Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikons skönaste grepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
läste en canon-tråd och tyckte den blev lite härligt nördigt teknikkul när det blev listning på vilka canondigisystemisar som var skönast att hålla i.
jag började genast fundera över vilka nikons jag tycker känns bäst.
... och insåg att jag hållit i fler canons än nikons, nikonist till trots.

nåväl.
här kommer min nördlista (fyll gärna på med era. motivera gärna):

D2x (skönast)
D1(x?)
D2h
D100 (blir bättre med ett vertikalgrepp, fast lite klumpig)
D70
D30 (oj det var ju en canon! tur att den hamnade sist) ;o)

tycker D2x har "skönt gummi" och är visserligen tung men mindre och smidigare än en D100 med vertikalgrepp..
vertikalgreppet på min D100 har redan börja tappa gummit, så nu kör man osäkert. ;o)
D1(x?) minns jag inte så mycket av, men den ser ju nästan likadan ut som en D2x så det måste ju varit ytterst liten skillnad, greppmässigt sett.
D30 tog jag med mest för att det var den digisystemaren vi (jag å min man) lånade hem för att testa och se vad vi skulle köpa för kamera.
det var lite väl starka blåa och gröna färger (fast schyssta hudtoner) i den.
så vi köpte D100 i säcken i stället.. ;o)

D2x D2h får dela min förstaplats. Har inte märkt skillnad, Enormt "skönt gummi" *oups!*

D100 Fördel lätt mot D2X, men lite mer halkig

D70 Känns ungefär som D100, men lite mindre. I princip dött lopp där

D50 Kände jag på mässa, och den får komma sist för att den är för liten och för lätt.

D1-hus har jag inte testat, men anar dom hamnar i trakt med D2-husen

Är det tillräckligt med gummi för att täcka hela apparaten eller bara där det behövs och håller det om det går undan? :)

/Johan

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto