Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Sony Canon eller Pentax.

Produkter
(logga in för att koppla)

källe

Aktiv medlem
Undrar om man kan få lite funderingar om följande
kamraköp
Nikon D3
Sony a700
Pentax K20D
Canon 450D
Alla är bra kameror med lite olika begränsningar och möjligheter.
Har tittat på objektiv sidan så har Pentax inte lika stort sortiment hos sigma och Tamron.
Ska man ha antiskak i objektiv eller i hus +-.

Tokigt kanske

Var i helgen och träffade en Canonfanatiker som
sa till mig att en 400d var det bästa men att man kunde sträcka sig till 450D för sen var det för mycket pengar för så lite extra,sa han .
Alla är vi olika med våra krav och önskningar.
Är bara själv lite rädd att köpa en kamera för att sen inse att den inte räcker till. bättre med lite för avanserad änn lite för enkel.

Re: Tokigt kanske

källe skrev:
Var i helgen och träffade en Canonfanatiker som
sa till mig att en 400d var det bästa men att man kunde sträcka sig till 450D för sen var det för mycket pengar för så lite extra,sa han .
Alla är vi olika med våra krav och önskningar.
Är bara själv lite rädd att köpa en kamera för att sen inse att den inte räcker till. bättre med lite för avanserad änn lite för enkel.

Är du medveten om att D3 kostar närmare 50 000 ?

Och att den är otroligt mycket bättre än 400 el 450d på alla sätt?

Har du så mycket pengar att du funderar över en D3 skall du köpa den, eftersom det är den bästa allsidiga kameran som finns på marknaden idag.

källe skrev:
det ska nog vara d300 jag menade.

jaha.. då är det ju lite annorlunda.

är valet mellan canon och nikon och mellan 450d och d300 är det fortfarande givet att du köper en d300 om du har råd.

sen beror det ju förstås på om du har några kamerasaker sedan tidigare, vilket användningsområdet är m.m. är det en första kamera blir nog 450d väldigt bra. Den kan du växa i också. D300 är ju klassad som en proffskamera..

Kika på 40D istället för 450D, om du vill handla i Sverige går den på cirkus 8 limpor efter cashback.

Vad tänker dig du främst fotografera? Har vikt och storlek betydelse? Vilken budget är det som gäller? Behäver utrustningen tåla regn och damm?

Jag har ingen utrustning nu men om jag köper ett hus + två tre objektiv nu,så kan man ju kanske ha lite att jobba med om två tre år eller så.
man ska inte hänga upp sig på om det är proffs eller
inte, alla är ju proffs efter två veckor eller så.

vad ska jag fota

Det är inte lätt att veta helt säkert, men mycket
macrobilder blir det,och sen är det nog ute i skogen
så lite tåligt få det vara.

Re: vad ska jag fota

källe skrev:
Det är inte lätt att veta helt säkert, men mycket
macrobilder blir det,och sen är det nog ute i skogen
så lite tåligt få det vara.

Låter inte som du då tex behöver speciellt snabb autofokus eller seriebildsprestanda för dina bilder men skulle kunna vara betjänt av tätning. D300 och K20 är väl de som är tätade av de du listat.

Bildstabilisering är alltid bra med Pentax får du det på alla objektiv. Nikon har säkert något stabiliserat macro i sortimentet. Kanske mest en pris och urvalsfråga då?

Har D300 live view? Är säkert också en mycket användbar funktion vid macro.

live view

var och pratade med en fotograf som sålde Nikon.
och han sa att jag kunde koppla d300 till laptoppen
så kunde jag styra alt från den.
vet inte om man kan göra liknande grejer med Pentax.

Re: live view

källe skrev:
var och pratade med en fotograf som sålde Nikon.
och han sa att jag kunde koppla d300 till laptoppen
så kunde jag styra alt från den.
vet inte om man kan göra liknande grejer med Pentax.

Ja men du får även liveview direkt på kameradisplayen på K20D. Att ta ut laptoppen i skogen låter vansinnigt :)

Det kan vara lite jobbigt att ligga på marken och titta i sökaren vid macro och då + för skärpeinställningen är live view bra.

Lapp i skog

Du har rätt, men när jag fotar växter så gör jag det
hemma då jag driver upp Hoyor.(tropisk växt)

källe skrev:
Jag har ingen utrustning nu men om jag köper ett hus + två tre objektiv nu,så kan man ju kanske ha lite att jobba med om två tre år eller så.
man ska inte hänga upp sig på om det är proffs eller
inte, alla är ju proffs efter två veckor eller så.

då räcker nog 450d plus en bra vidvinkel/normalzoom en lättaretelezoom bra till dig. Om du inte har vissa specifika önskemål vill säga :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar