Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Noise Ninja erfarenheter...Ngn?

Produkter
(logga in för att koppla)

sla

Aktiv medlem
Hej har någon prövat Noise Ninja och iså fall funkar det. Fotar Nikon och ja, de brusar mer en Canon, men en sådan diskussion vill jag inte ha. Utan Noise Ninja? Några erfarenheter?

Är kass på efterbehandling, det bör kännas till.....

Stefan

Jag har använt det ett tag och var i stort sett nöjd med resultatet. Det enda problemet jag märkte var att den inte ville behandla mina jpg koverterade från RAW. Vet inte om detta bara gäller min kamera (D80) eller mitt konverteringsprogram eller om det alltid är så. Det som är bra med programmet är att man kan ladda ner profiler från deras hemsida till just din kameramodell för att få ett så bra resultat som möjligt.

Jag gav hur som helst upp Noise Ninja till förmån för NoiseWare som faktiskt är bättre. Det fick bäst i test i Kamera&Bild när de testade olika brusreducerare i förra numret. Till NoiseWare finns inga profiler men programmet är självlärande och lär sig efterhand mer och mer hur du vill ha dina bilder från just din kamera. Det finns också en hel del inställningsmöjligheter, samt ett autoläge för de som önskar det. Så min rekomendation är nog NoiseWare. Båda kostar ungefär lika mycket. Du kan testa det här:
http://www.noiseware.com/download.aspx

Jag kör Noise Ninja och är mycket nöjd med det (använder D50). Även om man bara kör Auto Profile blir resultatet bra. I stort sett bibehåller det detaljupplösningen bra men om man är extra noga med detaljerna kan man dra ner lite på reduceringen av luminansbruset och främst reducera kromabruset. Effekten blir mer film-kornlikt brus som jag upplever som mycket acceptabelt.

Johannes

Hej Stefan,
mitt råd till dig är att testa de olika brusreduceringsprogrammen, utnyttja fria testperioder, och välj det program som du känner dig mest hemma med. Själv har jag såväl Neatimage, Noiseninja som Noiseware, alla inköpta i någon sorts idiotisk förhoppning om att hitta "det bästa" brusreduceringsprogrammet. Den enda slutsats jag kan dra är att ett program ger något bättre resultat i något fall för en viss bild och på ett visst iso, ett av de andra programmen fungerar bättre för andra bilder och andra iso tal. Själv faller jag oftast tillbaka på Neatimage, men bara för att det var det första jag köpte, så prova och köp det du bäst känner för. Brusreduceringskvaliten i de olika programmen är i princip likvärdig.

Mvh/Lars-Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar