Jag vet inte. Varför frågar du mig? Du kan väl leta här.Jeppe skrev:
Har Nikon en serie i hög kvalité typ EF 70-200/4L, 17-40/4L ???
Dessutom är du forumvärd och borde tala om för oss att detta icke är en vs-tråd.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte. Varför frågar du mig? Du kan väl leta här.Jeppe skrev:
Har Nikon en serie i hög kvalité typ EF 70-200/4L, 17-40/4L ???
sagan skrev:
Känns det inte konstigt att förlita sig på ett märke som inte utvecklar sina objektiv till det bättre, utan till det sämre?
sagan skrev:
Kan du ge mig något exempel?
(där ett gammalt objektiv är att föredra)
Jo, nu är den detJeppe skrev:
Detta är ingen vs-tråd.......
Calle S skrev:
Jo, nu är den det
Nej, jag köper det grejerna jag tycker är bäst efter att ha kollat upp sakerna noggrant innan köp..jag tycker inte att de är bäst för att jag äger dem.Sonnaren skrev:
Kim är inte objektiv. Han tillhör den lilla skaran som är fast övertygad om att saker är bra bara för att han har dem.
Sonnaren skrev:
Även hans lilla samling av Canons standardgluggar och några pirater i egentligen mediokert utförande.
Us
festfotografen skrev:
Gammal sunkig optik ?
Snälla Kim försök vara lite objektiv.
Har du provat någon manuell Nikoptik eller nått annat märke för den delen.
Varför tror du att begagnad Nikonoptik ligger så högt i pris ? Knappast för att den är sunkig !
festfotografen skrev:
Har man högklassig manuell optik så är det en fördel att den passar till nyare kameror
berga skrev:
Canon FD50/1.8 mot EF50/1.8II
Däremot så finns det inga zoomar om man är intressead av det.
-Anders
sagan skrev:
Varför är FD50/1.8 att föredra?
Jo, jag är mest intresserad av zoomar..så länge de är lika eller nästa lika skarpa som fasta, vill säga.
berga skrev:
Den är en av de skarpaste objektiv som Canon gjort. Lika skarp som EF50/1.4 och deras makro 50mm. MTF medelvärde enligt photodo 4,4 mot EF50/1.8II på 4,2.
Mekaniskt föredrar jag de gamla FD objektiven över de EF jag provat (EF50/1,4 och en äldre zoom). Det finns en känsla av precision i dem. Detta är dock inget argument varför de är bättre, utan mer en känsla.
Sedan har FD50/1,8 ingen autofokus vilket naturligt vis är ett minus.
Men jag svarade mer utifrån diskussionen att nya objektiv alltid är bättre (skarpare) än gamla och så är inte alltid fallet med de fasta brännvidderna. Annat är det med zoomar.
EF50/1,8II är bättre än FD på två punkter autofokus och en konstruktion som gör det möjligt att tillverka det billigt med mindre serier jämfört med FD50/1.8 på 70-talet.
berga skrev:
Mekaniskt föredrar jag de gamla FD objektiven över de EF jag provat (EF50/1,4 och en äldre zoom). Det finns en känsla av precision i dem. Detta är dock inget argument varför de är bättre, utan mer en känsla.
sagan skrev:
Det förklaras väl av att det är MF-objektiv, svårt att få samma mekaniska känsla från ett AF-objektiv.
berga skrev:
FD50/1.8 kostade cirka 500 kr 1980 och kostar ungefär lika mycket idag begagnat.
Det är svårt att göra prisjämförelser mellan ett objektiv som slutade att göras för 15 år sedan och ett nytt idag.
Min poäng ang. priset på ED50/1.8II är att Canon har fått förenkla konstruktionen för att kunna hålla nere priset i samma nivå som FD50/1.8 trots att serien blir mycket mindre idag. FD50/1,8 levererades i princip med var enda Canon systemkamera mellan 1970 och 1985. Idag är det mest entusiaster som använder 50mm fast.
Utvecklingen på objektivsidan har gått fort de senaste 20 åren, speciellt på zoomarna. För 20 år sedan fanns det inget seriöst användning för zoomar, idag funkar det utmärkt i de flesta sammanhang. Däremot så har utvecklingen på fasta objektiv inte gått lika fort och speciellt på normalobjektiv som 50 mm som är relativt enkla att konstruera. Därför kunde jag lätt hitta ett gammalt objektiv som är bättre än ett nytt. På mer extrema brännvidder, vidvinkel och långa tele, har utvecklingen gjort att äldre objektiv inte är lika bra som de nya.
Slutligen är det min uppfattning att gamla fasta objektiv är bättre än nya zoomar, evt. med undantag för 24-70/2.8 zoomarna från Canon och Nikon.
berga skrev:
Ja, och jag älskar den känslan av mekanisk precison.
Bra. När frågan nyanseras så är det lättare att kommar överens.sagan skrev:
Jag delar dina slutsatser.
Nej, inte rättvis, lika orättvist som att jämföra tiden på 100m löpning mellan en 10 åring och en olympiavinnare.sagan skrev:
Jag delar dina slutsatser...men att jämföra fasta med zoomar är väl inte helt rättvist.