Annons

Nissin di866 och Canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Dataidar

Aktiv medlem
Har förstått på olika forum att kombination di866-7d inte är helt klockren för en del medan andra är lyriska. Därför skrev jag till Nissin och frågade om kompatibiliteten mellan dessa. Här är svaret:

--------------------------------------------
Dear Dan,
Thank you for email and interested in Nissin flash.

As you may know the Di866 was launched to market early than Canon EOS 7D. This is the reason that the first lot of Di866 doesn’t support the new commander of 7D.

It can be solved through the firmware update by USB.

Actually we’ve done the firmware but waiting for downloading program from Japan side to finish. Frankly tell, we are not able to confirm the releasing date at this moment.

To avoid too long waiting for Nissin value customers. We decided to do the exchange for first lot of Di866 until we are able to release the firmware by USB update.

The firmware is free of charge and you can download it from our website once released. But we are not able to provide the instruction since it is not yet done at this moment.

If you are considering to buy, please make sure to buy the flash after with S/N after 011962101.

Thank you very much.
Nissin

--------------------------------------------

Ett ärligt och informativt svar och kanske en förklaring till de olika erfarenheterna av kombinationen.

Min fråga här på forumet är om någon har en di866 med s/n högre än 011962101 och erfarenhet av den tillsammans med 7d:n? Jag är särskilt intresserad av den trådlösa slavfunktionen.
 
Tjena,

Jag har en 7D, 3 Nissin di866 och 2 canon 430EXII. Alla dessa fungerar klockrent tillsammans och lätt att använda. Däremot jan jag säga att jag som gick från Nikon till Canon, tycker inte att canon's styrning av blixtar är i närheten av lika bra som nikon.
Men men, det fungerar bra och jag är nöjd ändå. Kunde inte filma med min Nikon D2x och den var inget vidare på höga ISO. Så man får ge och ta...
 
Tjena,

Jag har en 7D, 3 Nissin di866 och 2 canon 430EXII. Alla dessa fungerar klockrent tillsammans och lätt att använda. Däremot jan jag säga att jag som gick från Nikon till Canon, tycker inte att canon's styrning av blixtar är i närheten av lika bra som nikon.
Men men, det fungerar bra och jag är nöjd ändå. Kunde inte filma med min Nikon D2x och den var inget vidare på höga ISO. Så man får ge och ta...

Hej och stort tack för info!!

Några frågor:
Har du använt endast 7d:n och di866:an trådlöst?
Hur funkade detta i så fall beträffande avstånd mellan kamera och blixt osv?
Vad tycker du skillnaden mellan Nikons och Canons styrning är?
 
Hej,

jag har mest använt 7D's inbyggda blixt för att trigga, och det fungerar bra. Har kört mest inomhus och då är det rätt bra räckvidd, utomhus vet jag inte men jag kan tänka mig att i starkt solljus ute är det nog rätt kasst. Har 2 st Pocketziard FlexTT5 + en mini också, och fram till för några dagar sedan så har dom inte fungerat med Nissin, men nu har PW släppt en firmware-uppdatering, så ska testa mer med dem.
Nikon har väl i ganska många år kunnat styra blixtar med den inbyggda som master, så det är väl inte konstigt att dom ligger föra (7D är ju canon's första). Men just att det är enklare att ställa in grupper och kunna blixtexponeringskompensera (långt ord) vissa grupper på ett bättre sätt än vad Canon 7D gör.. Det blir kanske så där när man kört in sig på ett visst system, så tycker man det är bättre än det andra.

Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.