ANNONS
Annons

Nikons FM3A

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Jag har helt enkelt en liten fundering runt huset. I FM2:an var det ett problem med sökaren för oss med glassögon, är detta korrigerat eller inte?

En liten sidofråga: Ni som har huset, hur är den?

Kan bara säga att jag har svårt att få in hela sökarbilden utan glasögon. Det är annars det enda som stör mig med kameran och att man får frammatningsarmen i ögat men det är man ju van vid. Får kanske ta och operera näsan lite mindre =)

Valet står mellan en FM3A och en F90x.

Jag tycker det känns som att F90:an är lite seriösare för man kan använda den till mer men FM3:an mer rolig att använda.

Någon?

ThomasT skrev:
Jag tycker det känns som att F90:an är lite seriösare för man kan använda den till mer men FM3:an mer rolig att använda.
Jag ser det inte på samma sätt. Ibland behöver jag smidigheten hos de automatiska kamerorna men jag lär mig mer av de manuella kamerorna.

FM3A är ju ett trevligt smycke som man gärna skulle ha, liten och smidig. Men nog skulle jag i en valsituation ändå välja F90x.

Det är i mina ögon en bättre manuell kamera eftersom den har slutartider i tredjedels steg och spotmätare. Jag skulle personligen uppleva det som ett seriöst handikapp att bara ha en centrumvägd mätare, men det beror ju på vad och hur man fotograferar.

Hej
>Jag har både fm2 och f90x, gissar att sökaren i
fm3a är ganska lik den i fm2.
Om så är fallet är f90:an det självklara valet
om man tycker sökaren är viktig och man är
glasögonbärare.

jimh skrev:
FM3A är ju ett trevligt smycke som man gärna skulle ha, liten och smidig. Men nog skulle jag i en valsituation ändå välja F90x.
Jo... om man ser till nypriset. Om man inte behöver automatiken så kan man lika gärna köpa en bättre begagnad manuell klassiker.

Det blir nog en F90x, har ju gått runt och drömt om den i ett år snart. Begagnat för runt 5500 kr, mums :)

jimh skrev:
Jag skulle personligen uppleva det som ett seriöst handikapp att bara ha en centrumvägd mätare, men det beror ju på vad och hur man fotograferar.
Intressant. På min D100, som väl kan betecknas som modern, finns det flera mätmetoder, men jag använder aldrig något annat än centrumvägt. Sitter i sedan jag körde F3.
Men jag är väl lite konservativ;-)

FM3A och F90X är såpass olika kameror, jag har svårt att se en situation där man väljer mellan dessa.

Jag såg nikons f90x idag. fy fan vilket missfoster i mitt tyckte. helt genomplastig, det vill jag verkligen inte ha i en kamera.

någon som har testat en EOS-1n? är den fin? hur är det att fota med glasögon?

ThomasT skrev:
Jag såg nikons f90x idag. fy fan vilket missfoster i mitt tyckte. helt genomplastig, det vill jag verkligen inte ha i en kamera.

någon som har testat en EOS-1n? är den fin? hur är det att fota med glasögon?

Hmm Thomas.. Först går du omkring och drömmer om den i ett helt år och sedan är den plastig?

;)

Nåväl. EOS 1N är helgrym i kvalitén och känslan när man håller i den är bara underbar. Jag är riktigt nöjd med min. Precis som Peter säger, F4 är ett bra val oxå. Om du vill ha en F4/EOS 1N i bra skick får du nog räkna med lite mer pengar.

Jag har så lite fel på mina ögon så jag använder istället EOS 1N's inbyggda dioptriinställning, den går från -3 till +1. Med glasögonen på, har jag svårt att se hela sökarbilden.

Varför inte en F3Hp

Hej ! För en glassögonbärare måste ju en begagnad F3Hp vara idealet, jag har själv en F3Hp, har haft i 8år, inga problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar