Annons

Nikon Scan 4: Smidigast storlek på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skannar mina negativ med en Nikon CoolScan V. Programmet jag använder är Nikon Scan 4. Jag brukar köra med så hög upplösning som möjligt, och jag brukar spara bilderna i jpeg-format med komprimeringsinställningen "Excellent quality". Färgdjupet brukar vara åtta bitar.

Jag tycker ofta att det blir väldigt segt och jobbigt att hålla på med de ganska stora filer som blir resultatet av skanningen. Runt 30 megabyte per bild brukar det vara.
Om jag bara avser att beställa 10x15-kopior av bilderna, borde jag väl kunna dra ner reglagen i skanningsprogrammet något, så att bilderna går snabbare att hantera i Picasa och i programmet som laddar upp bilder till fotobutiken.

Jag har experimenterat lite med dpi-inställningarna i Nikon Scan 4, men jag tycker inte att jag har fått till något bra resultat. Finns det någon här som kan ge tips på vilka inställningar i Nikon Scan 4 jag skulle kunna använda? Man kan ju dels välja upplösning vid själva skanningen, och dels komprimeringsgrad vid sparandet av filer. Vilket är bäst att välja? Ska man välja en kombination av båda? Finns det fler inställnigar än dpi och jpeg-komprimering som jag bör känna till?

Hälsningar,
Fredrik Israelsson

Jag skulle rekommendera 300dpi och istället dra ner så att du tar in dem i 10x15 cm. 8 bitar räcker långt. Sparar du dem i JPG excellent så räcker det också långt, men kom ihåg att spara i TIFF som du efterarbetar dem.

Lite av rekommendationerna beror också på vad du vill med filerna. Kommer du sälja dem till ett månadsmagasin så är det 300 dpi som gäller. Skall du bara printa dem så bör 200dpi räcka. Skall du bara ha dem på skärmen så räcker 72 dpi.

Jo just. Sen kan du ju spara olika inställningar också så att du skapar ett bibliotek av olika "profiler". Men du kanske bara kör en och då blir det ju mindre relevant.

Här tror jag vad som kallats "the myth of 72 dpi" har smugit sig in.

För bilder som skall tryckas/printas ut måste man definera en fysisk storlek och en upplösning, normalt i dots per inch, dpi (ett begrepp som f.ö. ofta används när men egentligen menar ppi, pixles per inch). I det här fallet alltså 10x15 cm, 300 dpi för tryck, 200 dpi för print.

Men, för att visa dem på en bildskärm har de fysiska storleken ingen betydelse, inte heller upplösningen. Vad som definierar hur stor bilden blir på skärmen är antalet pixlar. Om man skannar en bild till 10x15 cm och 72 dpi blir den ca 280x420 pixlar, och därmed rätt liten på en bildskärm som numera har en upplösning på 1024x768 pixlar eller mer.

Det finns en mängd information om "The myth of 72 dpi" om man googlar lite.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto