ANNONS
Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollar man på nikon rumors så planerar 77% av de som röstat att inte köpa ett "1" system och denna siffra är högre än den var före lansering (opinionsundersökningen då byggde på läkta uppgifter men då det fanns osäkerhet kring sensorstorleken om det var CX eller m43 storlek).

Sedan, som sagt, för den uttryckligen tänkta målgruppen är "1" systemet säkert utmärkt men hur ser tillväxtpotentialen ut? Hoppas verkligen inte Nikon på mer men inte vågar säga det?

Inte alls fula i verkligheten. Hade inte sett dem på bild innan.

Det står 60 fps vid serietagning. Men det verkar faktiskt kunna bli mer, beroende på.

Inte alls dumt att kunna välja mekanisk eller elektronisk slutare.

Fokuseringen är oftast snabb, men inte riktigt alltid. Kan det ha att göra med både fasdetekterande (hur går det till? skyddsglaset framför sensorn?) och konstrastautofokus? Bra motivföljande autofokuspunkt som är lättanvänd. Ansiktsigenkänning som inte verkar bygga på att känna igen två ögon o s v utan fungera i andra vinklar också.

Det går att ta bilder i full upplösning medan man filmar.

Lätt att ändra både tid och bländare om man väljer M.

Få knapptryckningar för att ändra mod eller andra inställningar.

Om man använder adapter så måste det vara AF-S eller AF-I objektiv. Inget annat, inte ens manuella, men jag frågade inte varför.

Intressant är att V1 har mer avancerad sensoravdammning.

I några moder så buffrar den bilder medan avtryckaren är halvnedtryckt, så på sätt och vis går det att ta bild innan man tryckt av. Men det uforskade jag inte helt.

Nja. Om man bara tar bort spegeln och behåller huset i övrigt - vad har man tjänat? Objektiven blir lika stora p g a registeravståndet; huset blir lika tjockt. Det är bara prisman som försvinner. Man kan d u bara montera Nikonoptik och Leica R med adapter p g a registeravståndet. Detta blir en alvarlig begränsning mot konkurrenterna.

Man har väl tjänat samma sak som Sony gör på sina EVIL modeller?

Nikon kanske kör sitt eget race

• CX små kameror typ kompakt/Nex-liknande
  • DX klassisk systemkamera med eller utan spegel. Prisma och mekanik både väger och kostar en hel del. En DX utan detta blir förmodligen billigare än typ D3100
  • FX småbild med eller utan spegel. Förmodligen rätt långt bort tidsmässigt.

Tycker det känns rätt så smakfullt och ganska smart. De som överlever får se ;-)

Vet du något mer om det?
Nja, det var inte jag som frågade och det var ganska stökigt, så precis som en del annat kan jag ha missuppfattat, men som jag förstod det så bygger J1s främst på fönstret framför sensorn, medan V1 har sensorskakmöjlighet. (Jag tyckte inte det såg riktigt likadant ut i de båda.)

Själv var jag mer nyfiken på om det finns motljusskydd. Det gör det som standard till alla utom 10 mm. (Enligt utsago idag, men nu när jag tittar på webben står det lite annorlunda. Paket, kanske?) Och de är färgkoordinerade.

Men som jag fattade det annars är skillnaderna att V1 har aluminum + magnesiumhus, medan J1 bara har aluminium. V1 har större buffert och möjlighet att ansluta olika slags tillbehör i blixtskon (men ingen vanlig blixt, förstås) och J1 inbyggd blixt. Och så sökaren, förstås. I övrigt var de väldigt lika hanteringsmässigt.

Man har väl tjänat samma sak som Sony gör på sina EVIL modeller?

Nikon kanske kör sitt eget race

• CX små kameror typ kompakt/Nex-liknande
  • DX klassisk systemkamera med eller utan spegel. Prisma och mekanik både väger och kostar en hel del. En DX utan detta blir förmodligen billigare än typ D3100
  • FX småbild med eller utan spegel. Förmodligen rätt långt bort tidsmässigt.

Tycker det känns rätt så smakfullt och ganska smart. De som överlever får se ;-)

Har den spegel och EVF som ALT så vinner man med möjlighet till större EVF än OVF och AF kontinuerligt, inget annat. Utan spegel med Dx blir det ett nytt spegellöst system som jag pratat om men då behövs kortare registeravstånd om man skall vinna något - typ NEX.

Ni bedrar om ni tror att vi här är unika, research innan köp är norm bland många köpstarka konsumenter i Sverige. Säkert utomlands med. Alltså, bra grejer säljer.

Självklart är "vi" inte unika men jag ville bara påtala att det är möjligt att det som "våra" preferenser kan skilja sig från den storra massans.

Att bra grejor säljer - det håller jag verkligen med om. Jag tror nog 1-serien kan vara en bra grej!

Har den spegel och EVF som ALT så vinner man med möjlighet till större EVF än OVF och AF kontinuerligt, inget annat. Utan spegel med Dx blir det ett nytt spegellöst system som jag pratat om men då behövs kortare registeravstånd om man skall vinna något - typ NEX.

Nu har Nikon valt tre olika system jag tror inte de kommer skapa ett fjärde utan att skrota något av de befintliga.
Nikon har ju inte för vana att skrota fattningar, den enda som försvunnit är väl R-bajonetten, eller den är väl egentligen inte skrotad bara lagd på is.

Det vore smartare att skrota sensorer mindre än CX för där har mobiltelefonerna snart snott åt sig marknaden.

Då kommer NEX-liknande kameror att bygga på CX sensorn.
DX kan användas i kameror med eler utan spegel och prisma med det registeravstånd som används idag.
Visst det blir inga NEX-liknande system men det kan bli väldigt billiga systemkameror.
Sedan har man kvar FX för high end grejjor.

Jag tror det här är mycket smart av Nikon. NEX-liknande system från Nikon kommer bli mindre än konkurrenterna. Det är en stor fördel i det segmentet.

Det här är ju vad jag tror och du verkar ju tro något annat, vi får helt enkelt tro olika :)

Leica M9 är väl just en sådan fullformats spegellös kamera?
---
Nä, det är den absolut inte!

Det finns flera speglar i Leica M9. :)
Kolla några Cut-away bilder, t.ex. här:
www.mir.com.my/rb/photography/companies/Leica/Leica-M6/M6-cutaway/index.htm

Speglarna är kanske lättare att se här - det är visserligen en Leica CL, men den har principiellt samma spegelsystem som M9:
www.flickr.com/photos/elithebearded/5200318643

Därför kommer M9 aldrig att kunna kvala in bland de spegellösa kamerorna... :)

---
Både NEX-7 och Samsung NX200 verkar betydligt intressantare än Nikon 1 för den som vill ha en liten ficksystemkamera utan att kompromissa med kvaliten. Nikon siktar säkert in sig på kompaktinnehavare i första hand.
Korrigerade din stavning av modellbeteckningarna, men delar i övrigt din uppfattning här.

Reaktionerna på Nikons nya V1/J1 är ganska fascinerande, både här och när man läser i forumen på Dpreview. Både sett till innehåll och hur starka känslor kamerorna verkar väcka.

Många självutnämnda foto- och marknadsexperter sågar de nya modellerna jämns med tårna. En del av dem fullkomligt spottar och fräser i sin ilska och frustration. Varför de starka och känslomässiga reaktionerna? :)

1) Många väntar med stor frustration på ersättaren för just sin entusiastkameramodell: En D400, en D800 eller vad det nu är. Men de nya V1-/J1-kamerorna är inte riktade till den typen av entusiaster och många verkar känna sig svikna att Nikon inte uppgraderade just deras del av sortimentet först. Ägare av D700 får fortsätta ha komplex för att Eos 5D Mk2 har fler pixlar och video, ägare av D300/D300s får fortsätta snegla avundsjukt på autofokusen i Eos 7D eller att Alpha 77 kan ta 12 bilder i sekunden.

2) Många hade väntat sig att Nikons första spegelfria skulle sätta de kaxiga uppstickarna från Olympys, Panasonic, Samsung och i synnerhet Sony på plats. Visa dem vart skåpet skall stå. När Nikon inte gjorde det, utan istället riktade sig till en annan målgrupp så verkar de gjort många besvikna. Men här tror jag många tänkt lite bakvänt. Micro Four Thirds, Samsung NX och Sony NEX är faktiskt konkurrenter till Nikons jättesäljare D3100/D5100 och i viss mån (mest Nex 7) till D7000. Nikon har till skillnad från de andra företagen inget intresse att konkurrera med D3100, D5100 och D7000. De har mer intresse av att bredda marknaden vid sidan av sina befintliga modeller. Att släppa en spegelfri kamera som är en stark konkurrent till deras volymsäljare D3100 vore rent ut sagt huvudlöst.

Det är en sak ofta noterat i diskussioner som följer på produktlanseringar, men det har blivit extra tydligt här: Många som kommenterar nya kameramodeller förefaller vilja ha en ordnad och tydlig värld där alla kameramodeller har en eller flera tydliga konkurrenter. Kort sagt, en ny modell skall alltid vara ett svar på en framgångsrik modell från en konkurrent. Kameratillverkarna däremot tänker ofta helt avsiktligt precis tvärtom - de siktar ofta hellre in nya modeller där konkurrenterna inte finns eller förefaller svaga.

Det som är den riktigt stora nyheten med V1/J1 och som många tycks missa är att det visar att Nikon har accepterat spegelfritt som teknisk plattform att bygga kameror kring. Eller rättare sagt: Någonstans på vägen sedan 2007 (då utvecklingen av det nya systemet började) verkar Nikon ha accepterat den här tekniken. Det innebär att vi med största säkerhet kommer att se fler spegelfria lösningar från Nikon framöver.

Så, blir D3200 spegelfri när den kommer? Mnja. Kanske lite för snart. Men en D3300 skulle definitivt kunna vara det. APS-C-sensor, elektronisk sökare, tunnare kamerahus där du kör traditionella f-objektiv via en billig (stora volymer) adapter och dessutom har en liten serie extra kompakta objektiv som bara passar på de nya tunnare kamerorna utan spegel. Hela konceptet med DX-objektiv som vi haft i drygt tio år visar att Nikon inte är främmande för att ha specialobjektiv som bara passar till vissa kamerahus.

Vad V1/J1 visar är att Nikon nu på allvar jobbar med och satsar hårt på elektroniska sökare och andra sätt att uppnå snabb autofokus än speglar. Det lovar gott inför framtida modeller.

Och tro inte att Canon sover heller ... :)

Detta inlägg köper jag helt obehindrat, tror att din beskrivning av Nikons tankeidé stämmer helt och fullt, ett förbaskat redigt och bra inlägg. /Bengt.

Nikkor 18-200 är en bra superzoom men den avtar i skärpa ju mer man zoomar in. V1 har en sensor som är 1/3 av storleken i DX så förvänta ingen särskild skärpa på en V1.

Vad jag minns så var det hörnen som var oskarpa och dom lär ju inte denna sensorn utnyttja. Sensorn är visserligen av ringa storlek, men upplösningen är inte heller så hög så jag tror att det skulle fungera.

/Karl

Det som mest emotsäger att Nikon bara är efter familjefotografer är lanseringen av en F adapter - vem sitter på F bajonettobjektiv - inte familjefotografer. Så länge Nikon håller sig till målgruppen är nog allt väl.

Det som mest emotsäger att Nikon bara är efter familjefotografer är lanseringen av en F adapter - vem sitter på F bajonettobjektiv - inte familjefotografer. Så länge Nikon håller sig till målgruppen är nog allt väl.

Just F adaptern är väl det bästa i denna kråksången. Jag tror faktiskt att många familjefotografer som köpte en D40 eller D60 märkte att dom kanske inte behövde funktionaliteten en SLR ger utan att dom mest fick oroa sig över att vreden stog på grön hela tiden, dessa köpte kanske på sig 3-4 objektiv och tycker nu att V-1 alt J-1 är svaret på deras problem.

Jag vill ha en väldigt liten kamera med inbygd "teleadapter", vill jag ha kort skärpedjup använder jag min D700.

Bildkvaliteten från denna "lilla" sensor är dessutom väldigt imponerande även vid ISO6400.

/Karl

Fast är inte adaptern för de som vill köra dubbelt? Jag kan tänka mig en 1-serie kamera i sortimentet hemma som komplement till allt annat järnskrot jag samlat på mig ;-)

Jag kommer så gott som alltid ha en 10mm eller 10-20mm på huset.
(Med lite tur kommer ett 20/1.4)
Fast via adaptern kan jag klämma på ett 105mm macro och få ett ca 280mm macro. Inte så dumt om man ändå har macroobjektivet. Som bonus får jag större skärpedjup.

Just F adaptern är väl det bästa i denna kråksången. Jag tror faktiskt att många familjefotografer som köpte en D40 eller D60 märkte att dom kanske inte behövde funktionaliteten en SLR ger utan att dom mest fick oroa sig över att vreden stog på grön hela tiden, dessa köpte kanske på sig 3-4 objektiv och tycker nu att V-1 alt J-1 är svaret på deras problem.

Jag vill ha en väldigt liten kamera med inbygd "teleadapter", vill jag ha kort skärpedjup använder jag min D700.

Bildkvaliteten från denna "lilla" sensor är dessutom väldigt imponerande även vid ISO6400.

/Karl

Faktum är den att enl marknadsundersökningar som Canon släppt så köper ca 75% inget mer objektiv än kitgluggen och resten kanske har en billig telezoom bland de som köper en instegsmodell. Inget av dessa kommer prestera något vidare med pixeldensiteten på 1 serien.

Kollar man på nikon rumors så planerar 77% av de som röstat att inte köpa ett "1" system och denna siffra är högre än den var före lansering (opinionsundersökningen då byggde på läkta uppgifter men då det fanns osäkerhet kring sensorstorleken om det var CX eller m43 storlek).
Läser man inlägger "Quick Survey" på Thom Hogans site (http://www.bythom.com/), så får man ett delvis annorlunda intryck.

Om jag fattat det rätt, så körde han en "Quick Poll" via sin hemsida. 5000 av sidans besökare fick svara, och enligt Thom Hogan har tidigare undersökningar visat att dessa besökare till stor del är vad vi brukar kalla "entusiaster" och "seriösa fotografer". Personligen tror jag spridningen på Nikonrumors.com är betydligt större.

Och resultatet är som sagt lite annorlunda. T.ex. säger 13% av respondenterna att de avser köpa en Nikon 1. Som bästa/mest intressanta spegellösa, håller 32% Sony NEX7, medan hela 26% anger Nikon 1 V1. Det är inte intrycket man får av att läsa olika forum! Olympus EP-3 fick 12% och alla andra spegellösa var nere på ental procent. Och då bör man betänka att en stor del av de som svarat här, förmodligen ligger ett snäpp över den grupp som Nikon 1 faktiskt är riktad mot.

Visst, bara ytterligare en ovetenskaplig undersökning, men en med en jämförelsevis känd och homogen grupp av röstande.

Fast är inte adaptern för de som vill köra dubbelt? Jag kan tänka mig en 1-serie kamera i sortimentet hemma som komplement till allt annat järnskrot jag samlat på mig ;-)

Jag kommer så gott som alltid ha en 10mm eller 10-20mm på huset.
(Med lite tur kommer ett 20/1.4)
Fast via adaptern kan jag klämma på ett 105mm macro och få ett ca 280mm macro. Inte så dumt om man ändå har macroobjektivet. Som bonus får jag större skärpedjup.

Fast med kommande 24mpx DX sensor kan man använda en DX kamera och beskära för i stort sett samma utsnitt. Man får en "beskärningszoom".

Nä, det är den absolut inte!

Det finns flera speglar i Leica M9. :)
Kolla några Cut-away bilder, t.ex. här:
www.mir.com.my/rb/photography/companies/Leica/Leica-M6/M6-cutaway/index.htm

Speglarna är kanske lättare att se här - det är visserligen en Leica CL, men den har principiellt samma spegelsystem som M9:
www.flickr.com/photos/elithebearded/5200318643

Därför kommer M9 aldrig att kunna kvala in bland de spegellösa kamerorna... :)

Korrigerade din stavning av modellbeteckningarna, men delar i övrigt din uppfattning här.

Även om det förekommer speglar i M9:an, vilket jag i och för sig anade, eftersom det gör det i äldre Leicor som jag nån gång tagit någon bild med, men den är i alla fall ingen spegelreflexkamera, och det är väl det man i allmänhet menar med spegellös systemkamera.

Tittade på V1 i Kungsan i går, och visst är det en fin liten kamera med väldigt söta små gluggar. Men det förvånade mig att huset inte var mindre till formatet än NEX eller Samsung NX200. Det ska bli intressan att se hur den slår. Fördelen gentemot avancerade kompakter typ Canon S100 är väl möjligheterna till olika gluggar, och fördelen mot NEX och NX är väl att gluggarna blir mindre. Men hänger sensorn med? Tycker inte att bilderna på dpreview övertygar, de ser ut som bilder från en bra kompakt.

Fast med kommande 24mpx DX sensor kan man använda en DX kamera och beskära för i stort sett samma utsnitt. Man får en "beskärningszoom".
24MP på DX är väl lite som att grilla korv ovanför en vulkan?

Hur många objektiv i den normale DX-kameraägarens arsenal kommer att returnera 24MP också i reell upplösning?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar