Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon vs Cannon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant debatt

Intressant debatt men finns det ett enda svar? Startade mitt kameraliv med en Practica Super TL (det var vad sommarlovsjobben kunde betala). Hamnade dock snabbt i Canon-filen men har haft vänner som alltid varit Nikon trogna. Har själv varit sugen på Nikon i många år och tycker att det börjar bli dags att bestämma sig. Sitter ibland och dreglar över fakta gällande D300 (D3 ligger i ett helt annat pris-universum) för den verkar klara allt som jag någonsin skulle kunna lära mig få behov av. Vill ha en kamera som kan tänka åt mig. Frågade förra året i en kamerabutik om jag skulle satsa på en D200 eller en D80 och fick svaret att stanna vid en D80 men har avvaktat en eventuell D90 för att "få det senaste". Samma kamerabutik visade foton gjorda med D80 och med Canon D400 där de kunde påvisa klara skärpeskillnader till Nikons fördel och det är glasklar skärpa jag önskar. Har dock lyckats ganska väl att intala mig att D300 räcker för mina amatörbehov med säker marginal. Finns det någon som har erfarenhet av D80 och (bra) Canon coh eventuellt redan känt på D300 som kan råda villrådig? Observera att jag inte är ute efter att starta ett krig mellan Nikon- och Canonlägren.

Re: Intressant debatt

Christer2 skrev:
Samma kamerabutik visade foton gjorda med D80 och med Canon D400 där de kunde påvisa klara skärpeskillnader till Nikons fördel och det är glasklar skärpa jag önskar.

Hade butiken månne köpt på sig för många D80 som de ville kränga? Skärpan är ju till största delen objektivberoende i jämförelse mellan dessa kameror.

snap skrev:
Antar att du talar utav egen erfarenhet har du jobbat mycket med D3 Adam.

B]Betydligt mer än dig i alla fall

Antagligen är du en kille som sitter o dräglar o läser kamerabroschyrer mer än fotar själv.

B]Både och faktiskt, känns som du är i samma fack.[/B]

Jag har plåtat det mesta med allt från mellanformat o då är tex 5D ruggigt snabb i jämförelse.

Allting är relativt, men att kalla 5D för snabb är ändå att ta i, det är mellanformatarna som är långsamma eftersom de måste skyffla så mycket data

Att kalla autofokusen slö på 5D det är inget jag upplevt har ärligt talat inte märkt någon större skillnad jämte tex 1ds m2.

B]Offf, där avslöjade du din kunskapsnivå hurvida du använt MKII[/B]

5D ger fantastiska bildfiler o klonkig? Skulle den vara det skulle den knappast vara bröllopskameran nr1 bland alla amerikanska/australiska bröllopsfotografer.

B]Ha, ha, grym action i bröllopsfotografering:) Knacka på en 5D, och sedan på en D200 eller MKII för den delen inser du vad jag menar med klonkig[/B]

I bildkvalite med likvärdig glugg tror jag det kommer bli svårt att se skillnad på bilderna från dom kamerorna möjligen på högre iso ifall D3 som det verkar vara 1 steg bättre än canon.

Springande punkten just nu, har Canon någon motsvarighet till kvaliten i Nikons nya 24-70 och 14-24 - det verkar inte så

Ärligt talat så börjatr dom flesta kameror komma upp i riktigt bar kvalite så på A4 utskriftt är det svårt att se skillnad oavsett kamera nu för tiden. [/B]
[[[[

Kallas för utveckling, men man får blunda för att det kommer nya och bättre produkter, frågan är bara om t.ex. jag som fotograf utvecklar dem.

Hälsningar

Adam

Re: Re: Intressant debatt

Curt L skrev:
Hade butiken månne köpt på sig för många D80 som de ville kränga? Skärpan är ju till största delen objektivberoende i jämförelse mellan dessa kameror.
Nej, jag tror inte att dom bluffar, dom hade helt säkert velat sälja en dyrare kamera om dom bara får kunden att bita tillräcklig övertygande på kroken. Jag frågade bara om D200 krävde väldigt mycket knappande och inställningar jämfört med en D80. Dom var kanske rädda för att senare få in en "gnällare" som inte klarade av alla knappar och menyer.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto