Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon P6000 eller Canon G10

Produkter
(logga in för att koppla)

videjagoss

Ny medlem
Behöver en oöm andra resekamera som komplement till mina systemkameror. Tyvärr verkar ingen av dem vara fukt- och dammtätad.
Därtill kostar båda lika mycket.

Någon som har en gissning om vilken som klarar sig bäst och därtill ger bäst (skarpast) bilder.

Missade en viktig detalj. Nikon P6000 har inbyggd GPS, vilket gör det möjligt att kontinuerligt geotagga bilderna. Därför blir det första valet för mig. Den här funktionen har jag väntat många år på.

Nu har jag inte använt någon av kamerorna, inte ens hållt i dem men det känns som om G10 är en välidgt genomtänkt kamera. Det jag tänkter på är de tre rattarna, en för program, en för iso och en för exponeringskompensation. Känns som om den är gjord för fotografer, om ni förstår vad jag menar.

Hur skall någon kunna avgöra vilken kamera, Nikon P6000 eller Canon G10, som är bäst, när de ännu inte finns ute till försäljning?
Ännu ingen test ute på någon sajt, dessutom!
GPS kan väl inte vara det viktigast på en kamera, ren enkel marknadsföring, för att fånga någon spekulant, med pryldille och taskigt lokalsinne, de flesta känner igen sina bilder ändå.
Tror att Nikon kommer att locka med en kurs i GPS-fjällnavigering, vid köpet av P6000, de första veckorna den är ute till försäljning, Canon lockar med en middag på valfri tvåstjärnig krog i Sverige.
Svårt val!

Var på Schoeners Fotobutik idag och höll i Nikon P6000, de hade inte Canon G10 än. Men formatet på G10 är ju ändå detsamma som på den G9 de hade inne.

Nikons är betydligt lättare och mindre. Allså nättare. Passar bättre i fickan än G10. Fantastisk skärm, storlek, ljusstyrka och upplösning. Svårt att bedöma skillnad i bildkvalitet mellan de båda. Positivt att båda har vidvinkel, även om jag egentligen vill ha än mer vidvinkel.

Nackdelen då, Nikon är faktisk på gränsen till att bli för nätt och man saknar då den tyngd i handen som G9/G10 ger.

En litet svar om GPS - det beror ju på hur man använder bilderna. Självklart kommer alla kameror ha möjlighet till geotaggning. Inte bara för att jag själv ska komma ihåg var bilden är tagen, utan för att den därmed innehåller social information. T ex tracka bilder via Goggle Earth och Maps. Alternativt att skära information en på annat sätt, t ex att få upp alla bilder från alla fotografer som har varit på samma position. Eller bilder tagna vid samma tillfälle och samma plats. Fundera ett steg till vad detta betyder för press och journalistik, när tidningar automatiskt länkar bilder till positioner... Tekniknördigt - knappast, snarare fokus på användarens/betraktarens sociala beteenden och tolkningar. Vi kan ha en längre och djupare diskussion om geotaggning, men det kräver nog en annan tråd.
/Anders

är det bara jag som ser att P6000 är skarpare än D3:an på iso100? enligt testbilderna på cyberphoto.
men i högre iso är som väntat.

//jonas

är det bara jag som ser att P6000 är skarpare än D3:an på iso100? enligt testbilderna på cyberphoto.
men i högre iso är som väntat.

//jonas

Den troliga förklaringen till skarpare bilder, direkt från P6000, är att
kameran optimerar automatiskt till bästa skärpning, däremot D3 behöver en kunnig fotograf för bästa skärpning, D3 ger först enbart en standard inställning, något mjuk i kontrast.
Cyberphoto tester är väl bara en lätt information hur kameran fungerar, ingen grundlig test?
Tidigare P5100 var bedrövligt slö att hitta focus, skärpan var det inget fel på, men G9 var därför ett bättre val, snabb och skarp otik.

Den troliga förklaringen till skarpare bilder, direkt från P6000, är att
kameran optimerar automatiskt till bästa skärpning, däremot D3 behöver en kunnig fotograf för bästa skärpning, D3 ger först enbart en standard inställning, något mjuk i kontrast.
Cyberphoto tester är väl bara en lätt information hur kameran fungerar, ingen grundlig test?..

visst är det så, menade bara att P6000 höll bra bildkvalité om än ett udda "brus".

//jonas

Canon Ixus

Cyberphoto har testat ixus 980 med, som man får förmoda, samma sensor som G10. Även om cyber är mycket hjälpsamma ser jag nog fram mot mer seriösa tester.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto