Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Du måste jobba hos Nikon:)

Haha, tyvärr inte.. Jag var väldigt negativ till en början eftersom jag funderat på en m43 kamera men väntat på Nikons spegellösa och så har den Mindre sensor än M43! Jag trodde ju självklart att bildkvaliten skulle vara sämre.. Men där hade jag fel :) Vilket gör mig glad.

Efter att ha laddat ner lite Raw-filer från J1 och öppnat i Capture NX2 så inser jag att denna lilla sensor sopar mattan med M43 sensorerna, framförallt när det gäller färgåtergivning. Färgerna känns naturliga och väldigt "systemkamera"-lika vilket absolut inte råfilerna från m43 är.
Bildkvalitén + Supersnabb AF + Storleken + Elektronisk slutare, dvs knäpptyst + 10mm/2.8 pankakan gör att det är den perfekta gatufotokameran. Den har allt en gatufotograf vill i en "modern" kamera. Inga komprimisser känns det som.. Ska bli väldigt trevligt att känna på den när börjar komma ut i butikerna... När kommer den ut i butikerna förresten?

Det kanske är jag som inte förstår, men är det inte operatören(du eller jag) som styr över RAW-filerna i tex PS Camera RAW? I min lilla värld är det jag som drar i reglagen till jag får den färgåtergivning jag önskar.

En anna fråga, vad menar du med ” sopar mattan med”? Betyder det att en utskrift i A3 blir mycket skarpare och bättre från N1 än från någon m43? I sportens värld där uttrycket härstammar betyder det att någon är helt överlägsen motståndaren. Är det så du menar?

Betyder det att du har genomfört tester av alla m43 sensorer och jämför dem på exakt samma villkor som du testat N1?
Undrar för jag läser tester som kommer till helt andra resultat, tex EOSHD som inte alls är så impad av N1.
Det finns de som påstår att N1 inte är mycket bättre än tex G12.

Du skriver också att 10 mm 2.8 är den perfekta gluggen för gatufoto, det motsvarar väl ca 28 mm i fullformat? Är inte det lite förlegat med 2.8, jmf tex Panasonics 20 mm 1.7 som är mindre och mycket ljusstarkare.

Efter att ha laddat ner lite Raw-filer från J1 och öppnat i Capture NX2 så inser jag att denna lilla sensor sopar mattan med M43 sensorerna, framförallt när det gäller färgåtergivning. Färgerna känns naturliga och väldigt "systemkamera"-lika vilket absolut inte råfilerna från m43 är.
Bildkvalitén + Supersnabb AF + Storleken + Elektronisk slutare, dvs knäpptyst + 10mm/2.8 pankakan gör att det är den perfekta gatufotokameran. Den har allt en gatufotograf vill i en "modern" kamera. Inga komprimisser känns det som.. Ska bli väldigt trevligt att känna på den när börjar komma ut i butikerna... När kommer den ut i butikerna förresten?

"Sopar mattan" vet jag inte om den gör med M43. Jämf med G3 är V1 likvärdig inom Portrait och Landscape, däremot sopar M43 mattan med V1 gällande högiso.

Och då får du ändå 6 mp mer.

Se mer: http://bit.ly/qUPKNN

Jag tycker verkligen inte att v1 och j1 är nåt att bli särskilt upphetsad över, i slutändan så skulle jag inte bry mig om att "den presterar så bra trots sin lilla sensor" Det är mycket viktigare för mig att en kamera presterar bra för mina behov och om man får dåliga resultat så ska man inte kunna ha en ursäkt som "men det är fortfarande bra för en sån liten sensor" Tror tyvärr inte att denna kamera lever upp till hypen och att den för den delen har några övertag mot m43, den är fulare, dyrare och presterar sämre, så varför i h****** skulle man slänga bort sina pengar på nåt som jag och många andra tror kommer bli en flopp? Väljer t.e.x mycket hellre en panna g3 före v1 vilken dag som helst, även om dom låg i samma prisklass.

Senast ändrad:
Kul tråd. I början var de flesta negativa och nu öses det beröm över en kamera som knappt någon har sett.
Jag noterar också att Nikon säger att kundgruppen de siktar mot är kvinnor och ändå är detta en nästan totalt mansdominerad tråd:) Kul.

Det finns olika skolor i fototekniksammanhang. De som är positiva är med sannolikt all rätta imponerade över DR, brus och sensorprestanda i ett litet format. Påminner dock lite om situationen som förekommer i trådar där vissa inte ser någon vits i att köpa en dyrare och proffsigare kamera för att den billigare har samma sensor. Detta verkar för vissa andra, däribland jag, paradoxalt för då fanns det ju på filmtiden ingen anledning att köpa en F4 då D401 hade samma bildkvalitet - man kunde ju sätta in samma film i båda.

Ser man till kameraegenskaperna - en sensorstorlek som gör nästa alla Dx/Fx objektiv som monteras till telen, ett gränssnitt avsedd för amatörer, i dagsläget avsaknad av mer professionella objektiv och konkurrensen så finns en del brister.

Om Nikon kan få ner priset, däremot finns potential att göra dessa till ett alternativ till en avancerad kompakt även för mer avancerade användare.

Jag ser NEX och NX som fullgoda alternativ till SLR (eller ESR som det hette förr) och m43 som antingen alternativ eller komplement till SLR och J1/V1 som komplement för SLR användare endast f u familjefotografer som vill ha bättre kvalitet än deras kompakter. Om Nikon fått till komprimeringen rätt kan de även vara seriösa alternativ till filmkameror - för här är den mindre sensorn med större skärpedjup nog till nytta för de flesta. Ingen tvekan om det - rent tekniskt förefaller kamerorna vara en tour de force.

Jag är både positiv och negativ - men jag kommer inte köpa en.

Positiv är ju att de är grymt snygga. Jag tror på fullaste allvar att V1 kommer att vinna designpris. Minimalistiskt, snyggt och rejält. Mycket bra design.

Positiv är också den förmodade snabbheten. Och videofilmningen som kommer förmodligen att vara riktigt vass.

Negativt är framförallt "enbart" 10 mp - du kan inte beskära lika mycket. Men mest negativa är ljussvaga objektiv, och stort dof. För mig betyder litet dof så mycket att enbart detta gör att kameran är ointressant för mig.

Men satan vad väldesignade dom är.

Visst är det kul att det går att klämma ur samma bildkvalitet från denna lilla sensor som i en fem år gammal APS-kamera. Men om man vill ha en liten kamera med högre bildkvalutet än en fem år gammal APS så finns ju bättre alternativ, t ex NEX eller NX eller de bättre m43-kamerorna.

Jag blev nog lite förvånad över att den inte var ännu mindre, när jag tittade på V-1 i Kungsträdgården. NEX C3 och den minsta Panasonicen med m4/3 t ex upplevs som lika stora. Men objektiven är större förstås. I alla fall NEXens.

Allra minsta systemkameran är väl fortfarande Pentax Q

Jag är både positiv och negativ - men jag kommer inte köpa en.

Positiv är ju att de är grymt snygga. Jag tror på fullaste allvar att V1 kommer att vinna designpris. Minimalistiskt, snyggt och rejält. Mycket bra design.

Positiv är också den förmodade snabbheten. Och videofilmningen som kommer förmodligen att vara riktigt vass.

Negativt är framförallt "enbart" 10 mp - du kan inte beskära lika mycket. Men mest negativa är ljussvaga objektiv, och stort dof. För mig betyder litet dof så mycket att enbart detta gör att kameran är ointressant för mig.

Men satan vad väldesignade dom är.
Ett litet tecken på hur olika människor kan vara =) du tycker dom är supersnygga och jag tycker dom ser ut som bäbis spya som någon har trampat i. Nu har jag inte sett nån irl, men troligtvis så skulle jag tycka den var lika ful då.

Ett litet tecken på hur olika människor kan vara =) du tycker dom är supersnygga och jag tycker dom ser ut som bäbis spya som någon har trampat i. Nu har jag inte sett nån irl, men troligtvis så skulle jag tycka den var lika ful då.

Det minimalistiskt fula är jäkligt inne just nu, titta bara på apples produkter.

/Karl

NEX-7 är jäkligt snygg tycker jag. Om den hade bättre gluggar skulle jag inte tveka att byta ut hela mitt Canon-system mot den.

Fast den är ju lite större än V-1. Men jag tycker V-1 har en läcker form. Även NX200 är fin. Verkar ha bättre gluggar än Sony.

Jag kan absolut förstå lockelsen i V-1 och J-1 designmässigt.

Jag tycker verkligen inte att v1 och j1 är nåt att bli särskilt upphetsad över, i slutändan så skulle jag inte bry mig om att "den presterar så bra trots sin lilla sensor" Det är mycket viktigare för mig att en kamera presterar bra för mina behov och om man får dåliga resultat så ska man inte kunna ha en ursäkt som "men det är fortfarande bra för en sån liten sensor" Tror tyvärr inte att denna kamera lever upp till hypen och att den för den delen har några övertag mot m43, den är fulare, dyrare och presterar sämre, så varför i h****** skulle man slänga bort sina pengar på nåt som jag och många andra tror kommer bli en flopp? Väljer t.e.x mycket hellre en panna g3 före v1 vilken dag som helst, även om dom låg i samma prisklass.
Vill jag ha kvalitet, så kommer jag använda en FX DSLR (eller möjligen DX, ett tag till). Hela ditt argument bygger ju på att alla, inklusive entusiasterna, bara har EN kamera. Och att det förblir så.

En Nikon 1 skaffar man för att den (och optiken) är liten, samt att kameran verkar åtgärda "småkamerornas" traditionella Achilles-hälar, t.ex. AF och allmän respons.

Och angående:
"...varför i h****** skulle man slänga bort sina pengar på nåt som jag och många andra tror kommer bli en flopp?"

Vad "du och andra" tror, står ganska långt ner på listan över mina urvalsparametrar när jag köper kameror. Jag förlitar mig hellre på min egen kunskap, samt en viss insikt om vad som kan tänkas vara mina egna personliga behov.

Vill jag ha kvalitet, så kommer jag använda en FX DSLR (eller möjligen DX, ett tag till). Hela ditt argument bygger ju på att alla, inklusive entusiasterna, bara har EN kamera. Och att det förblir så.

En Nikon 1 skaffar man för att den (och optiken) är liten, samt att kameran verkar åtgärda "småkamerornas" traditionella Achilles-hälar, t.ex. AF och allmän respons.

Och angående:
"...varför i h****** skulle man slänga bort sina pengar på nåt som jag och många andra tror kommer bli en flopp?"

Vad "du och andra" tror, står ganska långt ner på listan över mina urvalsparametrar när jag köper kameror. Jag förlitar mig hellre på min egen kunskap, samt en viss insikt om vad som kan tänkas vara mina egna personliga behov.
Jag är ingen expert, långt ifrån, men jag går inte på allt som är nytt och hypas upp, och nu med facit i hand som ser man ju att v1 och j1 presterar uselt jämnfört mot mycket billigare kameror. Och nu tycker jag personligen att det är ännu mer ursäkta språket idiotiskt att vilja satsa på ett sånt system som varken är särskilt mycket mindre eller ens presterar lika bra som sina konkurrenter. Kamera som kostar närmare 10 000 borde prestera mycket bättre än v1 och j1, den kommer säkert att sälja som smör, men kommer troligtvis att bli en flopp bland entusiaster.. Som min bilhandlare brukar säga "än är inte sista idioten född" Alldeles för många som faller för nyhetens behag idag. Min d5100 fullständigt krossar ju v1 och j1, och den är liten och smidig att ha med sig, den ser ut som en leksak brevid min d700 men jag vet att den leverar och inte gör mig besviken. Så för mig i alla fall... Absolut inget som talar för j1 och v1.

1) Att _DU_ anser att det är viktigare att en kamera presterar bra för _DINA_ behov är ju givetvis din ensak.

2) Att den är fulare är givetivs ytterligare ett exempel på _DIN_ åsikt, ingen generell konsensus.

3) Att man slänger bort sina pengar är ännu en subjektiv åsikt.

4) Det känns fortfarande som om du mest är sur för attt du inte fick en D400/D800 ;)

Visst är det kul att det går att klämma ur samma bildkvalitet från denna lilla sensor som i en fem år gammal APS-kamera. Men om man vill ha en liten kamera med högre bildkvalutet än en fem år gammal APS så finns ju bättre alternativ, t ex NEX eller NX eller de bättre m43-kamerorna.

Ja eller så kan man vända på det och säga att den "bara är lite sämre än en Nikon D80", då den har ungefär samma förlust mot en D80 som en har vinst mot en D70, som somliga tycks vara pigga på att jämföra den med.

Min d5100 fullständigt krossar ju v1 och j1, och den är liten och smidig att ha med sig, den ser ut som en leksak brevid min d700 men jag vet att den leverar och inte gör mig besviken. Så för mig i alla fall... Absolut inget som talar för j1 och v1.

Din D5100 är även bra mycket större än vare sig V1 eller J1, så jag har svårt att se vad det har med något att göra.

V1 i FX-format -digital FE:a?

Det jag tycker skall bli intressant är vad som komma skall. Det borde vara relativt enkelt för Nikon att skala upp V1:an till FX-format. Det skulle kunna bli den digitala FE:a som många går och suktar efter...

Din D5100 är även bra mycket större än vare sig V1 eller J1, så jag har svårt att se vad det har med något att göra.

Jo typ att jag förstår inte poängen med att ha en kamera som är så liten så den inte ens fyller upp min dotters händer som är 8 år när man är en vuxen karl, när det finns kameror som också är riktigt små och smidiga och som krossar v1 och j1 och som dessutom är klart billigare, bland annat d5100. Visst är jag lite arg för att d700 ersättaren inte har kommit =) men d700:an är bland det bästa som gjorts i kameraväg så det enda jag skulle vilja ändra är att ha ett riktigt bra filmläge på den så att man är garderad ifall man vill filma nån gång. Nu är d5100 den bästa nikon kameran att filma med, och bildkvalitén är en fröjd, inte långt ifrån d700:an alls, en kamera som både har ett bra filmläge, grymt bra stillbildskvalité, bara liiiite sämre än d700:an som är ett monster rakt igenom när vi pratar bildkvalité. Naturligtvis så hänger den inte på när man går upp i iso pga ff sensorn i d700:an, men det är i alla fall en bra backup kamera, men en v1/j1? Inget annat än patetiskt, det visar bland annat dxomark.

Jo typ att jag förstår inte poängen med att ha en kamera som är så liten så den inte ens fyller upp min dotters händer som är 8 år när man är en vuxen karl, när det finns kameror som också är riktigt små och smidiga och som krossar v1 och j1 och som dessutom är klart billigare, bland annat d5100.
Det är när man läser detta, som man undrar varför du själv äger en Canon Ixus 95...? Om J1/V1 är "patetisk", som du uttrycker det, vad är då din egen Ixus 95? Och hur tänkte du när du betalade långt över tusingen för den?

Senast ändrad:
Det är när man läser detta, som man undrar varför du själv äger en Canon Ixus 95...? Om J1/V1 är "patetisk", som du uttrycker det, vad är då din egen Ixus 95? Och hur tänkte du när du betalade långt över tusingen för den?

Min canon ixus 95is köptes för 895:- på elgiganten när dom hade kampanj på den, och används till 99% av min dotter. Men den är inte patetisk på nåt sätt, helt ok för det priset! kan du säga samma sak om v1 och j1? Skulle inte tro det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar