Annons

Nikon TC-17E II Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigges

Medlem
Hej alla fotografer. Har en fundering på att sätta en telekonverter på mitt AF Nikkor 80-200mm 1:2.8D.
Vad blir följderna? Är ja ute å cyklar då eller kommer det att funka att ta mig närmare så som ja vill.

Eller skall ja välja något helt annat?

/Johan
 
Det går alldeles utmärkt att ta med på cykeln ;o) Har provat själv och resultatet blir riktigt bra. Kanske du behöver blända ner något steg. Jag har den gamla skjutzoomen och det är inga problem, har du en annan modell skall du bara kolla att du inte har ett ytligt bakre linselement som kan komma i kontakt med konvertern. /FW
 
Jag är inte helt säker men jag tror inte att du får någon AF. Det beror givetvis på vilken modell av 80-200 du har. Vill minnas att du måste ha AF-S modellen, dvs AF-S80-200 f2,8 för att AF skall fungera.

TC17II har om jag minns rätt inte skruven som krävs för att AF skall fungera med objektiv med AF av skruvtyp
 
Jag är inte helt säker men jag tror inte att du får någon AF. Det beror givetvis på vilken modell av 80-200 du har. Vill minnas att du måste ha AF-S modellen, dvs AF-S80-200 f2,8 för att AF skall fungera.

TC17II har om jag minns rätt inte skruven som krävs för att AF skall fungera med objektiv med AF av skruvtyp

Jepp! Har inte plåtkoll, men detta låter så som jag har uppfattat det också...
 
Ok, då låter det som om man missar Af då. Hmm. Den som är så snabb å exakt.
Någon annan konverter som skulle bli bättre på denna glugg ja har då utan att missa Af?
/Johan
 
I mitt tidigare svar skrev jag att convertern funkar på min gamla skjutzoom men det tar jag tillbaka, blandade ihop den med ett annat objektiv. Den funkar alltså inte ihop med 80-200/2,8 skjutzoom. Hur det är med de andra versionerna vet jag inte.

Här finns en tabell som man kan studera.
http://blog.nikonians.org/archives/Nikonians Teleconverter Table.pdf

/FW

Tack för den infon, då vet ja att det inte kommer att funka med Af:en iaf.
Lusläste på en hemsida att man måste ha inbyggd Af-motor i objetivet då hade det funkat.

Tack alla för hjälpen.
 
Det finns god anledning att misstänka att mekanisk AF blir rätt seg på en 1,7ggrs-converter pga ljusförlust...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.