ANNONS
Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
det ska bli mycket spännande att se hur snabb autofokusen är i verkligheten!

jag skulle gärna ha samma system med trianguleringsmätning direkt på sensorn även på*de större systemen. bye-bye AF-testkarta liksom!

En reflektion kring kamerorna är att majoriteten av FS' medlemmar nog inte är representativa för målgruppen. Även DP säger ju att kamerorna inte är riktade mot majoriteten av de som går in på DP. Sedan kan vi sitta här och önska sensorstorlekar, kontroller och utseende i all oödmjukhet.

Det blir liksom tydligare när man går på stan (Stockholm) och ser japanska turistgrupper, kanske även andra asiatiska grupper. Titta vad de har för kameror, vilka val de gör. Man kan kanske inte dra slutsatser på ett så smalt underlag, men att kompakta relativt avancerade kameror är en växande marknad är väl uppenbart. Nu verkar ju NEX:arna vara stora, och Nikon verkar ju bedöma att det finns en marknad strax under NEX/M43 i storlek, kvalitet och finesser. Och jag tror banne mig de har rätt, men kanske inte bland Fotosidans medlemmar.. ;-)

Baserat på en hands-on glimt av 1-kamerorna kl 16 45 och ca 50 minuter senare en asiatisk turistgrupp på ca 50 personer... Det kom som en vision...

Tror du har helt rätt, har ju försökt skriva det själv oxo :)
Jag tror att Nikon lägger sig bra till med 1-kamerorna. Det är ett segment som växer och kan komma åt bli det största. (Avancerade kompakter och EVIL systemare)

Ett segment för de vilsna och obeslutsamma som både vill ha lätt och smidigt samt avancerad och få bra bilder. :)

Min fru ska få en så jag kan låna den :)

Tror du har helt rätt, har ju försökt skriva det själv oxo :)
...
Min fru ska få en så jag kan låna den :)

Jag tror också det är rätt tänkt av Nikon. Vi som sitter och läser på fotosidan har nog mindre koll på vad som säljer ute i den stora världen än vad Nikons marknadsavdelning har, och jag tror det är bra att försöka vinna marknadsandelar i en stor marknad för att få in pengar till att utveckla produkter i den mindre marknaden (FX).

Bra idé om att köpa en som present till frun!!! (Då kan man ju alltid säga det om någon undrar … "… eh, det är min frus kamera, orkade inte ta med min stora idag … :) )

Jonas

Bra idé om att köpa en som present till frun!!! (Då kan man ju alltid säga det om någon undrar … "… eh, det är min frus kamera, orkade inte ta med min stora idag … :) )

Jonas

Visst var det en bra idé :) Då får man cred hos frugan för man äntligen köper en användbar kamera samtidigt som man slipper erkänna att man köpte en usel CX kamera.
Nu gäller det bara att välja rätt färg.

Visst var det en bra idé :) Då får man cred hos frugan för man äntligen köper en användbar kamera samtidigt som man slipper erkänna att man köpte en usel CX kamera.
Nu gäller det bara att välja rätt färg.

Har du varit förbi tälten ännu, Kjell? Min hustru som var med igår tyckte i alla fall den chockrosa var läcker... Själv är jag svag för lackvita kameror, rent utseendemässigt, och lite mer neutralt. Nu är det ju också J1 som har fler färger att välja mellan, med V1 är det bara svart och vit.

Den chockrosa var i alla fall fräck.. ;-) Tänk på att köpa hela kit om man vill ha objektiven i samma färg!

Jag tror också det är rätt tänkt av Nikon. Vi som sitter och läser på fotosidan har nog mindre koll på vad som säljer ute i den stora världen än vad Nikons marknadsavdelning har, och jag tror det är bra att försöka vinna marknadsandelar i en stor marknad för att få in pengar till att utveckla produkter i den mindre marknaden (FX).
Precis, men de flesta som är kritiska verkar utgå från att det enda som kan bli succe för Nikon är om de tillverkar kameror som de själva (de kritiska alltså) skulle vilja ha.

Fotosidans medlemmar är nog knappast representativa för majoriteten av världens kameraköpare. Dessutom är det få av Fotosidans medlemmar som är tillräckligt nördiga för hänga här i forumen;-)

Olle

Precis, men de flesta som är kritiska verkar utgå från att det enda som kan bli succe för Nikon är om de tillverkar kameror som de själva (de kritiska alltså) skulle vilja ha.

Fotosidans medlemmar är nog knappast representativa för majoriteten av världens kameraköpare. Dessutom är det få av Fotosidans medlemmar som är tillräckligt nördiga för hänga här i forumen;-)

Olle

Återigen detta att vi är så orepresentativa. Vi är faktiskt konsumenter, glöm inte det. Forumet på dpreview har ungefär samma inställning som vi har här till kameror, det är ett STORT forum. De är också konsumenter. Ska man tro många som skriver här är 100% av alla kameraköpare i världen idioter som bara väljer kamera efter märke. Vilket inte verkar stämma då NEX går väldigt bra nu, samma för m43.

Har du varit förbi tälten ännu, Kjell? Min hustru som var med igår tyckte i alla fall den chockrosa var läcker... Själv är jag svag för lackvita kameror, rent utseendemässigt, och lite mer neutralt. Nu är det ju också J1 som har fler färger att välja mellan, med V1 är det bara svart och vit.

Den chockrosa var i alla fall fräck.. ;-) Tänk på att köpa hela kit om man vill ha objektiven i samma färg!

Nä, skam att säga gick jag på Canons event i Gallerian (World Press nånting), fina bilder. Nikons kameror kommer ju i varenda butik inom kort :)

Kanske hinner på vägen hem men jag tror inte det, dagis stänger 3 idag :-(

Återigen detta att vi är så orepresentativa. Vi är faktiskt konsumenter, glöm inte det. Forumet på dpreview har ungefär samma inställning som vi har här till kameror, det är ett STORT forum. De är också konsumenter. Ska man tro många som skriver här är 100% av alla kameraköpare i världen idioter som bara väljer kamera efter märke. Vilket inte verkar stämma då NEX går väldigt bra nu, samma för m43.

Det är väl ändå så att en brutal majoritet INTE hänger på vare sig fotosidan eller dpreview.
Det är nog så att av alla fotografer så är det en liten mängd tekniknördar som hänger på dpreview och fotosidan (inget ont om dessa, är en själv) men de är en liten minoritet av de som köper Nikons grejjor.

Jo, jag tror att vi är orepresentativa, liksom de på dpreviews forum, för de genomsnittliga kameraköparna. Nu förstår jag inte vad du syftar på med 100% idioter. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig köpa en systemkamera med den här sensorstorleken, men känner mig definitivt inte som någon idiot för det. Den stora majoriteten av världens kameraköpare är nöjda med sina kompaktkameror. Nikon CX har t ex drygt fyra ggr så stor sensor (ytmässigt) som den nya långzoomaren från Canon. Dessutom går det ju att göra mycket bättre objektiv om zoomomfånget är mindre än 35x. Bättre om man delar upp det på flera objektiv. Sen blir framför allt sensorerna men även objektiven hela tiden bättre, så de här kamerorna ger nog tillräcklig kvalitet för de flesta, om än inte för alla naturligtvis. Det behöver man nog inte vara idiot för att inse.

Olle

Jag undrar bara om Nikon tänkt ett steg för kort. För den avsedda målgruppen kommer möjligheten till kortare skärpedjup och sämre brusprestanda jämfört med DX nog inte vara något stort problem om resten är bra. Desdutom blir systemet litet. Så långt inga problem.

Däremot tror jag att Nikon inte insett den stora revolution som spegellöst har blivit. Det är nog så att inom några år kommer de flesta icke FF/FX kamerorna att ha EVF och även sannolikt spegellösa och då sitter Nikon med sensorhandikapp mot de andra. Då får de lansera ett nytt spegellöst system. Frågan är då om de är sent ute. Sony har fått kämpa hårt p g a bl a att Minolta var så sent ute med digitala systemkameror och många prospektiva köpare hade redan valt ett annat system. Det var tur för Sony att EVF och mikrolinsutveckling har kommit så långt att Sony kan komma tillbaks med ett aps-c system med kort registeravstånd. Med 1 systemet har ju Nikon nu "bekännt färg" och, som säkert många kommer tro, låst sig med en mindre sensor. Samma öde som höll på att hända med 4/3 innan mikroformatet gav ett lyft.

Jag undrar bara om Nikon tänkt ett steg för kort. För den avsedda målgruppen kommer möjligheten till kortare skärpedjup och sämre brusprestanda jämfört med DX nog inte vara något stort problem om resten är bra. Desdutom blir systemet litet. Så långt inga problem.

Däremot tror jag att Nikon inte insett den stora revolution som spegellöst har blivit. Det är nog så att inom några år kommer de flesta icke FF/FX kamerorna att ha EVF och även sannolikt spegellösa och då sitter Nikon med sensorhandikapp mot de andra. Då får de lansera ett nytt spegellöst system. Frågan är då om de är sent ute. Sony har fått kämpa hårt p g a bl a att Minolta var så sent ute med digitala systemkameror och många prospektiva köpare hade redan valt ett annat system. Det var tur för Sony att EVF och mikrolinsutveckling har kommit så långt att Sony kan komma tillbaks med ett aps-c system med kort registeravstånd. Med 1 systemet har ju Nikon nu "bekännt färg" och, som säkert många kommer tro, låst sig med en mindre sensor. Samma öde som höll på att hända med 4/3 innan mikroformatet gav ett lyft.

Nytt spegellöst? Det är väl bara göra en FX eller DX utan spegel. Det kräver knappast ett nytt system.
Nikon kanske slopar alla kameror med mindre sensor än CX vilket ger en rejält övertag mot alla andra på kompaktsidan. Tänk P7100 efterföljaren med CX sensor och AF.

Det är nog så att av alla fotografer så är det en liten mängd tekniknördar som hänger på dpreview och fotosidan (inget ont om dessa, är en själv) men de är en liten minoritet av de som köper Nikons grejjor.
Men de som inte är medvetna om sensorns storlek eller bryr sig om många objektiv, känner de till namnet Nikon? Dvs, om de varken lockas av sensor eller objektiv, lockas de av namnet Nikon? Mina föräldrar lockas inte av vare sig sensor, objektiv eller namnet Nikon -- de vill bara ha en kamera som kan följa med i fickan och som tar bilder de kan visa på datorns skärm.

Men de som inte är medvetna om sensorns storlek eller bryr sig om många objektiv, känner de till namnet Nikon? Dvs, om de varken lockas av sensor eller objektiv, lockas de av namnet Nikon? Mina föräldrar lockas inte av vare sig sensor, objektiv eller namnet Nikon -- de vill bara ha en kamera som kan följa med i fickan och som tar bilder de kan visa på datorns skärm.

What your point?
De som struntar i sensor, objektiv och märke köper mest troligt en kompaktkamera av något märke för 998:-. Vad har det med Nikon1 och CX att göra?

Jag håller med sånär som på vilka som egentligen är idioter ;-)

Just NEX som man ser i så många japanska turisters händer menar jag man kan tolka som att det bl a finns en stor grupp konsumenter som är intresserade det här segmentet, smidiga och kompetenta. Som inte hänger på forumen.Över hela världen finns de.

Enligt produktlistan på FS har inte ens 100 pers angett att de äger en NEX, medan försäljningssiffrorna pratar ett annat språk. Och jag gissar att väldigt få här kommer lägga en Nikon 1-kamera i sina väskor medan försäljningen går utmärkt. Som för NEX. Och det är klart att Nikon kommer ha draghjälp av sitt varumärke och sina, i mitt tycke, läckra kampanjer.

Så småningom kommer det väl bli en tydligare uppdelning inom spegellösa systemare som nu inom kompaktsegmentet med enkla små, mellangoda och entusiastkameror.

Jag tror bra sensorer, bra objektiv och ett bra system säljer. Folk blir tipsade om det av vänner och säljare. Inte raketforskning. Konstig attityd att det kvittar om ett system är bra eller inte.

Sony har fått kämpa hårt p g a bl a att Minolta var så sent ute med digitala systemkameror och många prospektiva köpare hade redan valt ett annat system.
Minolta var inte sent ute med digitala systemkameror. Om något brände de för mycket resurser på att de var för tidiga. Se t.ex. Minolta RD-175 från 1995 och Minolta RD-3000 från 1999.

Minolta RD-3000 är intressant då den är en riktig digital systemkamera med sensor i storlek APS-C och som är byggd för den storleken från början. Objektiven är därmed mindre än för dagens vanliga digitala systemkameror (med sensor av samma storlek) som är konstruerade runt en gammal specifikation som innehåller en större filmruta (24x36mm).

What your point?
... Vad har det med Nikon1 och CX att göra?
Det har framförts i denna tråd att "vanliga" konsumenter inte bryr sig om utbudet av objektiv eller känner till storleken på sensorn. De skulle däremot vara lockade av namnet "Nikon". Min "point" är att jag tvivlar på att dessa "vanliga" konsumenter känner till namnet "Nikon" och lockas av det.

Nytt spegellöst? Det är väl bara göra en FX eller DX utan spegel. Det kräver knappast ett nytt system.
Om Nikon kommer med en spegellös kamera med DX- eller FX-sensor tror jag definitivt att de tar fram ett nytt system. Att t ex ha spegellösa kameror lika tjocka som dagens systemkameror och montera på stora vidvinkelobjektiv med retrofokus skulle ju förta en del av vitsen med spegellöst.

Olle

Kul reaktioner :)

Reaktionerna på Nikons nya V1/J1 är ganska fascinerande, både här och när man läser i forumen på Dpreview. Både sett till innehåll och hur starka känslor kamerorna verkar väcka.

Många självutnämnda foto- och marknadsexperter sågar de nya modellerna jämns med tårna. En del av dem fullkomligt spottar och fräser i sin ilska och frustration. Varför de starka och känslomässiga reaktionerna? :)

1) Många väntar med stor frustration på ersättaren för just sin entusiastkameramodell: En D400, en D800 eller vad det nu är. Men de nya V1-/J1-kamerorna är inte riktade till den typen av entusiaster och många verkar känna sig svikna att Nikon inte uppgraderade just deras del av sortimentet först. Ägare av D700 får fortsätta ha komplex för att Eos 5D Mk2 har fler pixlar och video, ägare av D300/D300s får fortsätta snegla avundsjukt på autofokusen i Eos 7D eller att Alpha 77 kan ta 12 bilder i sekunden.

2) Många hade väntat sig att Nikons första spegelfria skulle sätta de kaxiga uppstickarna från Olympys, Panasonic, Samsung och i synnerhet Sony på plats. Visa dem vart skåpet skall stå. När Nikon inte gjorde det, utan istället riktade sig till en annan målgrupp så verkar de gjort många besvikna. Men här tror jag många tänkt lite bakvänt. Micro Four Thirds, Samsung NX och Sony NEX är faktiskt konkurrenter till Nikons jättesäljare D3100/D5100 och i viss mån (mest Nex 7) till D7000. Nikon har till skillnad från de andra företagen inget intresse att konkurrera med D3100, D5100 och D7000. De har mer intresse av att bredda marknaden vid sidan av sina befintliga modeller. Att släppa en spegelfri kamera som är en stark konkurrent till deras volymsäljare D3100 vore rent ut sagt huvudlöst.

Det är en sak ofta noterat i diskussioner som följer på produktlanseringar, men det har blivit extra tydligt här: Många som kommenterar nya kameramodeller förefaller vilja ha en ordnad och tydlig värld där alla kameramodeller har en eller flera tydliga konkurrenter. Kort sagt, en ny modell skall alltid vara ett svar på en framgångsrik modell från en konkurrent. Kameratillverkarna däremot tänker ofta helt avsiktligt precis tvärtom - de siktar ofta hellre in nya modeller där konkurrenterna inte finns eller förefaller svaga.

Det som är den riktigt stora nyheten med V1/J1 och som många tycks missa är att det visar att Nikon har accepterat spegelfritt som teknisk plattform att bygga kameror kring. Eller rättare sagt: Någonstans på vägen sedan 2007 (då utvecklingen av det nya systemet började) verkar Nikon ha accepterat den här tekniken. Det innebär att vi med största säkerhet kommer att se fler spegelfria lösningar från Nikon framöver.

Så, blir D3200 spegelfri när den kommer? Mnja. Kanske lite för snart. Men en D3300 skulle definitivt kunna vara det. APS-C-sensor, elektronisk sökare, tunnare kamerahus där du kör traditionella f-objektiv via en billig (stora volymer) adapter och dessutom har en liten serie extra kompakta objektiv som bara passar på de nya tunnare kamerorna utan spegel. Hela konceptet med DX-objektiv som vi haft i drygt tio år visar att Nikon inte är främmande för att ha specialobjektiv som bara passar till vissa kamerahus.

Vad V1/J1 visar är att Nikon nu på allvar jobbar med och satsar hårt på elektroniska sökare och andra sätt att uppnå snabb autofokus än speglar. Det lovar gott inför framtida modeller.

Och tro inte att Canon sover heller ... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar