Annons

Nikon utbildning vid köp av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har gått en kurs (Dschool 4 timmar för kameran D70) som var guld värd. Jag gick den hos Nikon i deras tidigare lokaler i Solna och det var en Nikon-anställd som höll i kursen. Innan jag gick kursen hade jag använt kameran i några månader och kunde på ett ungefär det mest grundläggande om den. Vi var 7 deltagare som fick en grundlig genomgång av kamerans menyer samt ordentligt med tid att ställa frågor. Särskilt frågestunden gav massor av ny kunskap och fördjupning. Jag tror att vi dessutom drog över tiden ordentligt, så kursen blev nog närmare 5 timmar än 4. Jag skulle inte tveka att rekommendera den.
/Nonno
 
Nöjd med Basickursen

Hej!
Jag gick basickursen i Jönköping i maj och tyckte att jag fick ut massor, både tips och inspiration. I och för sig hade jag haft kameran några veckor innan kursen och hunnit testa den en hel del, det kanske hjälpte till. Jag har tidigare inte fotat med systemkamera utan med en Konica Minolta Dimage Z3 som jag växte ur. Ville ha bättre bildkvalite och bredare möjligheter. Bildkvalitén får jag via raw-formatet.

Ang vilket rawkonverterare man använder så tror jag det är en fråga om tycker och smak. Innan kursen hade jag även laddat ner och hunnit köra tesversioner av Photoshops olika program som Elements 5, CS och Lightroom samt pluggen Camera raw. Jag har även laddat ner testeveriosn av Capture NX och Phase One.

Capture NX tycker jag innehåller den bästa raw-konverteraren. Jag tycker bilderna blir bra ffa avseende färgåtergivningen. Jag tror att jag kommer att köra en kombination av Capture NX och Elements 5. Då har jag en bra raw-konverterare och ett tillräckligt bra bildbehandlingsprogram för mina behov.

Det var tråkigt att du inte fick ut så mycket av kursen. Upplägget låter rätt så lika men de kör säkert samma race oavsett vem som håller kursen. Den föreläsare vi hade var även han frilansande fotograf och det fanns gott om möjligheter att ställa frågor och jag tyckte att han gav bra svar.

Lycka till med din kamera och hoppas du är nöjd med den trots allt!

Marie
 
Ska gå kursen i slutet av Augusti. Ska bli kul.

Inte konstigt att de klankar ned på Photoshop och vill få fram positiv uppmärksamhet för deras egna produkter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.