Captain_Jack
Avslutat medlemskap
Jag måste bara få veta, fungerar detta objektiv till Nikon D5000? har Nikon D5000 autofokus ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag måste bara få veta, fungerar detta objektiv till Nikon D5000? har Nikon D5000 autofokus ?
Om du kollar i bruksanvisningen (den svenskspråkiga upplagan) på sidan 194 hittar du en tabell som anger vilka typer av Nikkor-objektiv som passar till din kamera.
Ja, Nikon D5000 har autofokus, men saknar fokuseringsmotor i kamerahuset.
I ditt fall så fungerar inte autofokusen.
Du har redan fått svaret, men nu kanske du vill leta upp alternativ. Här är en lista över samtliga objektiv som ger dig autofokus på din D5000:
http://www.cyberphoto.se/?http://ww...IDGroup=&MF=7&objtype=999&motor=yes&subMF=999
Två heta tips är Nikon 35/1.8 eller Nikon 50/1.4.
Per.
Dessutom funderar jag på att om något år uppgradera kamerahuset och har förstått att 35/1.8 inte funkar så bra med andra nyare Nikon modeller.
Så vad tycker ni, är Autofokuset viktigt eller klarar man sig bra med manuell? Är det manuella lätt att ställa in på 50/1,8? Eller börjag satsa på ett 35/1.8?
Ser efter ett ljuskänsligt objejtiv som fungerar bra för foton innomhus under fester/föreläsningar.
Dock finns det en för mig som student, en ganska väsentlig prisskillnad mellan dem där 50/1,8 är nästan 1000 kr billigare. Dessutom funderar jag på att om något år uppgradera kamerahuset och har förstått att 35/1.8 inte funkar så bra med andra nyare Nikon modeller.
Nu verkar du ju redan ha bestämt dig för AF-s35f/1,8 (skulle också ha valt det om jag stod i valet och kvalet oavsett AF-motor i huset eller inte) men om man tittar på begagnatmarknaden behöver inte skillnaden vara fullt så stor, har sett AF50f/1,8 för omkring 700-800 och AF-S35f/1,8 för dryga tusenlappen, det är bara att hålla ögonen öppna! Sedan skadar det nog aldrig att ha en D7000, får du den så måste jag säga att du har väldigt generösa julklappare!![]()