ANNONS
Annons

Nikonobjektiv till pentax med autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlidman

Aktiv medlem
Min kompis har en Pentax kamera och känner att det inte finns så många objektiv som är intressanta längre till Pentax, han vill inte köpa en ny Nikon kamera då hans Pentax K5:a är inte ens ett år gammak. Jag undrar om ni någon form av adapter så man kan använda nikon objektiv till Pentax kamera och autofokusen funkar?, finns en uppsjö med sådana adapters men ingen med autofokus funktion vad jag har sett..
Hälsningar Johan

Det skiljer bara 1mm mellan Pentax K och NIkon F fattning.

Ni kommer inte att hitta någon adapter som är värd omaket.

Sälj den gamla kameran, eller hitta någon som vill byta system jäms över. Om han nu inte hittar objektiv som passar.

Adaptrar med autofokus mellan olika märkens system finns över huvud taget inte. Fanns det skulle det behövas en rejäl elektroniklåda för att översätta signalerna eftersom de inte pratar samma språk helt enkelt.

Vilka Nikonobjektiv är det ni vill använda på Pentaxen? Har inte Sigma, Tamron eller Tokina något som kunde fungera?

Annars är ett byte enda möjligheten, ju fortare desto mindre värde hinner kameran tappa.

Tack för svaren, det finns tex Sigmas 105mm som slutar att tillverkas för Pentax med flera objektiv enligt min kompis. Jag förstår att det blir en stor och dyr makapär om man ska få allt att funka och har sagt det till han. Han har funderat på att byta kamera märke nu iallafall.

Hade jag fått min vilja igenom så skulle han ha satsat på Nikon (då kunde vi komplettera varandra med olika objektiv).
Hälsningar Johan

Tack för svaren, det finns tex Sigmas 105mm som slutar att tillverkas för Pentax med flera objektiv enligt min kompis.
Någon jätteförlust är det inte att Sigma 105mm makro inte finns till Pentax, då Pentax egna 100mm makro är riktigt bra, dessutom är Pentax objektiv något billigare, kompaktare och vädertätad, vilket kan vara trevligt på en vädertätad kamera.

Att inte alla Sigma objektiv släpps till Pentax är en nackdel, men många av de släpps till Pentax lite senare än canikon, tex som nu gjorts senast med Sigmas 18-35/1.8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar