IOS-användare under förutsättning att båda parter är uppkopplade via ett trådlösnätverk. Symbian har inte denna begränsning och det är bara att beklaga att Apple, i detta fall, inte valt att ansluta sig till ett öppet system. Du har helt rätt i att det blir svårare att ringa videosamtal ju mindre andel Symbiantelefoner som finns i bruk. Vi får hoppas att kommande Lumia-telefoner råder bot på detta. Och att Apple ger upp sitt, i mina ögon, kommunistiska system och blir öppen mot omvärlden. Mvh Mats

Min poäng med videosamtal var att Nokia (Symbian) använder ett öppet system som alla mobiltelefontillverkare kan använda.Men Apple har valt en lösning som gör att IOS-användare bara kan kommunicera med andra IOS-användare under förutsättning att båda parter är uppkopplade via ett trådlösnätverk. Symbian har inte denna begränsning och det är bara att beklaga att Apple, i detta fall, inte valt att ansluta sig till ett öppet system. Du har helt rätt i att det blir svårare att ringa videosamtal ju mindre andel Symbiantelefoner som finns i bruk. Vi får hoppas att kommande Lumia-telefoner råder bot på detta. Och att Apple ger upp sitt, i mina ögon, kommunistiska system och blir öppen mot omvärlden. Mvh Mats

Det skulle förvåna mig om videosamtals-systemet är helt fritt. Det är helt säkert belagt med ganska höga licensavgifter eftersom ingen använder det.

/Karl

Det är märkligt hur både Ericsson och Nokia gett bort marknaden till Apple & Google. De hade ju hög kvalité och smartphones.

Nokia har idag en VD vid namn Stephen Elop. Han kommer närmarst från Microsoft. Han gjorde en sak som är tabu bland företagsledare. Han talade illa om sina produkter (Symbian och Meego) i något som han kallade för "the burning plattform". I praktiken innebar det att Nokias marknadsandelar föll från 33% i februari 2011 till 12% i december 2011. Mvh Mats.

Apples framgångar ska ses i ljuset av den hype som skapades när mac-användande mediaarbetare plötsligt fick en smartphone med samma logga i handen, och kvickt knöt väldigt starta personliga band till den. Man behöver inte ens logga ut från Fotosidan för att se exempel på det helt fantastiska flöde av 'redaktionell reklam' som följde. Det saknar förmodligen motstycke i marknadsföringshistorien.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=4737019

Apples framgångar ska ses i ljuset av den hype som skapades när mac-användande mediaarbetare plötsligt fick en smartphone med samma logga i handen, och kvickt knöt väldigt starta personliga band till den. Man behöver inte ens logga ut från Fotosidan för att se exempel på det helt fantastiska flöde av 'redaktionell reklam' som följde. Det saknar förmodligen motstycke i marknadsföringshistorien.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=4737019

Det är en stor del av sanningen.

Att sedan iOS och Android var betydligt bättre operativsystem med kapacitiva skärmar är en annan del av sanningen.

/Karl

Lite synd att det delvis "spårade ur" till en iOS>Android>Symbian>Win diskussion, jag tyckte kameran i sig självt var ett intressant diskussionsämne... :)

Förhoppningsvis kommer ju kameran i Nokias exklusivmodell ur Win-sortimentet senare i år. Den kan bli riktigt kul, sugen på en sån. Oavsett operativsystem - även om jag också är lite skeptisk till Symbian som plattform just nu.

Det är en stor del av sanningen.
Att sedan iOS och Android var betydligt bättre operativsystem med kapacitiva skärmar är en annan del av sanningen.
/Karl

Nokias VD sade så här om Iphone i februari 2011:
"The first iPhone shipped in 2007, and we still don’t have a product that is close to their experience."

Här kommer en kommentar från Tomi T Ahonen på detta uttalande:

"(in fact 'first iPhone' was so deficient, that Apple spent the next three years making 15 major revisions to it, fixing its bugs, upgrading its hardware, operating system and software - where 14 out of those 15 upgrades and changes - that were celebrated by Apple as its biggest innovations in the official Apple press releases announcing the iPhone 3G, iPhone 3GS, iPhone 4 and their related iOS software updates - were all already deployed on Nokia's top smartphones before the first iPhone shipped in 2007. Yes, when Elop sais 'we still don't have a product close to their experience - that may be how President of the Moon Colony Newt Gingrich speaks, when normal people here on Planet Earth will actually look at the data and find that up to 2011, Apple hadn't yet caught up to Nokia smartphones from four years before.)"

Nokias nuvarande VD har helt enkelt noll koll på mobilbranschen eller så ljuger han medvetet för att försöka legitimera partnerskapet med (i mobilbranschen) småhandlaren Microsoft.

Det är inte konstigt att det går dåligt för Nokia just nu.

Mvh
Mats

Lite synd att det delvis "spårade ur" till en iOS>Android>Symbian>Win diskussion, jag tyckte kameran i sig självt var ett intressant diskussionsämne... :)

Förhoppningsvis kommer ju kameran i Nokias exklusivmodell ur Win-sortimentet senare i år. Den kan bli riktigt kul, sugen på en sån. Oavsett operativsystem - även om jag också är lite skeptisk till Symbian som plattform just nu.

Det är ju roligt att någon gör telefoner med vettiga kameror.
Frågan jag ställt mig är varför ingen kamera med telefon kommer.
Polaroid missade ju grovt med sin android-baserade kamera, som inte fick telefonfunktion.

Polaroid missade ju grovt med sin android-baserade kamera, som inte fick telefonfunktion.

om jag får gissa så tror jag inte efterfrågan på en kamera med telefonfunktion är särskilt stor. bättre kameror i smartphones är nog vad folk hellre vill ha.

Nokias kameramobiler kan sen flera år mycket väl betraktas som (bl.a.) "kameror med telefon", med sina för- och nackdelar som alla andra kameror. De råkar bara inte ha det mobil-os som ni föredrar.

Nokias kameramobiler kan sen flera år mycket väl betraktas som (bl.a.) "kameror med telefon", med sina för- och nackdelar som alla andra kameror. De råkar bara inte ha det mobil-os som ni föredrar.

nä, tycker jag inte att de kan. även de enklare kompakterna har fysiska reglage för att ändra inställningar...en mobil som inte har det är knappast i första hand en kamera.

om jag får gissa så tror jag inte efterfrågan på en kamera med telefonfunktion är särskilt stor. bättre kameror i smartphones är nog vad folk hellre vill ha.

Det tror jag också. Smartphones tar över efter instegs-kompakterna, och vill man ha en bättre kamera får man köpa en lite, lite dyrare kompakt. Då får man ju oftast en bra optisk zoom med också.

Helt ärligt är ju de bästa kompaktkamerorna i höjd med vad de bästa systemkamerorna för 8-9 år sedan kunde prestera. Få rena "ibland"-fotografer klarar sig inte med en bra kompakt idag. Sedan får man ett kliv till om man går upp på Nikon "1", µFT, eller APS. Men då kräver det ofta lite mer användarinblandning också - vilket inte alla är så intresserade av. De vill bara ha bilderna, inte "fotograferandet".

Prispressen på smartphones har nog hållt nere kamerakvaliten en hel del. Vilket är lite synd, för för bara ett par hundralappar (per mobil-modell) till hade man kunnat få en riktigt kompetent kameramodul inkluderad - som nu i Nokias modeller t.ex.

Det tror jag också. Smartphones tar över efter instegs-kompakterna, och vill man ha en bättre kamera får man köpa en lite, lite dyrare kompakt. Då får man ju oftast en bra optisk zoom med också.

Helt ärligt är ju de bästa kompaktkamerorna i höjd med vad de bästa systemkamerorna för 8-9 år sedan kunde prestera. Få rena "ibland"-fotografer klarar sig inte med en bra kompakt idag. Sedan får man ett kliv till om man går upp på Nikon "1", µFT, eller APS. Men då kräver det ofta lite mer användarinblandning också - vilket inte alla är så intresserade av. De vill bara ha bilderna, inte "fotograferandet".

Prispressen på smartphones har nog hållt nere kamerakvaliten en hel del. Vilket är lite synd, för för bara ett par hundralappar (per mobil-modell) till hade man kunnat få en riktigt kompetent kameramodul inkluderad - som nu i Nokias modeller t.ex.
håller med om allt du sa, förutom det där med prispress...alla toppmodeller kostar ju minst 5000:- vid release. tror inte att det är där skon klämmer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar