Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikor 50mm 1,4ai eller nikor 50mm 1,8ai?

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter bra... :) I stort sett det enda sättet att bli missnöjd med kvaliteten är om du får tag på ett riktigt misshandlat missfoster... Hur gick det med 180'an?

Låter bra... :) I stort sett det enda sättet att bli missnöjd med kvaliteten är om du får tag på ett riktigt misshandlat missfoster... Hur gick det med 180'an?

får den nästa vecka,kommer lägga ut bilder tagna med det,det kommer bli spännande.om det är av intresse så finns nu på tradera ett micro nikor 55 f2,8 ai för 510kr en dag kvar av auktionen.M

jag kommer att köpa 50 1,4 ai,det känns som lite mer på"riktigt"att köra helt manuellt,lite old school,kanske kommer jag tröttna på det o köpa en nyare version med af,men jag är riktigt sugen på den gluggen så att det vattnas i munnen,min själ dansar samba i kroppen just nu.hehe

Har själv lite svårt att låta bli gamla objektiv, det är såå skön känsla i dom.

Har suktat efter en F50/1.2 sedan jag första gången jag såg en. Vilken massiv bjässe glas och metall.

Jag kommer nog förr eller senare köpa en Nikon F2AS för att hänga manuella gluggar på så uppnår man nirvana.

Hur coolt som helst.

/Kjell

Lysande...! :) Jag har 50'or så jag kan gödsla med dom, men flickvännens lillasyster ska precis köpa en 50/1.8...

Då kan ju du förmodligen svara på en fråga som jag bär på :)
Hur stor individskillnad är det på olika objektiv av samma sort?

Toleransena ju mycket små och de är handbyggda, fint men det brukar ge skillnader mellan individer.

Då kan ju du förmodligen svara på en fråga som jag bär på :)
Hur stor individskillnad är det på olika objektiv av samma sort?

Toleransena ju mycket små och de är handbyggda, fint men det brukar ge skillnader mellan individer.

Det beror helt på hur infattningen av de enskilda linserna är i tolerans, samt hur "fördelade" korrigeringen i linserna är... Nikons AI-S linser anses allmänt vara i samma klass som det absolut bästa som finns idag. 6-8 linser i en "avslappnad" konstruktion från 70-80tal är i allmänhet mycket bra (de har väldigt små toleranser och är mekaniskt sett fantastiskt bra). Skillnader mellan olika ex av dessa objektiv är almmänt sett väldigt låg, men visst kan man hitta "ruttna" ex även av dessa... Oftast har någon tidigare ägare tappat dem - det är inte alltid man kan se detta på ytterhöljet!

Tar du sedan ett objektiv som t.ex Canon's 70-200/2.8IS som är ett modernt toppklassobjektiv så skulle egentligen två av tre aldrig fått passera kvalitetskontrollen - om dom hade haft någon. Tre av sammanlagt fyra jag ägt/använt har varit klart underpresterande... Två så illa att de returnerades omedelbart.

Vissa objektiv har högre avvikelsemarginaler än andra - det finns inga "normalfall" :)

Av tre AI-S 1.4 och två AI-S 1.8 så har jag inte kunnat se någon skillnad mellan olika ex. Vidvinkel och långa tele är normalt sett "känsligare" för avvikelser.

Joakim, har du någon erfarenhet av Nikon 300/4? Finns det fallgropar eller tycker du man skall gå på en pirat(som jag i och för sig ändå känner att jag skulle ha svårt för).
Mvh
JB

Tyvärr inte, jag har faktisk aldrig ägt ett objektiv längre än 200/2.0 :) - om man inte räknar ett 70-210 zoom som aldrig användes innan det byttes vidare...

Tyvärr inte, jag har faktisk aldrig ägt ett objektiv längre än 200/2.0 :) - om man inte räknar ett 70-210 zoom som aldrig användes innan det byttes vidare...

Hmm. 200/2... Jag skulle sannerligen vilja lägga vantarna på en sådan. Har du möjligtvis ett litet tips var ett sådant kan inhandlas?
Jag pratar naturligtvis om den manuella varianten.

Vad gäller Nion 300/4 så har jag varit nöjd ägare till båda variantena, med en liten spets till AF-S varianten dock.

/K

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto