ANNONS
Annons

Nikons finest

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Hej på er!

Är intresserad av att höra era åsikter i mitt optikvelande. Kör idag med en D2x och en rad med objektiv. Nu håller jag på att förfina mitt fotograferande och mina glas.

Min fråga till er, vilken/vilka är de skarpaste gluggarna till nikon?

Sedan jag köpte min AF85/1.4D så duger fan inget längre :(

Mvh // Martin

.....Skärpa är ju inte allt men visst finns det en rad fina glas till Nikon; 17-55/f2.8 i kombination med 70-200/f2.8 VR eller min nya personliga favorit Sigma (ja, faktiskt...) 50-150/f2.8 och de klassiska 50:eek:rna /f1.4 och /f1.8.

/Tommy

Japp, en AF-S28-70/2.8D står faktiskt på önskalistan, men jag har ingen egen erfarenhet av den. Jag har både 17-55 och 70-200 gluggarna i väskan, men de får storstryk av 85/1.4! Nerbländad ett par till tre steg så är den nog nästintill oslagbar...

Hur är Nikons AF14/2.8D vidvinkel?

Mvh // M

Anderzon skrev:
Japp, en AF-S28-70/2.8D står faktiskt på önskalistan, men jag har ingen egen erfarenhet av den. Jag har både 17-55 och 70-200 gluggarna i väskan, men de får storstryk av 85/1.4! Nerbländad ett par till tre steg så är den nog nästintill oslagbar...

Mvh // M
Nikons 50 mm 1,4 1,8 är inte att jämföra med 85:an. Den är svårslagen sett till skärpa, kontrast och färgåtergivning totalt sett. Utav mina gluggar så är det nog endast min 105 2,8 af-s vr som kommer något så när i närheten.

Är det någon här som använder Nikon ai 35/2 på sin digitalkamera?

Jag fotar med film och tycker väldigt mycket om detta objektiv, särskilt till svartvitt!
Jag kan inte riktigt förklara känslan, det är som att den egentligen inte är särskilt skarp, men ändå lyckas den få fram väldigt fina och distinkta ytor, samtidigt som den har en underbar oskärpe-rendering.

Nikon ais micro 55/2.8 är också ett mycket trevligt och skarpt objektiv.

Nikon ai 20/3.5 är inte exceptionellt skarp, men det är kul med bildvinkeln.

Jag använder en manuell 35 2,0. En väldigt bra glugg till min D200. Skarp men ändå mjuk på nåt sätt.
Köpte den för 1000:- i toppskick. Jag använder den väldigt mycket som normaloptik, och när jag vill bära lätt.

/Leif

Köp ett Zeiss Planar ZF T* 50mm f/1.4 om du vill ha skärpa, men då kanske du blir missnöjd med ditt 85mm f/1,4D! ;-)

/Pontus

Anderzon skrev:
Hej på er!

Är intresserad av att höra era åsikter i mitt optikvelande. Kör idag med en D2x och en rad med objektiv. Nu håller jag på att förfina mitt fotograferande och mina glas.

Min fråga till er, vilken/vilka är de skarpaste gluggarna till nikon?

Sedan jag köpte min AF85/1.4D så duger fan inget längre :(

Mvh // Martin

Om man talar om den skarpaste gluggen som kan sättas på en Nikon...
Då undrar jag om inte "ZEISS Lenses for Nikon F Mount" ligger bra till!?

Och hur man än vrider och vänder på det,
och OM nu den absoluta skärpan är så viktig,
så måste det nog betyda en fast optik...
Ett zoom-objektiv, kan aldrig bli så bra som en fast kvalitetsoptik, just genom komplexiteten i linskonstruktionen hos en zoom...
Men, zoomen har andra fördelar!! :)

Anderzon skrev:

Mvh // M

Om man vill ha maximal skärpa och minimal distorsion är alltid fasta brännvidder bättre än zoomar, det är den enkla sanningen. Så om man inte tycker att det praktiska med en zoom är viktigare än bildkvalitet är alltid fasta brännvidder att föredra.

Kan bli lite konstigt i dessa trådar i bland när man tex rynkar på näsan åt en 50/1,8D (som optiskt presterar minst lika bra som 50/1,4D) och samtidigt lyfter en normalzoom till skyarna för dess optiska egenskaper. I min värld är det en indikation på att man inte riktigt vet vad man snackar om.

Om man går in på http://www.photodo.com/products.html?manuid=2&name=Nikon
så kan man titta lite på hur olika gluggar presterar, sen säger ju inte mätdata något om mer subtila egenskaper som tex bokeh och motljusegenskaper mm som kan vara avgörande för vilken glugg man väljer.

Fast optik

Motljusegenskaperna, färgåtergivning, lyster, kontrast, behaglig skärpa, bokeh! Allt finns i Nikkor 300mm f2,8 VR. Sigmas 120-300 äger jag åxå och tyckte den var riktigt bra men glöm motljus och bilderna blir på något vis matta och "skräpiga" En zoom är bra i gömslen men fasta linser är nog oslagbara. Skaffade 50mm 1,8D och 20mm 2,8D. 20mmn kräver mycket av användaren men kommer att bli spännande att använda på allvar. 50mmn är billig och bra, svårt att tro sånt existerar och jag gillar att flytta på mej i motivsökandet och inte stå som en lykstolpe och zooma:) Jag har provat många zoomar men nu får dom nog ligga förutom 120-300 i gömsle nångång. Ångrar starkt att jag har fotat detmesta med värdelösa zoomar. MEN MAN LÄR SEJ :))))

Tommy... eller någon annan förståss.

Har du/ni Nikons 300/2.8 VR?

Har du/ni några erfarenheter av jämförelser mot icke VR modellen och den snabba 400/2.8.

Är lite sugen på en VR, då den skulle kunna få lite nya användningsområden.

Äger

Jo jag har nyss skaffat 300mmn Vr. Har ingen erfarenhet av icke Vr modeller. På denhär linsen finns det nån nanocrystalcoating (typ) som ska ge ännu bättre motljusegenskaper speciellt med digikamera vad jag har förtått. VR:en är nu ett verkligt bra hjälpmedel när man vistas i tex skog och inte vill släpa stativ. Man är smidig och rörlig. Jag använder ofta 100iso film så nog behövs det Vr på frihand alltid. Köp det om du vill satsa på kvalite.

Jorå jag har erfarenheter av era ovan nämnda objektiv :)

50/1.4D Är helt ok, använder min flitigt. Tycker dock att min 85/1.4D är skarpare med likvärdig kontrast.

Zeiss gluggarna ska vara enastående, men ligger inte så pass långt före nikons motsvarigheter att jag är beredd att ge upp AF.

35/2D Finfin bildvinkel, jag upplevde att min var kass i motljus, skärpan var väl ok, dock inte tillräcklig för mig.

Jag är fullt medveten om att en zoom är ett fördärv optiskt...

120-300/2.8D är en fin glugg, dock använder jag min så pass lite att jag sålde den idag. Håller med om att den inte är bäst i motljus, men den är bra på mycket annat!

Någon som har eller testat en 14/2.8D? Funderar på att slänga ut mitt 17-55/2.8G och byta till ett 20-70/2.8D och komplettera med just denna fasta fina 14mm:are.

Cheers // M

alf109 skrev:
Om man vill ha maximal skärpa och minimal distorsion är alltid fasta brännvidder bättre än zoomar, det är den enkla sanningen. Så om man inte tycker att det praktiska med en zoom är viktigare än bildkvalitet är alltid fasta brännvidder att föredra.

Har du sovit de senaste åren eller? Att jag frågar beror på att bildexempel efter bildexempel här på FS, på photozone, i tidningen Fotos tester så motsägs ditt påstående i stort sätt hela tiden.

De moderna zoomarna är i stort sätt alltid bättre = skarpare än de i dag tämligen antika fasta objektiv som finns till Nikon. En av de skarpaste Nikkor objektiv som tex Photozone mätt upp är det nya 18-135. Rent enastående upplösning. Högre än tex AF85 mm f1,4 och många andra. Givetvis finns det undantag åt bägge håll.

I teorin har du rätt. Inte minst visar Zeiss det med sin 50 mm f1,4 ZF som slår alla andra objektiv till Nikon. Tyvärr är inte Nikons motsvarighet lika bra. Foto fick högre upplösning med 17-55 än med AF-D50mm f1,4 vid testet av D200.

Det fortsätter så här i test efter test. Gissningsvis beroende på att de flesta av Nikons fasta objektiv är av rätt gammal konstruktion. De få moderna som finns är förmodligen av en helt annan kaliber. Jag har inte testat själv den nya 200:an men den lär vara enastående.

En 55 f2,5 micro som ansågs vara en av de skarpaste Nikkor någonsin på film fungerar tex inte alls speciellt bra på en D2X. 17-55 är skarpare på alla bländare. Likaså med alla mina AI som jag har tillgång till. Mellan 24 mm till 85mm. Alla är oskarpare än motsvarande modern zoom. Ca ett bländarsteg skiljer det. 55 micro är lika skarp på 4 som 17-55 är på 2,8 etc. Till och med 18-70 (kitgluggen) är bättre.....Undantag finns även här, AI 24mm f2,8 är lika bra på just 2,8 men sämre på resten

Det är dags att skrota denna "sanning". I alla fall tills tillverkarna konstruerar fasta objektiv som är moderna.....Att de nu tillgängliga fasta objektiven har andra bra egenskaper är en annan sak. Mindre, snabbare, lättare, mindre distortion och andra avbildningsfel än zoomarna etc är ju bara trevligt men de är oftast INTE skarpare.

De skarpaste objektiv som jag har testat på D2X är 17-55 f2,8, 70-200 VR, AF-D85 mm f1,4, Zeiss 50mm f1,4 ZF. Zeissen och 85:an är bäst = skarpast. Jag har dom allihop och om någon vill testa själva så är ni välkomna att höra av er.

Nikor 14mm f2,8 har fått rätt dålig kritik i de flesta tester jag har läst. Har dock inte testat den själv. 35/2 har jag och den är bra, dock hela tiden aningens sämre än 17-55 men inte mycket. Inget som syns på en utskrift ens i A3 men det syns på skärmen i 100%.

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Nikor 14mm f2,8 har fått rätt dålig kritik i de flesta tester jag har läst.

Frågan är då om den är skarpare än nikons 12-24 som jag tidigare ägde på 14mm @ bl.4...

Sedan om den är värd sitt pris är ju iofs. diskutabelt :)

// M

Anderzon skrev:
Frågan är då om den är skarpare än nikons 12-24 som jag tidigare ägde på 14mm @ bl.4...

Sedan om den är värd sitt pris är ju iofs. diskutabelt :)

// M

Sämre enligt testarna. Mycket sämre i hörnen och med massor av ful CA. Jag har själv 12-24:an och jag anser den vara en 5,6 glugg. På 4 är den rent dålig. Speciellt på 12mm. Om 14mm gluggen sämre, vilket den lär vara så är den inte mycket att hänga i Julgranen. Det är väl här det största bekymret med APS-C finns. Det saknas snabba vidvinklar. 12-24:an är riktigt bra nerbländad men inte fullt öppen. I alla fall mitt ex beter sig så här.

Attans... jag som vill ha en riktigt bra vidvinkel. Jag upplevde aldrig att den vart så skarp, sedan saknade jag byggkvalité!

Har kikat ett par gånger på tokinas motsvarighet, den verkar intressant för nästn halva priset!

Mvh // M

Ett möjligt val är den nya Zeissen. Den är visserligen bara en 25:a men även den är extremt skarp. Fullt i klass med Zeiss 50:a.

Björn Rörslett har ett digert arkiv med tester. http://www.naturfotograf.com. Bland annat ett djupgående om just 14mm där han nästan sågar den på D1X.

Då går 14mm i Sverkers soptunna...
Jag får visst nöja mig med 17-55an. Den upplever jag som lite skarpare är 12-24an på samma brännvidder. KAn inte Nikon släppa en 12mm som är gedigen och med fina prestanda, kanske fast?!

// M

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.