Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
nikon sb80dx vs sb800
- Trådstartare alexej83
- Start datum
hmoss
Aktiv medlem
Så vitt jag vet har 800 helt ersatt 80 Dx, vilket väl är orsaken till att man får en SB-80 Dx billigare.
Skillnaderna mellan 80 och 800 märks först vid användning av nya D2h - som idag är den enda modell som stöder alla funktioner i blixten - och kommande modeller, och således inte så länge du har en F100. Å andra sidan kanske du investerar i en nyare digital modell senare och då kan det ju vara skönt att slippa byta blixt.
//Håkan
Skillnaderna mellan 80 och 800 märks först vid användning av nya D2h - som idag är den enda modell som stöder alla funktioner i blixten - och kommande modeller, och således inte så länge du har en F100. Å andra sidan kanske du investerar i en nyare digital modell senare och då kan det ju vara skönt att slippa byta blixt.
//Håkan
Brasknarr
Aktiv medlem
Dags att väcka denna tråden, för jag är nyfiken på fler åsikter.
Jag har fått erbjudandet att köpa en SB80DX för 2000 och undrar om det är ett vettig pris och om jag verkligen skall ha en sådan och inte någon annan (SB800). Det är ju inte jättestor skillnad i pris om den inhandlas på smidigt vis i USA (dvs kompis i USA köper i annan stat och tar hem).
Som läget är nu har jag en gammal minoltablixt till min F75:a. Den går inte att vrida öht. och har bara två blixt-lägen: hög och låg effekt. Hur långt den skall räcka får man alltså bestämma med bländaren.
//Anders som är sugen på mer ljus i höstmörkret som snart kommer...
Jag har fått erbjudandet att köpa en SB80DX för 2000 och undrar om det är ett vettig pris och om jag verkligen skall ha en sådan och inte någon annan (SB800). Det är ju inte jättestor skillnad i pris om den inhandlas på smidigt vis i USA (dvs kompis i USA köper i annan stat och tar hem).
Som läget är nu har jag en gammal minoltablixt till min F75:a. Den går inte att vrida öht. och har bara två blixt-lägen: hög och låg effekt. Hur långt den skall räcka får man alltså bestämma med bländaren.
Anders_Dahl
Aktiv medlem
Brasknarr skrev:
Hej
jag sålde min SB80 i somras, fick 2500 för den så ditt pris på 2000 verkar bra om blixten är i fint skick.
Själv hade jag dock köpt en SB800 istället (speciellt som det inte skiljer så mycket i pris). Alla nya systemkameror från Nikon stödjer ju i-TTL, SB80 klarar inte detta.
/Anders