Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon SB-600 till Pentax K10D
- Trådstartare Zewrak
- Start datum
Rogerber
Aktiv medlem
Kolla fakta först då och se om det är samma infattning (sko) och om du kan styra den som du vill. Verkar allt ok så behöver du inte tveka. Dessvärre så kör jag Canon. Fuji och Nikon har samma, men om Pentax och Nikon går ihop vågar jag inte avgöra. Läs på nätet så hittar du nog svaret.
Zewrak
Aktiv medlem
Skon ska passa. Men nikon har ju extra stift på blixtrarna för olika styrningar. Frågan är om de kan göra någon skada på K10D. Dvs, om de stiften går ner i motsvarande hål på Pentax K10D.
Jag räknar inte med att kunna styra den mer än i manuellt läge, men har hört att man ska akta sig lite för att mixa märken på blixtrar och kameror. Och vill definitivt inte orsaka någon skada på varken blixt eller kamera .
Har letat på nätet och hittar bara svar om SB-2x serien, vilka ska fungera. Vad gäller den trådlösa styrningen har jag gått bet på att hitta något överhuvudtaget.
Jag räknar inte med att kunna styra den mer än i manuellt läge, men har hört att man ska akta sig lite för att mixa märken på blixtrar och kameror. Och vill definitivt inte orsaka någon skada på varken blixt eller kamera .
Har letat på nätet och hittar bara svar om SB-2x serien, vilka ska fungera. Vad gäller den trådlösa styrningen har jag gått bet på att hitta något överhuvudtaget.
Ludix
Aktiv medlem
Borde inte funka styra den trådlöst. På min D80 e jag iaf tvungen o ställa in blixten och kameran på en viss frekvens som ska stämma ihop med varandra(Kanal,grupp). Detta gör man i Commandermenyn, vilket inte finns på annat än nyare Nikon. Kanske går att styra den som endast slavblixt på något sätt, för mig det funkar på D50(vilken inte har Commanderfunktionen). Tror det funkar på den iaf. Men på min e man tvungen o gå via den menyn för o styra den.
Om den fungerar på en Pentax överhuvudtaget ska jag låta vara osagt, men en ren gissning är att det borde inte vara riktigt gjort för varann.
Om den fungerar på en Pentax överhuvudtaget ska jag låta vara osagt, men en ren gissning är att det borde inte vara riktigt gjort för varann.
Allemyr
Aktiv medlem
Känns kanske lite snopet å betala massa pengar för finjusterade funktioner som man inte kommer använda, om du nu inte är på väg över till Nikon.
Tror det bara är Sony som skiljer sig på blixtsko fästet, men alla tillverkare har ju egna stift för automatiken.
Men det skulle ju säkerligen gå å styra en SB-600 om du har en SB-800 på kamerahuset, manuellt då.
Men är du säker på att du inte ska kika på ngn dedikerad Pentax blixt. Dom har väl en 540 som ska vara bra. Annars så finns det ju många gamla blixtar utan speciell automatik som ändå har styrka, typ Canon 540 EZ.
Tror det bara är Sony som skiljer sig på blixtsko fästet, men alla tillverkare har ju egna stift för automatiken.
Men det skulle ju säkerligen gå å styra en SB-600 om du har en SB-800 på kamerahuset, manuellt då.
Men är du säker på att du inte ska kika på ngn dedikerad Pentax blixt. Dom har väl en 540 som ska vara bra. Annars så finns det ju många gamla blixtar utan speciell automatik som ändå har styrka, typ Canon 540 EZ.