Vi kanske aldrig kommer få reda på hur Nikonegentligen tänkt. Produkterna började utvecklas innan det fanns spegellösa och givetvis är det svårt att se exakt hur konkurrensen skulle se ut vid lanseringen. Om Nikon skulle gjort exakt likadant om de kunde börja utveckla dem dagen före lanseringen eller inte kommer vi nog aldrig att få veta. Är det ett smart drag eller inte - det får marknaden avgöra.
Tänk på att Nikons spegelfria system är byggt från en helt annan utgångspunkt än konkurrenternas.
Varken Olympus, Samsung eller ens Sony har lyckats rubba Canons och Nikons dominans bland köpare av traditionella DSLR. För dem är skiftet till spegelfritt ett sätt att komma åt samma kunder på ett annat sätt, genom att bygga mindre, lättare och annorlunda designade kameror men som i bildkvalitet konkurrerar med Canons och Nikons kameror. Panasonic har ju över huvud taget aldrig ens försökt sig på den traditionella DSLR-marknaden (klokt nog).
Nikon konkurrerar gärna med Canon, men har å andra sidan inget direkt intresse av att släppa en ny kameraserie som konkurrerar med deras egna DSLR-kameror - inte så länge de säljer så bra som de gör nu. I framtiden tror jag de kommer att köra spegelfritt även i det segmentet, men i dagsläget ser de nog ingen orsak.
Jag misstänker att Nikon inte alls tänkt sig C1/J1 som konkurrenter till de spegelfria kamerorna från Olympus, Panasonic, Samsung och Sony - den saken sköter de med D3100, D5100 och D7000. Nej, de här nya kamerorna verkar snarare vända sig till en kundgrupp som vill ha en hyfsat liten, lätt kamera som har lika mycket finesser och är lika enkel att använda som en kompakt - men där man kan byta objektiv och få lite bättre bilder (än med andra kompakter). Typ kunder som tvekar mellan å ena sidan en lyxkompakt eller å andra sidan en enkel DSLR.
Det här är givetvis bara spekulationer, men jag skulle bli mycket förvånad om Nikon - som uppenbart (tänk D3s) är mycket klara över nyttan med stora sensorer - på allvar tänkt sig att V1/J1 skulle konkurrera direkt med till exempel NEX-kameror som har en tre gånger större sensor.