Annons

Nikon Nikkor AF 50/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)
Svaret finns i bruksanvisningen!

Jag måste bara få veta, fungerar detta objektiv till Nikon D5000? har Nikon D5000 autofokus ?

Om du kollar i bruksanvisningen (den svenskspråkiga upplagan) på sidan 194 hittar du en tabell som anger vilka typer av Nikkor-objektiv som passar till din kamera.

Ja, Nikon D5000 har autofokus, men saknar fokuseringsmotor i kamerahuset.

I ditt fall så fungerar inte autofokusen.

Lånar tråden lite då jag står i valet och kvalet mellan att köpa ett AF 50/1,8 D alt. ett Nikon 35/1.8. Då jag har en D40 kommer jag inte kunna använda AF på det förstnämnda.

Dock finns det en för mig som student, en ganska väsentlig prisskillnad mellan dem där 50/1,8 är nästan 1000 kr billigare. Dessutom funderar jag på att om något år uppgradera kamerahuset och har förstått att 35/1.8 inte funkar så bra med andra nyare Nikon modeller.

Så vad tycker ni, är Autofokuset viktigt eller klarar man sig bra med manuell? Är det manuella lätt att ställa in på 50/1,8? Eller börjag satsa på ett 35/1.8?

Ser efter ett ljuskänsligt objejtiv som fungerar bra för foton innomhus under fester/föreläsningar.

Om du kollar i bruksanvisningen (den svenskspråkiga upplagan) på sidan 194 hittar du en tabell som anger vilka typer av Nikkor-objektiv som passar till din kamera.

Ja, Nikon D5000 har autofokus, men saknar fokuseringsmotor i kamerahuset.

I ditt fall så fungerar inte autofokusen.

Tack för ditt svar men under en flytt så tappade jag bort bruksanvisningen :(

Dessutom funderar jag på att om något år uppgradera kamerahuset och har förstått att 35/1.8 inte funkar så bra med andra nyare Nikon modeller.

Detta stämmer inte riktigt. 35 1.8 fungerar alldeles utmärkt med den senaste modellen, D7000. Det som är skillnaden är att 35an inte fungerar så bra med FX-kameror, men den billigaste FX-kameran kostar runt 19000 ny i Sverige, så när du har råd att köpa en sådan så kan du sälja 35an och köpa en 50 istället.

Så vad tycker ni, är Autofokuset viktigt eller klarar man sig bra med manuell? Är det manuella lätt att ställa in på 50/1,8? Eller börjag satsa på ett 35/1.8?

Ser efter ett ljuskänsligt objejtiv som fungerar bra för foton innomhus under fester/föreläsningar.

Just på stora bländaröppningar så blir skärpedjupet väldigt kort, och det är svårt att sätta fokus rätt i mörker, i synnerhet då sökaren inte är anpassad för manuell fokus. Jag skulle föreslå 35an istället.

Dock finns det en för mig som student, en ganska väsentlig prisskillnad mellan dem där 50/1,8 är nästan 1000 kr billigare. Dessutom funderar jag på att om något år uppgradera kamerahuset och har förstått att 35/1.8 inte funkar så bra med andra nyare Nikon modeller.

Nu verkar du ju redan ha bestämt dig för AF-s35f/1,8 (skulle också ha valt det om jag stod i valet och kvalet oavsett AF-motor i huset eller inte) men om man tittar på begagnatmarknaden behöver inte skillnaden vara fullt så stor, har sett AF50f/1,8 för omkring 700-800 och AF-S35f/1,8 för dryga tusenlappen, det är bara att hålla ögonen öppna! Sedan skadar det nog aldrig att ha en D7000, får du den så måste jag säga att du har väldigt generösa julklappare! :)

Nu verkar du ju redan ha bestämt dig för AF-s35f/1,8 (skulle också ha valt det om jag stod i valet och kvalet oavsett AF-motor i huset eller inte) men om man tittar på begagnatmarknaden behöver inte skillnaden vara fullt så stor, har sett AF50f/1,8 för omkring 700-800 och AF-S35f/1,8 för dryga tusenlappen, det är bara att hålla ögonen öppna! Sedan skadar det nog aldrig att ha en D7000, får du den så måste jag säga att du har väldigt generösa julklappare! :)

Det blev ett 35 mm för 1500,- inkl. motljusskydd och frakt. Så får jag det imorgon också vilket blir väldigt spännande! Har sett några ruskigt billiga (7-800 kr) 50mm på Blocket nu men det känns rätt med motor efter allas rekomendationer!

Får väl vara extra snäll det här året så kanske man i alla fall kan få ett bidrag till D7000. Sen är det inte så dumt att julen kommer firas i Australien där kamerahuset ligger på 8000 kr och man får tillbaka nästan 1000 kr av momsen när man lämnar landet! :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto