Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)
nä, tycker jag inte att de kan. även de enklare kompakterna har fysiska reglage för att ändra inställningar...en mobil som inte har det är knappast i första hand en kamera.

Jag tycker också att fysiska reglage är värdefullt, det är en av de egenskaper där traditionella kompaktkameror ligger bra till - alla har som sagt sina för- och nackdelar. Men med bl.a. dedikerad kameraknapp med 'halv-avtryck' och möjligheten att zooma med volymknapparna känns handhavandet av mobilen som kamera helt ok för det mesta. Att justera inställningar på en tydlig pekskärm kan också vara enklare och mer intuitivt än med minimala knappar och vred, som man normalt är hänvisad till på de mest kompakta kamerorna. Kanske finns det en trend bland kompakterna som går mot allt färre fysiska reglage och mer touchscreen?

Samtidigt har en bra mobilkamera många tydliga fördelar jämfört med traditionella kompaktkameror, inte minst om den har väl fungerande USB-otg eller motsvarande teknik och kan agera förlängning av systemkameran. Redigeringsmöjligheterna är självfallet bättre i mobilen, och gränssnittet mot internet tillför massor av möjligheter. Mobilens skärm är också väldigt trevlig när man fotar. Den mest uppenbara fördelen är kanske att den "alltid" är med ändå, så att det inte blir någon extra pryl.

Sammantaget upplever jag att fördelarna med kameramobilen överväger för det mesta, och därför är mobilen den kompaktkamera jag oftast och helst använder. (t.ex. i Sarek eller Paris)

Prispressen på smartphones har nog hållt nere kamerakvaliten en hel del. Vilket är lite synd, för för bara ett par hundralappar (per mobil-modell) till hade man kunnat få en riktigt kompetent kameramodul inkluderad - som nu i Nokias modeller t.ex.

Är inte design-idealet (platt och tunn) en större bromskloss än priset när det gäller mobilkameror?

Det skulle förvåna mig om videosamtals-systemet är helt fritt. Det är helt säkert belagt med ganska höga licensavgifter eftersom ingen använder det.

/Karl

Att videosamtal-systemet skulle vara belagt med någon form av licensavgift har jag aldrig hört talas om. Så det är jag tveksam till.

Finns det någon som känner till om det finns licens-avgifter inblandat i videosamtal-systemet?

Mvh
Mats

Är inte design-idealet (platt och tunn) en större bromskloss än priset när det gäller mobilkameror?

Jag misstänker att det är så. För just Nokia 808:an har fått kritik för att ha dålig design och se klumpig och ful ut. Människor idag tänker helt enkelt mer på designen än funktionen.

Mvh
Mats

Jag misstänker att det är så. För just Nokia 808:an har fått kritik för att ha dålig design och se klumpig och ful ut. Människor idag tänker helt enkelt mer på designen än funktionen.
de flesta tänker inte alls, utan köper helt enkelt en iphone.
Och de flestas intresse av kameran sträcker sig inte längre än till att ta lite bilder och lägga upp på Facebook.

Jag tänkte att någon kunde göra en telefon med 3x optisk zoom och något extra reglage. Den skulle kunna matcha t.ex Canon S95 optiskt. Jag tycker inte att en telefon måste vara 3 mm tjock och att ha en kamera app i nallen värd namnet skulle ju göra resten.
Fast jag tillhör väl helt fel fokusgrupp och fattar inte grejen ;-)

Det finns ju ett gäng som har en telefon och en S95 i fickan, borde finnar en marknad.

Jag tänkte att någon kunde göra en telefon med 3x optisk zoom och något extra reglage. Den skulle kunna matcha t.ex Canon S95 optiskt. Jag tycker inte att en telefon måste vara 3 mm tjock och att ha en kamera app i nallen värd namnet skulle ju göra resten.

Det finns ju ett gäng som har en telefon och en S95 i fickan, borde finnar en marknad.

tunn telefon är bra...slinker lätt ner i innerfickan på kavajen :)

Bland finnarna på marknaden är nog Nokia 808 det bästa som finns i kameraväg just nu.

/Karl

riktigt intressant artikel/test

falklumo.blogspot.com/2012/03/icamera-nokia-808-pureview-part-i.html?m=1

Märkligt diskussion om videosamtal. Videosamtal har varit standard i 3G-telefoner under de tio år systemet har funnits, även om det i stort sett bara är teckenspråksanvändare som kommit att använda funktionen.

En tillverkare har dock valt bort funktionen för en egen, inkompatibel, variant. Gissa vilken.

Märkligt diskussion om videosamtal. Videosamtal har varit standard i 3G-telefoner under de tio år systemet har funnits, även om det i stort sett bara är teckenspråksanvändare som kommit att använda funktionen.

En tillverkare har dock valt bort funktionen för en egen, inkompatibel, variant. Gissa vilken.

Android och Windows Phone kan det inte heller. Jag använder funktionen ofta med två gamla sonyericsson telefoner som babyphone.

/Karl

Du menar precis som alla telefoner utom iphone...? 1400mAh känns klent, dock.

Nej, det menar han nog inte eftersom det finns ett antal telefoner förutom iPhone som har fast monterat batteri.

Edit: Och batterikapacitet är inte det relevanta, utan energiförbrukningen i relation till batterikapaciteten. Det är viss skillnad.

Nej, det menar han nog inte eftersom det finns ett antal telefoner förutom iPhone som har fast monterat batteri.

Edit: Och batterikapacitet är inte det relevanta, utan energiförbrukningen i relation till batterikapaciteten. Det är viss skillnad.
Ja, visst finns det det. De flesta bra telefoner har dock utbytbara batterier.

Batterikapaciteten är precis lika relevant som energiförbrukningen.
Lägre kapacitet ger sämre batteritid än högre kapacitet, oavsett förbrukning.
1400mAh är inte jättelite, men heller inte mycket. Använder man sin telefon flitigt är varje uns av extra ström i batteriet guld värt.

Tittar man på de specade standby- och samtalstiderna så ser det väl i alla fall rätt hyfsat ut, jämfört med Galaxy S2 som har ruskigt bra batteritid med smartphone-mått mätt.

Du menar precis som alla telefoner utom iphone...? 1400mAh känns klent, dock.

Tyvärr, som sagt, har det blivit allt vanligare med helt inbygda batterier så det är gott att se att alternativet lever. Och 1400 mAh "känns" inte över huvudtaget så länge man inte slickar på batteriet, det är den praktiska drifttiden som "känns" och det återstår att se hur den blir för 808. Nokias telefoner brukar ligga bra till där, har väl att göra med strömsnål teknik antar jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar