Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon utbildning vid köp av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Har köpt min D80 och är grymt nöjd.
När man köpte den så ingick det en utbildning från Nikon.

Nu efteråt så är det ju ett stort + att de vill att man skall komma i gång med kameran.

Skall gå min kurs nu på onsdag i Malmö, hoppas det kan ge lite...

Någon som varit på en sådan utbildning?
Bra / Dålig?
 
Konstigt att ingen svarar dig.

Det finns några trådar här om utbildningen, de flesta har varit nöjda och några få har upplevt motsatsen.

Tipset är att lämna plånboken hemma :)
 
Calle Camp skrev:
Konstigt att ingen svarar dig.

Det finns några trådar här om utbildningen, de flesta har varit nöjda och några få har upplevt motsatsen.

Tipset är att lämna plånboken hemma :)

De svarar säkert inte då de är trötta på att ingen söker först... Jag gjorde ett försök men hitta inget nu när jag la ner lite tid på det då hittade jag en annan tråd.

Så jag säger SORRY att jag inte letat bättre....
 
Med blandade känslor....

Då var det dags med en utbildning Nikon D School Basic...

Förväntningarna var stora och humöret på topp.

Glider in på Hilton hotell i Malmö och möter en del förväntansfulla personer.
En efter en och så är alla 21 komna.

En Frilansande fotograf och extra knäckare på Nikon school står längst fram och börjar sin powerpoint presentation.
En fråga ställs hur många har fotat med en systemkamera förr? Ungefär halva klassen, ja då kommer ni nog känna i gen er. Men det e ju bra att ha en reminder.

Bildspelet rullar i gång och bil efter bild känns som om man bläddrar i sin manual.
Här är sökaren, där trycker ni om ni vill ta en bild. Det finns en blixt sko osv osv
Förväntningarna är inte så höga just nu.

För mig som aldrig har ägt en system innan och har noll koll på något annat än auto, ja det känns lite tunt.

A han sa en sak som jag aldrig hört innan och det var ju ett lyft bäst jag börjar anteckna.

Formatera alltid minneskortet efter du har fört över bilderna i datorn. Inte bra att bara radera. Formatera det i kameran inte i datorn.

Ett annat utryck han hade ANVÄND ALDRIG AOUTO och vad bör man ha för inställningar DET BEROR PÅ. Fanns inga raka svar alltid olika och olika för olika fotografer.

Vidare rullade det på blev lite bättre då han började prata om de olika programmen man kunde välja M,P,S osv.
Panoreringsbilder: När objekten rör sig skall man följa i samma hastighet osv.
Exponeringskompensation: Han visade lite effekter när man fotade saker som var svarta eller vita. - för svart och + för vitt, Prova er fram.
Lär er historiediagrammet så ni vet hur det fungerar.

Utbildaren som är frilansare sa att man skall inte använda sig av photoshop då man skal använda Nikon NX program. Kommer tillbaka till detta sen i gen.

Ja han fortsatte med de olika färdiga programmen.
Sportläget,Porträtt osv.
Landskap= läger till blå och grön färg...
Barn porträtt= fixar färger bättre då barn har mer färgade kläder och lite rödare om kinderna :)
Makro= Bättre färger och skarpare kanter.

Vitbalansläget skall vara på normal på kameran vill man ändra gör man det i datorn.
Vid fotografering av solnedgång skulle man använda något som heter skuggverktyg.

Ja det fortsatte så här utan att berätta hur eller var man ändrar och ställer in utan bara att det finns.

Nu kom det roliga Dator program:

Fota alltid i Nef bilder. Använd Nikon programmet Capture NX (free trial nu) Han visade och det var sjukt mycket bättre än Photoshop då Photoshop inte är till för foto utan mer till för tryck. Nx är endast till för foto och är bäst på det.
Nästa balla program var Camera Control Pro. Man kan styra sin kamera via datorn ta bilder med mera.
Dessa program finns på www.nikon.se

Ja sen hände inte mer om man vill veta mer så finns det fler kurser att gå.

Slutbetyg:
För en nybörjare som inte har koll på något. Ok att vara med men hade klarat sig lika bra utan.
För en som fotat system innan ja då är det ganska pinsamt dåligt.

Tur det var gratis.
 
Jag e jätte lung var bara nyfiken varför du undrade:) inget illa ment....

Som jag har förstått det så oavsätt var man köpen en D40-d200 så får man en utbildning många gånger så följer inte denna lotten med utan man har sitt kvitto med sig. Skicka ett mail till dem och skriv att du inte fått biljetten.
 
Samma här. När jag köpte min D70s i somras låg det med en lapp om att man kunde gå på en Nikonskola för att lära sig kameran, om jag pröjsade (kommer inte ihåg summan).
 
Ang utbildning på Nikons kameror.. Så har jag en D200.. däringick ingen utbildning.. så jag köpte det från Nikons Prooschool (heter det så, jag sitter jobbet och har inte tillgång till alla bra-ha-länkar)

Den utbildningen jag gick (i Göteborg) det var inte mycket jag känner igen av beskrivningen i den här tråden.

För det första, i 4 timmar (ca) gick vi igenom hela kameramenyn och dom olika inställningarna.. olika finesser med D200.. Jag som är en dåig antecknare, kom väl ihåg ungefär hälften när jag kommit hem.. men framförallt..jag fick en jättebra genomgång av menyerna.. minns han också gick igenom med blixten, och inställningar för att styra trådlöst.

Så jag kan bara säga, dom 1900:- (ca) var väl spenderade pengar..

Men som sagt, här handlade det om att lära mig kameran.. och dess olika menyer.

Kvällen avslutades också med att kursledaren visade Capture NX (som då inte hade släppts ännu)
 
Hej Marcus

Bra att du skrev så utförligt.

Min undran är om det är olika kurser?
Eller samma kurs men olika lärare?

För omdömena skiljer sig så mycket.

Capture NX, kan du ge lite mer info om det...
 
Calle Camp skrev:
Hej Marcus

Bra att du skrev så utförligt.

Min undran är om det är olika kurser?
Eller samma kurs men olika lärare?

För omdömena skiljer sig så mycket.

Capture NX, kan du ge lite mer info om det...

Nja han visade en del men det gick fort.
Laddade just ner det från deras hemsida.
Skall ut i helgen och fotta i raw så skall jag testa lite.
Han visade att han kunde göra inställningar som normalt tar 2-3 timmar i photoshop det gjorde han på 1 min... men jag återkommer när jag provat det mer.

När det gäller kurserna så den som dom delar ut gratis är den som heter basic. De andra får man betala för....
Det skilljer sig säkert mycket från hur mycket man kan och villket intresse man har och vad man är för fotograf...
 
Piggelin-Malmö skrev:

Han visade att han kunde göra inställningar som normalt tar 2-3 timmar i photoshop det gjorde han på 1 min... men jag återkommer när jag provat det mer.

Det verkar som om han inte kunde Photoshop något vidare då :)

Visst är Photoshop ett program som har en massa funktioner som inte behövs för att bearbeta fotografier. Men att påstå att det tar 2-3 timmar i Photoshop och ett par minuter i Capture NX, det är ju bara tramsigt.

I själva verket är väl Capture NX känt för att vara ett ganska långsamt och segt program.

Stefan
 
Jo, den där första kursen, 2 timmar, gick jag också, exakt samma kurs verkar det som, själv var jag väl ingen nybörjare på systemkamera ivarje fall så jag tyckte det var lätt att hänga med. Antar att inte alla tyckte så. Han hade högt tempo och för mig var det perfekt. Jag fick lite tips som var bra att ha.

Sen beror det ju på vad och hur man fotar. Jag fotar själv alltid i jpg och älskar photoshop. NX är säkert bra om man är proffs och skall finjustera studiofoto exv..

Så, slutsats, några bra tips, typ 5 stycken som var mycket bra och kursen var ju gratis, men väldigt tunn trots högt tempo. Inte så mycket att hänga i julgran eg.
 
Jag gick samma kurs som Marcus Grahn och det verkar ha varit samma föreläsare fast det var här i Göteborg.
Mitt omdöme stämmer väl med de övrigas: Lite tunn men några enstaka bra tips. Den passar nog bäst för de som knappt fotat med systemkamera överhuvudtaget tidigare.
 
Håller med er andra, några småsaker att tänka på om man redan har fotovana. Säkert bra för alla nyblivna fotografer som köper sin första D80.
Skrev lite anteckningar mest för att kunna friska upp minnet men det var mest tips som andra skrev här, "använd inte auto för då gör inte blixten som ni vill" etc. Fotografens semesterbilder och annat var väl sådär intressant men det var trots allt gratis och man fick ju åka hiss på Hilton ;)

Däremot så har jag läst i tidigare trådar om att de erbjudit rabatt på utvalda nikonprodukter i samband med kursen men när jag var där utgick inga rabatter och Nikon har inte svarat på mitt mail med fråga om det. Gissar att de tycker vi ska pröjsa fullpris för prylarna istället.
 
stefohl skrev:
Det verkar som om han inte kunde Photoshop något vidare då :)

Visst är Photoshop ett program som har en massa funktioner som inte behövs för att bearbeta fotografier. Men att påstå att det tar 2-3 timmar i Photoshop och ett par minuter i Capture NX, det är ju bara tramsigt.

I själva verket är väl Capture NX känt för att vara ett ganska långsamt och segt program.

Stefan

Jag använder både CS2 och NX och visst går det snabbare att jobba i NX, men 2-3 timmar är väl att överdriva, det är framför allt mycket enkelt att använda NX punkt system, ändra färg på tex en himmel går på ett par sekunder, det går i CS2 också, men det tar betydligt längre tid och är mycket krångligare, speciellt för amatörer.

Att NX skall vara segt är inte sant, dagens version flyter minst lika bra på min maskin som CS2, att det finns sega datorer är ju en annan sak, troligen bottnar det i det.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.