alf109 skrev:
Om man vill ha maximal skärpa och minimal distorsion är alltid fasta brännvidder bättre än zoomar, det är den enkla sanningen. Så om man inte tycker att det praktiska med en zoom är viktigare än bildkvalitet är alltid fasta brännvidder att föredra.
Har du sovit de senaste åren eller? Att jag frågar beror på att bildexempel efter bildexempel här på FS, på photozone, i tidningen Fotos tester så motsägs ditt påstående i stort sätt hela tiden.
De moderna zoomarna är i stort sätt alltid bättre = skarpare än de i dag tämligen antika fasta objektiv som finns till Nikon. En av de skarpaste Nikkor objektiv som tex Photozone mätt upp är det nya 18-135. Rent enastående upplösning. Högre än tex AF85 mm f1,4 och många andra. Givetvis finns det undantag åt bägge håll.
I teorin har du rätt. Inte minst visar Zeiss det med sin 50 mm f1,4 ZF som slår alla andra objektiv till Nikon. Tyvärr är inte Nikons motsvarighet lika bra. Foto fick högre upplösning med 17-55 än med AF-D50mm f1,4 vid testet av D200.
Det fortsätter så här i test efter test. Gissningsvis beroende på att de flesta av Nikons fasta objektiv är av rätt gammal konstruktion. De få moderna som finns är förmodligen av en helt annan kaliber. Jag har inte testat själv den nya 200:an men den lär vara enastående.
En 55 f2,5 micro som ansågs vara en av de skarpaste Nikkor någonsin på film fungerar tex inte alls speciellt bra på en D2X. 17-55 är skarpare på alla bländare. Likaså med alla mina AI som jag har tillgång till. Mellan 24 mm till 85mm. Alla är oskarpare än motsvarande modern zoom. Ca ett bländarsteg skiljer det. 55 micro är lika skarp på 4 som 17-55 är på 2,8 etc. Till och med 18-70 (kitgluggen) är bättre.....Undantag finns även här, AI 24mm f2,8 är lika bra på just 2,8 men sämre på resten
Det är dags att skrota denna "sanning". I alla fall tills tillverkarna konstruerar fasta objektiv som är moderna.....Att de nu tillgängliga fasta objektiven har andra bra egenskaper är en annan sak. Mindre, snabbare, lättare, mindre distortion och andra avbildningsfel än zoomarna etc är ju bara trevligt men de är oftast INTE skarpare.
De skarpaste objektiv som jag har testat på D2X är 17-55 f2,8, 70-200 VR, AF-D85 mm f1,4, Zeiss 50mm f1,4 ZF. Zeissen och 85:an är bäst = skarpast. Jag har dom allihop och om någon vill testa själva så är ni välkomna att höra av er.
Nikor 14mm f2,8 har fått rätt dålig kritik i de flesta tester jag har läst. Har dock inte testat den själv. 35/2 har jag och den är bra, dock hela tiden aningens sämre än 17-55 men inte mycket. Inget som syns på en utskrift ens i A3 men det syns på skärmen i 100%.